Topsnelheid Yeti 1.4 TSI

EdK

Forumguru
hoho canon eye een bushokje heeft heden te dagen een betere stroomlijn hoor !

maar met de greentec 1,4tsi behaal je een beter verbruik dan mijn 1,4 tsi non greentec
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar daar doelde ik dus niet op - vandaar een deelquootje toegevoegd

(zo dicht mogelijk langs elkaar heen praten zonder elkaar te raken is óók een kunst)
 

CDK

Forumguru
niets vreemds aan idd, boven de 80km/h wordt de stroomlijn erg belangerijk voor het verbruik
 

Rosinfield

† In Memoriam
en als je dan bv ook nog eens wind tegen hebt, wil het helemaal wel eens tegenvallen. Mijn oplossing is helemaal niet meer letten op het (actuele) verbruik, alleen eens in de zoveel tijd checken en BC resetten. En guess what, nog altijd rond de 1 op 14. Voordeel is dat ik niet meer geconfronteerd word met die incidenteel deprimerende verbruikswaarden. Kan het echt van harte aanbevelen!
 

CDK

Forumguru
ik houd mijn verbruik netjes bij in spritmonitor, en depri word ik daar niet van gelukkig anders had ik wel een andere motorisering gekozen ;)
ik doe het puur voor de fun én dat anderen (die misschien ook interesse hebben in deze motor) kunnen zien wat het gemiddelde verbruik in het echt is.

greetz Corné
 

Rosinfield

† In Memoriam
Heb ik ook gedurende een halve ton gedaan, toen was het plaatje wel duidelijk, ook voor anderen (zie ook mijn handtekening). Ik doelde trouwens puur op het "deprimerende" van zo'n incidenteel ongunstige waarde. Als ik over de A6 mijn wekelijkse ritje naar en van Friesland reed en forse tegenwind had, stemde het zien van zo'n 1 op 11 oid me niet echt vrolijk. Terwijl het voor het uiteindelijke gemiddelde dus eigenlijk niets uitmaakt. De enige manier om daar iets aan te veranderen zou zijn dat ik mijn rijstijl drastisch zou gaan veranderen en/of een structureel ander ritten-schema zou gaan hanteren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Da's inderdaad een methode.

Ik doe het anders: op de maxidot staat doorgaans het actuele verbruik voor - als simpele reminder dat de gasvoet een sterk bepalende factor is (*). De BC (totale afstand, gemiddeld verbruik) reset ik bij elke tankbeurt. Totaalstand en gemiddeld verbruik noteer ik op het bonnetje en naderhand in m'n eigen excelblad. Daar rollen o.a. 2 gemiddelden uit: het cumulatieve gemiddelde over alle km vanaf de aankoopdatum en het gemiddelde per tankbeurt. Het laatste leert me dat de BC als regel toch optimistischer is dan de werkelijkheid; afwijkingen van meer dan 5% komen regelmatig voor.
Misleiding door de fabrikant ("geef die klant een goed gevoel")? Geen idee, zou best mee kunnen spelen...

(*) Zodoende hou ik de snelheid nooit (langdurig) boven de 130 km/u. Sneller doorjagen levert nu eenmaal geen tijdwinst van betekenis op, maar de gevolgen voor de brandstofvoorraad zie ik steeds on display...
 

EdK

Forumguru
ik reset dus niet bij elke tankbeurt ( alleen de tripmeter ) en mijn ervaring is dat ik tov spritmonitor één tiende verschil heb
dus je ziet in mijn handtekening 13,3 staan en de BC geeft 13,4 aan
terwijl ik afgelopen weekend naar wales ben geweest en heen veel in file heb gereden en terugweg lekker met 110 heb kunnnen terug kachelen

heen haalde ik 13,4 km per liter
terug heb ik 14,2 behaald over de gehele rit.
Spirit geeft nog steeds 13,3 aan BC over alle km na reset 13,4
 
Bovenaan Onderaan