Trekhaak aanmelden?

Ronaldvdv

Nieuw lid
Hierop inhakend: ik ben bezig om een trekhaak aan te sluiten. Ik heb een kabelset van ECS erbij. Deze moet op de canbus aangesloten worden. Nu krijg ik de stekkers van de canbus wel los maar heb dan geen ruimte om de draden door te verbinden. Weet iemand hoe ik de makkelijk bij de draden van de canbus kan komen? Is het electronicablok eenvoudig te demonteren vanonder het dashboard (misschien met een foto)?
Ik hoor het graag

Chatslet

Forumguru
Waar zitten de stekkers dan die je nu los hebt kunnen krijgen? Zou je eens wat foto's kunnen posten van de kabelset en de canbus stekkers die je in je auto hebt kunnen vinden?

Ronaldvdv

Nieuw lid
de stekkers zitten links onder (achter het dashboard). De twee canbus stekkers (witte en zwarte) zitten op een vierkant blok. Ik zal deze week even een paar foto's maken en posten. Alvast bedankt.

Chatslet

Forumguru
Klinkt al een stuk meer plug and play, nu alleen nog een dashboard uit elkaar slopen! Waar heb je de kabelset + trekhaak besteld?
Lijkt mij dat we nu bijna compleet zijn. Weten we zometeen:
1. Waar we een trekhaak + kabelset kunnen bestellen
2. Hoe we de trekhaak moeten monteren
3. Waar we alle stekkers moeten aansluiten
4. Hoe we de boel inleren/aanmelden zodat PCD niet raar gaat doen.

Nu moeten we alleen nog weten hoe we het dashboard uit elkaar moeten halen om bij het stekkerblok te komen en dan kunnen we zometeen allemaal voor weinig een trekhaak er onder hangen!

Ronaldvdv

Nieuw lid
He He, eindelijk weer eens een reactie van mij. Het projectje heeft een poosje stil gelegen i.v.m. drukte.
Het is gelukt. Ik heb de draden kunnen aansluiten. Wat een gemier zeg. De stroomdraad op de fusebox was dus niet zo'n groot probleem. De andere echter wel. Na een paar uur pielen achter het dashboard is het dan toch gelukt. Stekkers loshalen, tape erom weg, draadjes opspeuren, beetje wrikken en doen en hierna met veel moeite de draadjes kunnen aansluiten.
Het is dus absoluut geen aanrader maar de aanhouder wint.

Chatslet

Forumguru
Als je nu een aanhanger aan sluit, zie je die dan ook op het display verschijnen? En wordt de PDC nu uitgeschakeld? En ging dat vanzelf of moest je met VCDS aan de slag?

Ronaldvdv

Nieuw lid
Ik heb alleen een fietsendrager erop getest. De auto heeft geen pdc en ik zie geen aanhanger op het display in de auto verschijnen. Ben allang blij dat het gelukt is om die vreselijke draadjes aan te sluiten.

rs1600

Nieuw lid
Aanleren aanmelden of hoe je het ook noemt is wel belangrijk. Ook andere veiligheidssystemen gaan er mee aan de gang. bv abs systeem eds systeem en stabiliteits progamma. Denk er dus niet te licht over van mijn lampen branden en alles werkt. Hier door krijg je ook steeds meer dakdragers die een signaal door geven dat deze er op zit. Ook zijn ze al aan het testen met klein loed cell zodat ze ook weten hoe zwaar iets is wat op het dak staat en straks ook het gewicht van wat er achter hangt. Maar je verkoopt natuurlijk altijd goedkoprer setjes als je het niet zo goed met de veiligheid van je klanten voor hebt.

Afgelopen weekend heb ik een Thule trekhaak gemonteerd onder mijn F2 greenline van september 2010. Het aansluiten onder het dashboard was inderdaad een rotklusje, maar wel gelukt. Nu heb ik het volgende: alle functies werken echter branden de remlichten constant. Ik ben ervan overtuigd dat alles goed aangesloten zit. Aangezien alles aangstuurd wordt via de Canbus en het Thule kastje moet de fout daar volgens mij in zitten. Heeft iemand dit probleem ook wel eens gehad, of weet iemand hoe ik het op kan lossen?

Daarnaast zijn er bepaalde functies die niet meer werken in de auto die eerst wel werkten. Het gaat om de ramen openen sluiten met de afstandsbediening, wat eerst wel werkte en nu niet meer, en bij het openen/sluiten van de achterramen + bijrijdersraam werkt de auto functie niet meer bij volledig naar beneden/naar boven bewegen van de schakelaar. Weet iemand hoe ik dit weer in orde kan krijgen?

Ronaldvdv

Nieuw lid
Zo even uit het hoofd: Je moet 1 twisted pair aansluiten aan de ene canbus en een enkele aan de andere canbus. Ik heb alleen het twisted pair aangesloten en niet de andere (dacht blauwe) aan de rood/zwarte draad. Toen werkte het perfect. Had in eerste instantie ook de blauwe aangesloten maar kreeg toen hetzelfde probleem met de remlichten. Misschien ook mogelijk dat je deze draad verkeerd hebt aangesloten aan een foute draad. Volgens mij was deze alleen voor park distance controll. Had de fabia die ik heb geinstalleerd niet.
Moet de trekhaak nog wel laten aanmelden bij de garage. Zoals rs1600 ook zei is dit wel aan te raden.
Succes.

MacManiac78

Forumguru
Trekhaak aanmelden kan iedereen met een VCDS kabel.
@MartinH: Is het monteren goed zelf te doen? Ik ben het ook van plan.

