Topsnelheid Yeti 1.4 TSI

Leon54

Actief lid
Amon, waar heb je de auto laten tunen (JD ?). Kon je veel verschil merken na het tunen ? Wat doet de maximale snelheid nu bij jou na de tuning ?
 
De auto is idd bij JD getuned. Ik zeg altijd "ge-herprogrameerd". Bij mij ook de Greentech dus. Ik kan het aanbevelen. De Yeti is nu echt lekker snel en ook in de lagere toeren. Bij de tuning had ik slechts 750 km op de teller en was alles nog een beetje stroef. Nu met 7.500 op de teller is hij ingereden en zoooo soepel. Ook in de bergen heerlijk! Dat vermogen is heerlijk. Puur de soepelheid en (de weet van) de extra die je hebt. Inhalen...hopla er langs...
 

Leon54

Actief lid
Amon, je hebt het niet over de topsnelheid gehad !
En hoe zit het met de benzine na het tunen ? Moet dit de duurdere ron 98 zijn ?
 

EdK

Forumguru
Afhankelijk van hoe je hem laat tunen !

Als je maximale eruit wil halen is het raadzaam om 98 te tanken
Maar bij JD kun je ook laten tunen rekening ermee houdend dat je 95 wil blijven rijden
en dat is geen probleem volgens JD

hieronder hun antwoord:

Een RON95 mapping is mogelijk, we stellen hem dan rond de 250Nm en 150pk af, het koppel kan dan simpelweg wat minder hoog gezet worden (maar wel vlak), zetten we hem hoger dan is hij met dergelijke turbodrukken van boven de 1 bar zo gevoelig voor pingelen dat hij onrustig wordt. Meestal kiezen de klanten een 98 mapping en weten ze dat hij dan iets minder vlak is als er een keer 95 in moet.
 
Hoi, De topsnelheid zou op 202 moeten liggen. Ik heb dat nog niet geprobeerd, het was druk op de weg in Duitsland. Tot een dikke 185 trok hij echter makkelijk door. Het verbruik is zeker niet meer geworden. Ik rijd op Euro 95. 98 schijnt beter te zijn, maar ik vind het niet opwegen tegen de meerprijs. Maw op euro 95 heb je er ook heel veel plezier aan.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Beter in die zin dat het aantal pk's en NM's significant hoger komen te liggen wanneer je op 98 rijdt (met een getunede auto). Dat is duidelijk uit de diverse grafieken van JD af te lezen. De prestaties zullen navenant toenemen.
 
Dat zal ongetwijfeld zo zijn. Ik neem echter genoege met de meer dan voldoende prestaties (250nm) op Euro 95. Ieder moet voor zich zelf bepalen of de meerprijs van de nu heel dure brandstof dit waard is.
 

MarcoO2

Forumguru
Waarbij je wel mee moet laten wegen dat je op euro98 ook weer wat zuiniger zal rijden. Echter, je moet niet om financiele redenen euro98 gaan tanken ;)
 

Leon54

Actief lid
De tellerstand van mijn Yeti is momenteel 7600 km. Vanmorgen de auto weer even de sporen gegeven op hetzelfde traject. Haalde nu met niet teveel moeite 190 km op de teller, dat lijkt er al meer op... Moet wel toegeven dat ik een beetje wind in de rug had. Zal het in de toekomst nog eens proberen bij windstil weer. Ik stel dit soort test bvk uit tot een zondagochtend, dan heb ik de weg praktisch voor me alleen en hoef ik me geen zorgen te maken over eventuele controle's.
Het verbruik ligt momenteel op 1 op 13, maar dan moet ik niet echt gekke dingen doen...
 

kerdored

Nieuw lid
In Duitsland snelheid getest en gaf mijn yeti 1.4 tsi 210 km aan op de teller. Komt volgens mij wel overeen met 185 echte kilometers. Zal ik waarschijnlijk nooit meer herhalen. Ik hoorde de motor bij die snelheid helemaal niet meer, heel apart. Km stand was 29800 km toen.
 

Rosinfield

† In Memoriam
Bij dergelijke snelheden valt de motor uit:laugh: Mijn 1.2 deed ongetuned 182 op de Nuvi. Hoe het nu zit met de tuning weet ik niet. Was eerst nog van plan om het te testen, maar dacht toen: waarom eigenlijk? Het interesseert me eigenlijk maar heel matig.
 

Leon54

Actief lid
Vandaag (weer zondag) de auto weer uitgeprobeerd op het zelfde traject. Ditmaal met lichte tegenwind. Kwam niet verder dan een teleurstellende 170 km op de teller. Okey, hard genoeg voor mij en de Yeti, maar het houdt niet echt over. De opgegeven 185 km/u haal ik dus vaak bij lange na niet. Test uitgevoerd in de 6e versnelling, net als vorige keer. Misschien dat de 5e versnelling het beter doet, maar zou toch niet mogen...
 

Rosinfield

† In Memoriam
Tegenwind en een Yeti vormen een uitermate ongelukkige combinatie. Check je verbruik maar eens met wind mee en tegen
 

sitechris

Donateur
Veel zuinig ingestelde auto's halen topsnelheid in een lagere versnelling. De 6e versnelling is meer ingezet als spaarversnelling. Zorgen voor een zo laag mogelijk toerental. Als je een 7 of 8 versnellingsbak hebt bereik je ook in een lagere versnelling de topsnelheid. Om een voorbeeld te geven. De nieuwe Audi A4 1.8 TSI 170 pk haalt in 3e versnelling al 200 km/h terwijl de topsnelheid rond de 230 km/h ligt. Dan heeft de Audi chauffeur nog 3 versnellingen over.

Overigens geef ik zelf de voorkeur aan korte versnellingsbakverhoudingen. Als je doorschakelt val je niet te snel terug in toeren maar blijf je in het toerengebied waar de meeste kracht voor handen is. En je schakelt wat meer als je ff gaat sporten, dat is fijn voor de beleving. In zo'n Audi kom je in NL niet verder als versnelling 1,2 en een beetje 3. Dat is jammerlijk.
 

Leon54

Actief lid
Zelfde dag, zelfde traject. Matige zijwind. Ditmaal in de 5e versnelling. Haalde 185 km/u op de teller.
 
Afgelopen week naar Tsjechie op vakantie geweest met de Yeti :) . Op de heenweg gemiddeld 130 gereden ivm de drukte. Wat me opviel was de de boordcomputer een gemiddeld verbruik van 1/14 aangaf. Keurig! In de bergen rijdt de wagen echt zo heerlijk (altijd voldoende trekkracht) en het verbruik gemiddeld (berg op en af) 1/16.5. Dat vind ik dus echt niet gek...Maar op de terugweg door Duitsland gemiddeld 140 km/h met flinke uitschieters naar boven 1/10.8. Dat valt dan wel weer tegen...
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar op de terugweg door Duitsland gemiddeld 140 km/h met flinke uitschieters naar boven 1/10.8. Dat valt dan wel weer tegen...
't Is maar net wat je verwacht. Bij alle auto's neemt de luchtweerstand en daarmee het verbruik onevenredig sterk toe bij hogere snelheden - en bij voertuigen met een flink frontaal oppervlak en de stroomlijn van een bushokje ( :wink: ) zal dat extra sterk opspelen...
In dat licht bezien vind ik het eigenlijk nog wel meevallen.
 
Bovenaan Onderaan