Ik begrijp je frustratie en moment van adrenaline. Maar wat je nu zegt is pure lulkoek. Er bestaat geen 'eigenlijk' in het wetboek van strafrecht.
Ook waar, ik zal herformuleren: het maakt niet uit, want er wordt toch niks mee gedaan.
En het tweede deel is geen lulkoek, dat is pas nog in het nieuws geweest. Vader dood, kinderen blijvend invalide, dader straf, maar niet zodanig dat ik het me nog kan herinneren. In elk geval niet vergelijkbaar met de straf die dat gezin heeft gekregen.
Laatst nog in het nieuws: werkstraffen worden niet uitgevoerd, want men meld zich simpelweg niet.
Ik besef me dat het moeilijke materie is en het is goed dat je niet zomaar ergens voor veroordeeld kan worden, maar er zijn toch gevallen waarbij ik me echt afvraag of we nu persé het boekje willen volgen, of dat we zelf ook nog even kijken. De rechter beslist natuurlijk. Maar wie is dan die rechter, maar goed, dat is meer voor aan de borreltafel, niet hier.
Overigens heb ik in de privésfeer ook nog een akkefietje, met een ex vriendinnetje van mijn zoon die erg vervelend doet en daar wordt door de politie ook niks mee gedaan, want het meisje heeft het al zo moeilijk met jeugdzorg etc etc. Maar oh wee als je zelf in wilt grijpen, dan weten ze je wel te vinden. Conclusie: grote bek en crimineel gedrag loont vaker wel dan niet, daarvan heb ik voorbeelden genoeg. De vraag is alleen, wil je zo leven? Ik niet en dat is ook een keuze.