Trekhaak aanmelden?

Huibert

Forumguru
Hallo, ik ben bezig op mijn Fabia II TDI van 2007 een trekhaak te monteren. Weet iemand of deze ook op het systeem aangemeld moet worden.
Hij heeft wel een CAN bus maar geen lampcontrole erop zitten.

Groet René
 

Br3cht

Actief lid
al 2 kabelsets gemonteerd op een fabia en een fabia combi, beide pre-facelift en niet moeten aanmelden
wel de kabels gebruikt van ecs electronics, prima handleiding
de wagens hadden wel geen PDC
 

Huibert

Forumguru
Dan ga ik het gewoon proberen, bedankt. Trouwens ik heb geen PDC en de kabelset is van Jaeger.
 

MacManiac78

Forumguru
Wel geen PDC:ahum: Vroeger mocht ik ook wel eens met zonder jas naar buiten.:yeah:
Klein grapje...

Als de auto geen PDC heeft, is aanmelden niet noodzakelijk. Aanmelden zorgt slechts voor de uitschakeling van de PDC als de 7 of 13 polige stekker gebruikt wordt. En op sommige autoradio's krijg je dan een auto met aanhanger te zien, als deze wel aangemeld is. (Misschien dat het toch met het ESP gebeuren te maken heeft..... om ook de aanhanger te corrigeren?)
 

Huibert

Forumguru
Afgelopen weekend heb ik de trekhaak met kabels geheel gemonteerd, testen kon ik vandaag pas omdat er eerst een verloopstekker moest komen van 13 naar 7 polig. Maar alles werkt dus zonder het aanmelden goed. Wat zijn die wagen specifieke kabelsets trouwens een zegen, aanprikken en gelijk goed :)
 

Chatslet

Forumguru
Hoe hoog was het plug and play gehalte van de kabelset? Was dat gewoon ergens een stekkertje in prikken of moest je solderen oid?
Als het gewoon plug and play is dan hang ik er zelf een afneembare trekhaak onder in plaats van 800 euro bij de dealer af te tikken.
 

MacManiac78

Forumguru
Kan van het aansluiten van de kabelset een beschrijving worden gegeven?
Wat moet er zoal losgehaald worden, hoe moet dat... etc.
 

Br3cht

Actief lid
gewoon de bumper loshalen (zie downloadcentrum) , afdichtingsrubber bij de lichten uitduwen, kabel naar binnen dmv met bijgeleverde doorvoerrubber
de achterlichten afkoppelen, de kabelset van de trekhaak in de lichten klikken, en de kabel van de auto in de kabelset klikken
massa aansluiten (dopje van 10) en alles werkt
 

Chatslet

Forumguru
Plug and play dus :shocked: belachelijk dat de dealer daar zo veel geld voor durft te vragen! Voor rond de 250 euro heb je al een trekhaak met kabelset, waar gaat de rest dan heen? Dealer begon bij mij meteen over het "inleren". Wat feitelijk betekend, VCDS kabeltje aansluiten en bitje om zetten. Het woordje "inleren" doet het naar de consument overkomen als of het iets ingewikkelds en tijdrovend is. De hele klus is in een uurtje te doen en een ervaren monteur doet er misschien een half uur over. Als mijn uurloon zo hoog was reed ik in een Porsche.

Maar download centrum? Heb ik iets gemist? :confused:
 

MacManiac78

Forumguru
Dus helemaal geen draden van voor af aan, bij de zekeringendoos oppakken en dan onder de vloerbedekking door naar achter werken om daar aan de module te klikken om meldingen m.b.t. de lampen (canbus) te krijgen?

Bij de dealer betaal je de 'huur' van de garage, gereedschappen, monteur en VAS-kast. (Zij gebruiken geen VCDS maar een VAS-kast. Klein verschil.... de VAS-kast bevat originele dealer software, die heel veel meer kan dan de VCDS kabel.)
 

Huibert

Forumguru
Plug en play is dus werkelijk zo als het klinkt wanneer je geen lampen controle hebt, heb je dit wel dan zul je het systeem moeten inleren. Het hele monteren heeft mij in alle rust ongeveer 3 uur tijd gekost. Hoe het precies gaat staat redelijk duidelijk in de beschrijvingen die je bij de trekhaak en kabel krijgt. Het enige wat ze niet duidelijk aangeven is dat je het best het complete binnenscherm (met 10 parkers) bij de achterwielen kunt loshalen. Wanneer je dit doet kun je gemakkelijk de bumper verwijderen en de bouten van de haak monteren. De rest is rustig de tekeningen/aanwijzingen lezen en netjes werken.

P.s. wil je op de 13 polige stekker ook continu spanning voor de caravan dan heb je nog een aanvullingsset nodig en waarschijnlijk wel een spanningsdraad vanaf de zekeringskast.
 

