Topsnelheid Yeti 1.4 TSI

Leon54

Actief lid
Mijn Yeti 1.4 TSI is nu 3 maanden in mijn bezit en er staat 3300 km op de teller, dus inmiddels ingereden kun je zeggen. Auto is geheel volgens de voorschriften ingereden en ik geef hem nu iets meer de sporen en rijd hem zo nu en dan een beetje op toeren.

Besloot ik vandaag, zondag vroeg in de morgen, mijn Yeti 1.4 TSI eens de sporen te geven op een bijna verlaten stuk snelweg. De omstandigheden waren er prima voor; zeer rustig op de weg, mooi droog zonnig weer en droog wegdek, recht stuk snelweg van ongeveer 8 km, tegenwind van 3 a 4 bft, auto goed op bedrijfstempratuur en de butentemperatuur bedroeg 12 a 13 graden. Ik wilde wel eens zien wat de Yeti kan qua topsnelheid. Volgens de opgave in de boekjes moet hij 185 km/u kunnen halen, ik ga er dan vanuit dat dit echte kilometers zijn. Eerst even in de 5e versnelling doorgetrokken en toen naar de 6 en het gaspedaal op de vloer gedrukt. De zomerbanden zitten er nog onder en de bandendruk is goed.
Ik kan wel verklappen dat ik de opgegeven snelheid lang niet haalde. De teller bleef hangen op een magere 170 km/u, dit zal neerkomen op een werkelijke snelheid van maximaal 160 km/u. Het gaspedaal was tot de vloer ingedrukt en de snelheid klom in zijn geheel niet op het (rechte) stuk weg.

Natuurlijk koop je een yeti of soortgelijke auto niet om als een dwaas over de snelweg te scheuren met 200 km /u. Ik ben ook helemaal geen snelle rijder en vind 140 a150 km/u ook meer dan voldoende in zijn algemeenheid en dat rijd ik al bijna nooit. Een behoorlijk koppel en een beetje vlot optrekken is voor zo'n type auto veel belangrijker. Dit gezegd hebbende viel de topsnelheid me toch behoorlijk tegen zeker gezien de fabrieksopgave. Misschien wordt het allemaal nog wat beter naargelang er meer kilometers met de Yeti worden gereden en alles nog wat beter los komt.

Met mijn vorige auto met dezelfde motor, zat ik vlot aan de topsnelheid en dat was gemakkelijk 190 km/u.
 

Kensel

Forumguru
Bovenstaande test heb je gewoon in Nederland uitgevoerd? :eek:
Maar denk dat je over een aantal maanden (en paar duizend km verder) wel andere resultaten zou krijgen, gewoon af en toe even proberen. Zoals nu valt het inderdaad nogal tegen..
 

EdK

Forumguru
wacht maar ff tot je teller 5000+ aangeeft, dan lijkt het of er een software switch overgaat
Dan wordt hij weer wat zuiniger en wat sneller
Dat is ook nog eens bij 10K en 20K

Althans dit zijn mijn ervaringen met me Yeti 1,4TSI

Bijvoorbeeld het verbruik, na de 20K zie ik hem de laatste tijd gewoon zuiniger worden en dit is al de tijd met een zelfde rijstijl.
En de variabelen zijn dus temperatuur en de windkracht.
 

Jasper02

Banned
Tja.. Opgegeven waardes.. Beschpuw ze net als het brandstofverbruik volgens fabrieksopgave.. Persoon van een paar kilo erin.. Alle verbruikers uit en bergje af.. Dan red je het misschien.
 

Leon54

Actief lid
Ed, deze ervaringen die jij benoemt had ik bij de Leon helemaal niet, die was meteen al snel.....
 

EdK

Forumguru
Vandaar dat ik ook zeg dat dit mijn ervaring met mijn Yeti is.

En tsja Yeti wordt gemaakt door Skoda en niet door Seat dus misschien dat daar nog een verschil in zit ?
 

mr2cv

Lid
Mijn Yeti 1.4 TSi heb ik afgelopen maand naar Oostenrijk op een neer gereden. In Duitsland, als het even ging en er niet weer van die verrekte Baustellen waren, heb ik flink doorgereden. Cruise Control op 160 voor lange stukken, omdat dit een prettige snelheid was. Maar een enkele keer ook nog iets verder doorgestampt. 170 a 180 was geen enkel probleem. Daarna maar opgehouden. Maar voor mijn gevoel zou een kleine 200 op de teller absoluut geen probleem moeten zijn. Mijn Yeti heeft er wel al ruim 30.000 km op zitten.
Verbruik in Oostenrijk? Dagtrip naar en over de Grossglockner (260 km) volgens de boordcomputer 1 op 15.9 en een andere dagtrip (140 km) zelfs 1 op 18.1 op de boordcomputer.
Sinds de aanschaf ruim een half jaar geleden is het gemiddeld verbruik 1 op 14.0, een waarde waar ik erg tevreden mee ben. Met de rest van de auto ook trouwens!
 

