Leon54
Actief lid
Mijn Yeti 1.4 TSI is nu 3 maanden in mijn bezit en er staat 3300 km op de teller, dus inmiddels ingereden kun je zeggen. Auto is geheel volgens de voorschriften ingereden en ik geef hem nu iets meer de sporen en rijd hem zo nu en dan een beetje op toeren.
Besloot ik vandaag, zondag vroeg in de morgen, mijn Yeti 1.4 TSI eens de sporen te geven op een bijna verlaten stuk snelweg. De omstandigheden waren er prima voor; zeer rustig op de weg, mooi droog zonnig weer en droog wegdek, recht stuk snelweg van ongeveer 8 km, tegenwind van 3 a 4 bft, auto goed op bedrijfstempratuur en de butentemperatuur bedroeg 12 a 13 graden. Ik wilde wel eens zien wat de Yeti kan qua topsnelheid. Volgens de opgave in de boekjes moet hij 185 km/u kunnen halen, ik ga er dan vanuit dat dit echte kilometers zijn. Eerst even in de 5e versnelling doorgetrokken en toen naar de 6 en het gaspedaal op de vloer gedrukt. De zomerbanden zitten er nog onder en de bandendruk is goed.
Ik kan wel verklappen dat ik de opgegeven snelheid lang niet haalde. De teller bleef hangen op een magere 170 km/u, dit zal neerkomen op een werkelijke snelheid van maximaal 160 km/u. Het gaspedaal was tot de vloer ingedrukt en de snelheid klom in zijn geheel niet op het (rechte) stuk weg.
Natuurlijk koop je een yeti of soortgelijke auto niet om als een dwaas over de snelweg te scheuren met 200 km /u. Ik ben ook helemaal geen snelle rijder en vind 140 a150 km/u ook meer dan voldoende in zijn algemeenheid en dat rijd ik al bijna nooit. Een behoorlijk koppel en een beetje vlot optrekken is voor zo'n type auto veel belangrijker. Dit gezegd hebbende viel de topsnelheid me toch behoorlijk tegen zeker gezien de fabrieksopgave. Misschien wordt het allemaal nog wat beter naargelang er meer kilometers met de Yeti worden gereden en alles nog wat beter los komt.
Met mijn vorige auto met dezelfde motor, zat ik vlot aan de topsnelheid en dat was gemakkelijk 190 km/u.
Besloot ik vandaag, zondag vroeg in de morgen, mijn Yeti 1.4 TSI eens de sporen te geven op een bijna verlaten stuk snelweg. De omstandigheden waren er prima voor; zeer rustig op de weg, mooi droog zonnig weer en droog wegdek, recht stuk snelweg van ongeveer 8 km, tegenwind van 3 a 4 bft, auto goed op bedrijfstempratuur en de butentemperatuur bedroeg 12 a 13 graden. Ik wilde wel eens zien wat de Yeti kan qua topsnelheid. Volgens de opgave in de boekjes moet hij 185 km/u kunnen halen, ik ga er dan vanuit dat dit echte kilometers zijn. Eerst even in de 5e versnelling doorgetrokken en toen naar de 6 en het gaspedaal op de vloer gedrukt. De zomerbanden zitten er nog onder en de bandendruk is goed.
Ik kan wel verklappen dat ik de opgegeven snelheid lang niet haalde. De teller bleef hangen op een magere 170 km/u, dit zal neerkomen op een werkelijke snelheid van maximaal 160 km/u. Het gaspedaal was tot de vloer ingedrukt en de snelheid klom in zijn geheel niet op het (rechte) stuk weg.
Natuurlijk koop je een yeti of soortgelijke auto niet om als een dwaas over de snelweg te scheuren met 200 km /u. Ik ben ook helemaal geen snelle rijder en vind 140 a150 km/u ook meer dan voldoende in zijn algemeenheid en dat rijd ik al bijna nooit. Een behoorlijk koppel en een beetje vlot optrekken is voor zo'n type auto veel belangrijker. Dit gezegd hebbende viel de topsnelheid me toch behoorlijk tegen zeker gezien de fabrieksopgave. Misschien wordt het allemaal nog wat beter naargelang er meer kilometers met de Yeti worden gereden en alles nog wat beter los komt.
Met mijn vorige auto met dezelfde motor, zat ik vlot aan de topsnelheid en dat was gemakkelijk 190 km/u.