Chatslet

Forumguru
En ik vermoed dat juist de lampencontrole nodig is om de trekhaak in te leren of aan te melden en dus te laten werken met PCD. In de kabelset zal dan ongetwijvelt een controlemodule zitten voor de lampencontrole en die moet natuurlijk met de CAN-BUS verbonden worden. De vraag is echter, wordt die dan via het stekkertje bij de achterlichten met de CAN-BUS verbonden of moeten we dan kabels naar voren gaan trekken en/of gaan solderen?
 

Ron_2

Senior Member
Plug and play dus :shocked: belachelijk dat de dealer daar zo veel geld voor durft te vragen! Voor rond de 250 euro heb je al een trekhaak met kabelset, waar gaat de rest dan heen? Dealer begon bij mij meteen over het "inleren". Wat feitelijk betekend, VCDS kabeltje aansluiten en bitje om zetten. Het woordje "inleren" doet het naar de consument overkomen als of het iets ingewikkelds en tijdrovend is. De hele klus is in een uurtje te doen en een ervaren monteur doet er misschien een half uur over. Als mijn uurloon zo hoog was reed ik in een Porsche.
:confused:

Ik neem aan dat er verschil zit in de prijzen van montage van een 7 polige of een 13 polige stekkerdoos.
Voor moderne caravans moeten er twee constante stroomaansluitingen komen, één voor de verlichting in de caravan en één voor de koelkast en eventuele laadstroom van een boordaccu (mover?). Dat moet een dikkere kabel zijn die bovendien alleen stroom neemt als de motor loopt.
Dat is iets meer werk aangezien dat vaak van onder de motorkap moet komen.
Niet bepaald plug en play.
 

MacManiac78

Forumguru
Moderne caravans hebben inderdaad de 13-polige stekker nodig, deze dikke kabel moet (in sommige gevallen) zelfs vanaf de accu worden opgepakt. Dit is dus vanuit de motorruimte, door de firewall (hitteschild, motorcompartiment) door het dashboard (zekeringbox aansluitingen), onder de dorpels door, via de achterbak naar de 13-polige stekker.
De 7-polige stekkers moeten (net als de 13-polige) indien er een canbus systeem aanwezig is met lampcontrole, vanuit de zekeringbox worden opgepakt.
Tenminste.... zo is het mij verteld. Om die reden zou het aanbrengen van een trekhaak zoveel geld kosten, ze hebben er immers wat uren werk aan, omdat alle bekabeling helemaal naar voren aangelegd moet worden.
Als iemand me vertellen kan dat dit NIET noodzakelijk is, haal ik morgen nog een trekhaak van Bosal voor 250,- eurie en sluit ik zelf het canbusblokje wel aan. (Ik denk alleen dat ik dan per direct een meervoudige lampstoring te pakken heb, aangezien mijn canbus systeem middels VCDS zo is ingesteld dat ELKE lamp wordt nagelopen.
 

Chatslet

Forumguru
Kabeltje naar achter trekken is ook niet zo spannend, niet veel anders als met een subwoofer in je kofferbak oid. Gewoon van de plus van je accu pakken, inline steekzekeringhouder er tussen en dan door de auto naar achter trekken. Door het hitteschild is ook niet zo spannend. Daar gaan zat kabelbomen door heen waar je hem vast wel tussendoor kunt steken zodat je ergens achter het dashboard of bij de pedalen uit komt. Langs de gaskabel wil ook nog wel eens lukken. Dan gewoon bekleding los halen en langs de dorpel naar achter leggen en klaar bent je. Als je de boel op 15 amp afzekerd en zorgt dat de kabel dat ook of het liefst ietsje meer aan kan dan zit je zeker goed. Eventueel kun je als de kabel eenmaal door het hitteschild is er een relais tussen hangen en die met de geschakelde plus van je radio aan sturen, heb je alleen stroom als de auto op het contact staat. Belangrijk is dat je alles verbind door goed te solderen en isoleerd met krimpkous. In de motorruimte kabels goed weg werkt met ty-wraps (of hoe je dat ook schrijft)

Het enge is alleen het aansluiten op de CAN-BUS. Als je dat verkeerd doet kunnen er veel dure dingen stuk gaan en daar ben ik een beetje angstig voor.
 

Huibert

Forumguru
Op de canbus wordt niets apart op aangesloten, alleen met lampcontrole "ziet" deze dat er iets niet klopt (veranderd is). In dat geval moet de trekhaak aangemeld worden, dit gaat via de OBD stekker. Bij mij zit nu de 13 polige stekker maar heb er geen continu + bij zitten, hiervoor zijn weer extra setjes te koop. Ps. de mijne komt kfzteile24: Autoteile, Reifen und Zubehör hier vandaan inclusief verzenden nog geen €150,-
 

MacManiac78

Forumguru
"Het enge is alleen het aansluiten op de CAN-BUS. Als je dat verkeerd doet kunnen er veel dure dingen stuk gaan en daar ben ik een beetje angstig voor."

Inderdaad!
Per ongeluk een + en - omdraaien er ergens in het canbus systeem kan iets beschadigd raken en het is maar te raden waar dit manco zit.
 
Bovenaan Onderaan