Bakkertje

Forumguru
Wat Edk beschrijft, heb ik ook met m'n 1.6 TDI. Ik heb het idee dat er per 10.000 km iets in de software aangepast wordt waardoor ie wat vlotter aanvoelt. Dat ervaar ik bijvoorbeeld door het gat tussen de 2e en 3e versnelling, in het begin was dit echt een hinderlijk groot gat en anno nu (met inmiddels alweer 52.000 km achter de trekhaak) is dat gat nog maar nauwelijks waarneembaar en pakt de auto hem in z'n 3 keurig op.

Geef de auto even de tijd om los te komen.
 

mr2cv

Lid
Ik hoop toch niet dat de software zo geprogrammeerd is dat als de garantietermijn verlopen is, de motor ineens in de soep loopt... :tongue:
 
In juni met een paar duizend km op de teller getest met 3 volwassenen aan boord kwam ik tot 175 op de teller. Voor de laatste km's moet je wel geduld hebben.
Ik merk overigens ook dat de auto steeds zuiniger wordt (nu 13000km op de teller).
 

Leon54

Actief lid
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de ervaringen zijn van eigenaars van de 1.2 TSI met de topsnelheid en de snelheid van het bereiken van die topsnelheid...
 
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wat de ervaringen zijn van eigenaars van de 1.2 TSI met de topsnelheid en de snelheid van het bereiken van die topsnelheid...

170 km/u (op de teller) haal je redelijk vlot; heb je de ruimte dan lukt 180 km/u op de teller ook wel. Een klein beetje heuvel af en wind mee helpt je zelfs naar de 200+ op de teller met 4 personen in de auto. De wegligging is dan nog prima!
 
Is het nu echt zo dat de auto na 10.000 km nog zuiniger wordt? Ik hoop natuurlijk van wel. Onze Yeti 1.4 Greentec haalt nu bij 7.500 km gemiddeld 1 op 13.2 km. Gemmiddeld is 2/3 daarvan snelwelgebruik. Ik vind dat niet zuinig (wel leuk, want de wagen is lekker snel)...Toch kan ik niet zeggen dat we als een idioot gas geven...Ik ben dus erg benieuwd naar het nog zuiniger worden en over welke waarde hebben we het dan?
 

EdK

Forumguru
Details: Skoda - Yeti - 1.4TSI Ambition - Spritmonitor.de

Kijk maar eens op bovenstaande link
dan krijg je een indruk van het verbruik en zie je ook een wat positievere lijn er in komen

In begin haalde ik op BC net een gemiddelde van 1 op 12,8 en nu met dezelfde ritjes kom ik naar de 1 op 14 en soms 15
En rijgedrag is niet veranderd met begin, enigste variabele is temperatuur en de tegenwind.

En de waardens van 1 op 14 a 15 zijn zich gaan tonen nadat ik de 20K zo''n beetje had bereikt op de teller.
Zelfde mbt de waardens heb ik ook zien gebeuren met de 5K op de teller

Vandaar dat ik ook het vermoeden heb uitgesproken dat het wel eens in de software ingebouwd kan zitten al klinkt het misschien vreemd in de oren
 

Leon54

Actief lid
55000 km in mijn Seat Leon met dezelde motor afgelegd, beginnend op stand nul. Nauwelijks verbetering opgetreden in het verbruik over de 4 jaar en km dat ik in de auto reed. Begon met 1 op 12 en eindigde op 1 op 12.5/1 op 13. Mijn verwachtingen zijn wat dat aan gaat niet al te hoog gespannen ook kijkend naar de stroomlijn van de Yeti. En als ik de auto lekker los wil rijden, zal ik toch eens wat gas extra moeten geven... Het huidige verbruik bij de Yeti ligt ongeveer op 1 op 12.5 bij 3300 km op de teller.
 
Wij komen dan idd wel boven de 1 op 12 (1 op 13.2). Wel moet ik aangeven de de auto is getuned. Maar het laatste zou eigenlijk niet negatief moeten werken...Zeker omdat we er niet als een wilde in rijden...
 
Bovenaan Onderaan