Joske

DIY Trekhaak monteren Fabia Combi 1 2004 1.0

Geen toestemming om te downloaden

turboturbo

Forumguru
Bedankt voor de mooie PDF, @Joske !

Goed ook om te zien dat deze handleiding ook geschikt is voor een hatchback (volgens de plaatjes) :geek:

Wat ik me nog afvraag, is of er een stuk uit de bumper gezaagd moet worden? Of hangt dat van er type / merk trekhaak af?

De handleiding volgt gek genoeg de volgorde bestaande trekhaak uitbouwen en vervolgens inbouwen (de bekende 'gebeurt in omgekeerde volgorde') Dus gaat niet uit van een bestaande situatie waarbij sprake is van geen trekhaak. :lezen:

Joske

Forumguru
@turboturbo

dat weet ik niet helemaal zeker, ik heb al Fabia Combi's gezien mét trekhaak maar zonder dat er een gat in de bumper gezaagd geweest was. Dus misschien inderdaad fabrikant-afhankelijk ;)

turboturbo

Forumguru
Bij de combi zie ik m inderdaad doorgaans mooi onderdoor steken.
Ik zal eens uitkijken naar welke merken dat zoal zijn.
Ook zal ik eens bij de hatchback met trekhaak scouten welk merk er netjes onderdoor steekt...

milanseegers

Forumguru
Wat betreft trekhaken die onderdoor steken een kleine waarschuwing: mijn fabia had toen ik heb kocht zo'n trekhaak. Nou bleek met 5 man in de auto deze trekhaak bij met minste of geringste tegen de grond te gaan. :mad: Geen fijn gevoel... Heb hem daarom verwijderd.

hkwvi

Nieuw lid
Heb zelf een originele ingebouwd met afneembare trekhaak.
Gekocht in Duitsland, € 249,=
Hierdoor een klepje in de bumper zoat je niets ziet als de trekhaak in de reserveband ligt :-)

turboturbo

Forumguru
Klepje in bumper moet je dan wel zelf monteren, toch?

Ik zag laatst online een verkoper die nieuwe vaste trekhaken voor nog geen 150,- verkocht voor de Fabia. Tempting....

Cordoba

Forumguru
Ook bij mij gaat de trekhaak gewoon onder de bumper door. Ondanks de langere oversteek van de combi slechts één of twee keer gehad dat ik van een afrit afreed, en de trekhaak 'touchdown' maakte. Door de extra overhang aan de achterzijde bij de combi, heb je extra kans op 'bodem schrapen' hoewel alles natuurlijk ook afhankelijk is van belading, vering en de staat van de schokbrekers. Schokbrekers en veren zullen misschien bij de combi zwaarder uitgevoerd zijn, om het probleem zo veel mogelijk te voorkomen.

Marque

Nieuw lid
Dit jaar een Skoda Fabia Combi 2003 gekocht. Nu wordt het tijd voor een trekhaak en zodoende kwam ik op dit forum terecht. Echt heel tof om hier een handleiding aan te treffen om er zelf een onder te plaatsen! Een vraag echter: is er bij elke Skoda een aansluiting beschikbaar om de kabelset die nodig is voor aanhangers op in te prikken? Of moet er een bestaand circuit onderbroken worden?

Ik ben best wel een doe-het-zelvert, dus zal zeker vaker langskomen op dit forum :)

Marque

Nieuw lid
Ok. Dus er hoeft geen kniptang of soldeerbout aan te pas te komen? (ik houd heel veel van stroom, maar ik heb geen zin om het bestaande elektrische circuit dergelijk geweld aan te doen..)

turboturbo

Forumguru
Zoals ik het me herinner toen ik er me destijds in verdiept hebt, zit er een plug en play stekker aansluiting voor.

Ik kan alleen niet meer herinneren waar ik dat gelezen heb. Misschien kan iemand anders dit verhaal ontkrachten danwel bevestigen...

Cordoba

Forumguru
Ik heb mijn auto gekocht met trekhaak, en toen ik 'm op een gegeven moment wilde gebruiken voor een fietsdrager, had ik meer een soort kermisverlichting. Oorzaak bleek een massa-aansluiting op het achterlicht die niet meer netjes vastzat. Weer netjes vastgeschroefd, en alles werkte weer naar behoren. Volgens mij is het verhaal wat @turboturbo bedoelt, geldig voor de jongere exemplaren (Fabia II??). Een nette soldering levert overigens nooit een probleem op, zeker niet als je dat achteraf netjes isoleert. Overigens is er ook een alternatief, dat zijn een soort klemmen die door de isolatie van de bestaande draad heen prikken, en waar je vervolgens de nieuwe bedrading op aansluit (ik kan later wel een plaatje opzoeken als dat nodig is).

Marque

Nieuw lid
Dank voor jullie reacties! Ik denk dat ik weet hoe die klemmetjes eruit zien die als het ware door de isolatie heensnijden en dan contact maken met de draad. Voor mij geld vooral dat ik zoveel mogelijk wil uitsluiten dat ik iets verkeerd aansluit en veel tijd verlies met puzzelen. De 'hele achtergevel van de auto eraf' zie ik minder tegenop dan geklier met bekabeling..
Enfin, we gaan het zien. Ik heb net een trekhaak met kabelset besteld. Voor de liefhebbers zal ik enkele foto's plaatsen zodra het monteren gelukt is.
Dank en groet!

woutr

Forumguru
@Marque Heb je een afkoppelbare trekhaak gekocht of een vaste? Aangezien we dezelfde auto rijden vind ik dit ook wel een interessant topic ;)

R.Heikamp

Forumguru
ik kan bevestigen dat er stekkerdooskabels zijn die plug en play zijn ik heb er zo 1 in mijn auto die zit aan de ene kant aan de bekabeling van de auto geklikt en de andere in de achterlicht unit en dit aan bijde kanten (waarvan 1 kant alleen voor het knipperlicht)

ik heb btw een vaste trekhaak van ik dacht het merk brinks netjes onder de bumper door

Cordoba

Forumguru
@R.Heikamp Weet je hoe het aan de achterlichten van de auto zit gekoppeld? Is dat gedaan door bijvoorbeeld de bestaande stekker op het achterlicht los te halen, en vervolgens de stekker van trekhaak op het achterlicht, en daar weer de originele stekker van de auto op, of zit het nog anders?

@Marque Om het puzzelen te vergemakkelijken gaf ik al aan dat de massadraad bruin is (dat is eigenlijk binnen de hele VAG-groep zo, alleen bij hele oude modellen - zoals bijvoorbeeld de Felicia - die destijds niet volledig VAG-waren is het wel eens afwijkend)

R.Heikamp

Forumguru
@R.Heikamp Weet je hoe het aan de achterlichten van de auto zit gekoppeld? Is dat gedaan door bijvoorbeeld de bestaande stekker op het achterlicht los te halen, en vervolgens de stekker van trekhaak op het achterlicht, en daar weer de originele stekker van de auto op, of zit het nog anders?
@Cordoba hoe je het hier omschrijft is helemaal juist ik zou straks als ik wat meer tijd heb even een fototje maken

Bovenaan Onderaan