@Ronaldvdv: bedankt voor de tip! Ik ga dit proberen. Ik heb namelijk ook geen PDC dus misschien dat dat het dan is. Je moet inderdaad 2 draden (uit mijn hoofd OR/BR en OR/GR) aan de ene canbusstekker verbinden en 1 draad (Rood/zwart aan Zwart/rood) aan de andere. Ik ga die laatste eens loshalen en hopelijk werkt het dan wel.

@ MacManiac78: Het monteren is goed te doen. Het mechanische stuk sowieso (ik heb een brug thuis dus dat helpt wel, maar zonder brug moet het ook goed te doen zijn). De bedrading is een lastigere klus, vooral het aansluiten van de 3 draden aan de canbusbedrading omdat deze zeer slecht toegankelijk zijn. Ik heb het op mn gemak gedaan en heb een middagje over het monteren van de trekhaak gedaan en een ochtend over de bedrading, dus bij elkaar zou ik adviseren er gewoon een hele dag voor uit te trekken.

Ik heb de draad losgehaald zoals Ronaldvdv heeft beschreven en de remlichten die bij mij bleven branden gaan inderdaad uit.....maar gaan ook niet branden als ik op de rem trap. Zou het misschien zo kunnen zijn dat het wel werkt zoals het hoort als de trekhaak geactiveerd wordt (hoewel in de handleiding van de trekhaak stond dat het voor de activering al zou moeten werken).

Overigens....de functies die niet meer werkten na loshalen van de accukabel werken nu weer. Blijkbaar heeft de Fabia een goed zelf-herstellend vermogen. :)

Chatslet

Forumguru
Ja, moet middels VCDS op uit mijn hoofd drie plaatsen geactiveerd worden. In de gateway module, in de central electronics module en in de parking assist module.

amulisjen

Nieuw lid
Bij het monteren van de trekhaak op een Skoda Fabia combi uit 2010 (ander bouwjaar ook mogelijk) kunt u dit gemakkelijk zelf doen, EDOCH heeft mijn Skoda wel storing in het knipperlicht zowel als in de aanhanger als in de achterkant van mijn Skoda. Mocht u in de buurt van STEENWIJK wonen dan kunt u mij altijd een berichtje doen voor meer info en dergelijken. (ik ben nog steeds bezig deze storing uit mijn skoda te halen, doormiddel van andere jaegermodule en eventueel nog ''inlezen/aanmelden/instaleren'' door dit zelf te proberen omdat dit weer een ervaring rijker is/wordt.

Graag contacten via:

Tommy_superdog@Hotmail.com

Spierings

Forumguru
?? Beter je mail even verwijderen..dit is zo i zo een oud topic..

Maar waarom zou iemand jou willen mailen voor je probleem? Trekhaak monteren is niet moeilijk en zit vaak ook een duidelijke beschrijving bij..

Waarschijnlijk komt jou probleem doordat je een goedkope trekhaak bekabelings set hebt welke afgetakt is van de achterlichten.. Hierdoor zit er storing in zowel achterlicht als aanhanger .. Mogelijk is het andere regelkastje een oplossing, maar het zijn wel minder goede kabelset ....

Een goede kabelset maakt gebruik van het canbus signaal en staat los van je normale auto verlichting...

Inleren kan bij zo'n goedkopere set niet, wel bij een canbus set. Hiervoor is wel een tester nodig...

Laatst bewerkt:

amulisjen

Nieuw lid
De mail is voor het geval er iemand wat meer over de bekabeling kan sturen zoals pdf bestanden.
Of mochten mensen in de omgeving er niet uit komen, kunnen ze altijd langs komen heb een hele mooie brug staan!
(zit ook niet veel op de forum, en de mail krijg ik meldingen van)

Verder is het naar mijn idee geen goedkoop setje aangezien het van Thule is (het geheel).
Er zit alleen een module van Jaeger in (12 volt afc module waar de relais in zitten, meer zit er niet tussen) bij mijn weten zitten deze in o.a. Mercedes en Skoda, dus lijkt mij ook niet een goedkope module....maar ook nogmaals ALLEEN het knipperlicht werkt niet voor de rest rem en achterlicht wel, waarom geen idee denk voor veiligheid?? Maar dan is het toch raar dat alleen de knipperlichten een soort ''storing'' maken?

even kort samengevat wat er aan de hand is:

Met de afc module erin en GÉÉN aanhanger aangesloten werkt alles perfect van de auto.
Verwijder ik de afc module dan werkt ALLEEN de voor knipperlichten.
Set ik de afc module er weer in en sluit ik de aanhanger aan doet zowel van de aanhanger als van mijn auto ALLEEN het knipperlicht het niet (achter).

Best raar dacht ik zo dus is mijn grote vraag moet dit wel of niet aangemeld worden?
En waarom moet dit aangemeld worden? om het geld te laten rollen bij de dealers?

Spierings

Forumguru
Met goedkoop bedoel ik niet alleen de prijs, maar ook de manier van aansluiten..

Heb je al een facelift model?
En heb je een thule nummer van die kabelset?

Aanmelden moet als deze een canbus set is zodat andere regelapparaten het regelapparaten herkennen zodat ze weten waar de info vandaan komt welke op de canbus komt...

amulisjen

Nieuw lid
Oo op die manier, nee het is een plug and play setje, de aansluiting ging van 1 op 1 naar 1 op 2 (dus van voor naar achter, splitst deze achter naar de trekhaak en achterlicht).

Ik zal morgen vroeg gelijk even kijken of hier een of andere kabelnummer opzit. ben bang van niet aangezien er alleen L en R op stond.

Skoda fabia combi uit 2010 1.2 tdi greenline... denk de gewone?? 48 nkn 4 is het kenteken.

Bovenaan Onderaan