Pedaal sneller dieper wegtrappen doet exact hetzelfde, dat is wat ik zeg.
Dat klopt niet helemaal. Aanpassen van de gaspedaalresponse maakt de auto op zich uiteraard niet sneller in die zin dat hij niet meer vermogen krijgt. Maar je kunt de response (theoretisch, ik weet niet hoeverre dat bij deze auto's daadwerkelijk in gesteld kan worden) wel aanpassen bij een zogenaamd fly-by-wire systeem. Het is niet zo dat elke mm indrukken van het gaspedaal dezelfde gasrespons geeft. Je kunt daar (theoretisch) een helemaal nieuwe curve aanhangen. Bijvoorbeeld om er voor te zorgen dat de eerste 2-3mm intrappen geen respons geeft (om de auto niet te zenuwachtig te maken) en dat de response daarna lineair, of juist niet lineair toeneemt. Of je kunt er juist voor zorgen dat het eerste deel heel erg gevoelig is en het middendeel weer minder. Het hangt helemaal af van wat voor soort curve je daar op toepast. Je kunt zelfs meerdere vormen van curves combineren voor aparte delen.
Dus om te zeggen dat het gewoon een kwestie is van het pedaal hard intrappen, is een beetje "lomp". Je zou de re4sponse helemaal op de karakteristieken van auto (en rijder) af kunnen stemmen en zo een ideaal model krijgen waarmee je in de praktijk sneller bent. Niet omdat de auto meer pk heeft, maar omdat auto/motor en rijder beter op elkaar en de situatie afgestemd zijn.
Datzelfde zou je ook kunnen doen met de stuurrespons. Die zou je aan kunnen passen aan het soort weg (circuit) dat je rijdt. Nu is dat bij veel auto's alleen gebaseerd op de snelheid. Als je harder rijdt, wordt de respons iets minder omdat je anders zo langs de snelweg eindigt als de respons te gevoelig is. Dit soort dingen kunnen alleen bij volledig digitale systemen.