Trekhaak onder Octavia IV PHEV

Is het mogelijk om een trekhaak te monteren onder de PHEV Octavia?
Bij aanschaf van de auto gaf de dealer aan dat dit niet kon, echter zie ik op de Skoda website staan dat er alleen geen wegzwenkbare haak onder kan.

Patron

Senior Member
Ja hoor geen probleem. Ik heb ook een (afneembare) trekhaak eronder.

Let wel als je de rs iv hebt kan het afwijken omdat de eerste modellen een trekpaarden van 0 hadden

EdK

Forumguru
Als je er een sleurhut of iets dergelijks mee wil trekken dan zou ik voor je gaat plaatsen even kijken op je kenteken papieren (of bij RDW) wat je max mag trekken !!
Als die namelijk NUL is dan kun je er alleen een fietsrek mee vervoeren... :koffie:

@EdK er hoeft geen sleurhut achter, maar een keerveen kleine aanhanger zou wel fijn zijn.

@Patron dat zou ik inderdaad ook willen, een afneembare trekhaak. Het is geen RS.

Op het kenteken bewijs staan bij O.1 en O.2 twee streepjes. Dit houd denk ik in dat er dus inderdaad alleen een fietsendrager achter mag?

Hoe kan je zien of de auto trekhaak voorbereiding heeft?

Slider

Forumguru
@Jurjen27 Klopt, dus ook geen kleine aanhanger. Dat is wat @EdK bedoelde met "of iets dergelijks". Er mag niets rollends mee getrokken worden.

Puur fietsendrager, dus nutteloos voor je doeleinden. Kon het niet uit je voorstel ronde opmaken, maar is de PHEV geimporteerd toevallig?

Laatst bewerkt:
@Slider klopt, de auto is geïmporteerd, komt uit Duitsland. Maakt dit wat meer duidelijk?
Begreep dat er tussen 2021 en 2023 bijna geen tot geen PHEV's zijn verkocht in Nederland.

Zou het eventueel nog mogelijk zijn om de auto om te keuren, of is dit onbegonnen werk?

jesse_s93

Forumguru
@Jurjen27 over het plaatsen van een trekhaak onder een Octavia IV PHEV is al veel geschreven op het forum en ook over de mogelijkheden die er wel of niet zijn. Je kunt verder lezen in deze topics:

Slider

Forumguru
Er blijkt dat veel buitenlandse auto's een - of 0 Kg op hun officiële documenten hebben gekregen. Dat wordt bij import overgenomen en kan je niet meer laten aanpassen bij de RDW, of dealer.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/geen-trekhaak-mogelijk-onder-superb-combi-iv-sportline.48245/

Hier is dat uitgebreid onderzocht en beschreven recent. Conclusie was dat het maar zelden bij import auto's goed is gegaan. Org. NL auto's hebben dit probleem niet, daar werd het meteen juist gezet.

Lees de thread door, helaas kan je hier niets aan doen. Alleen het CoC bepaald dat en dat kan alleen de fabriek aanpassen, wat ze niet meer doen achteraf.
Veel mensen weten niet van dit probleem bij import en komen er te laat achter. Bij de koop moet je dit van te voren in het CoC inzien om zeker te weten.

Toby

Nieuw lid
Ook ik ben eraan voor de moeite, heb je eindelijk die mooie Octavia RS PHEV gevonden en dan kom je erachter dat er geen trekhaak onder kan (wel kan maar niet mag).
mijn wagen is ook ingevoerd en heeft ook niks van trekgewicht ben naar de keuring (Belgische)geweest en daar spreken ze mekaar ook tegen de één zegt dat ik geen trekhaak mag plaatsen voor te trekken maar wel ééntje om te dragen een RMC trekhaak met pinnetjes op de bol en dan komt er een collega die zegt er mag niks op zonder dat je toestemming hebt van Skoda .
dus daar heb je ook niks aan,het frustrerende is dat er zijn die wel een trekhaak hebben er staat op autoscout zelfs een RS te koop met trekhaak.
Dit is voor ons een kleine ramp aangezien wij er graag met de fietsen erop uit trekken.

Bijlagen

• IMG_3250.jpeg
    IMG_3250.jpeg
    982,1 KB · Weergaven: 39
Ik weet niet hoe de regelgeving in B is.. maar een fietsendrager moet volgens mij gewoon mogen… ik heb hier bijv wel in het verleden een toyota aygo zien rijden met fietsendrager..

1983jeroen

Forumguru
Een fietsendrager mag gewoon als er 0 kg trekgewicht op het kenteken staat. Die RMC haken zijn om te voorkomen dat je "per ongeluk" toch een aanhanger er achter zou hangen.

Nu zijn er voor fietsen natuurlijk ook andere alternatieven om ze mee te nemen.

Slider

Forumguru
Zoals @Disaster-Master al zegt, ligt er aan hoe de regelgeving is in B. In NL mag je wel een fietsendrager gebruiken, ook al mag je 0 of -Kg trekken van ons officieel RDW (NL instantie voor motorvoertuigen).

Mijn manager heeft een 14 jaar oude Prius 1 met zo'n RMC haak speciaal voor de fietsen. Omdat de auto officieel niets mag trekken, het hele model mag dat niet.
Als je puur fietsen wilt vervoeren, lijkt me dat geen probleem met een trekhaak of RMC haak. Als dat ook zo werkt in B zoals in NL althans.

1983jeroen

Forumguru
Dakdragers zijn dan weer niet geschikt voor elektrische fietsen.
De meeste fiets houders voor op het dak mogen nog geen 20Kg hebben.
Voor lichtere sportfietsen is het best een goede oplossing al verkies is toch de trekhaak boven dakdragers.
Trekhaak drager is sneller geplaatst en geeft geen windgeruis.
Bijna alle nieuwe dragers zijn kantelbaar op de trekhaak zodat de klep gewoon open kan met fietsen er op

Ok.. had ik geen weet van.. ik heb niet eens een fiets.. ja.. eentje met een 750cc 2 pitter.. dus dat luxe probleem van fietsen mee nemen heb ik niet ;)

Slider

Forumguru
@1983jeroen Zeker, maar het ligt aan de auto zelf of je de klep nog kunt openen bij kantelen. Bij mijn O3 Combi gaat dat goed, mijn vorige Focus 3 Station had een klep die teveel uitstak en kon ik niet openen ondanks het kantelen van de drager haha

Persoonlijk zou ik ook altijd op de trekhaak de fietsen willen hebben. Wil ze ook kunnen zien tijdens het rijden. Om in de gaten te houden.
Elektrische fietsen, ook al zou je ze op het dak kunnen dragen, er op tillen is vreselijk lijkt me.

Toby

Nieuw lid
Ja ik verkies ook een fietsdrager in plaats van op het dak, 3 fietsen op het dak lijkt mij niet aangeraden en zeker niet met een elektrische fiets.
Maar ik heb gisteren nog een mailtje naar de keuring zelf gedaan met mijn probleem ook de gegevens van de wagen en kreeg dit als antwoord dus ik leid hier uit af als de trekhaak niet bedoeld is om te trekken mag het .
en een RMC -haak dient niet om te trekken.

Bijlagen

• IMG_0315.jpeg
    IMG_0315.jpeg
    278,6 KB · Weergaven: 24

hemi24

Forumguru
Wat ze dus eigenlijk zeggen is dat je een trekhaak mag monteren, maar dat er op het typeplaatje een trekgewicht van 0 kg moet zijn vermeld.

Nou, succes!

jesse_s93

Forumguru
Ik heb een paar weken terug een originele wegklapbare trekhaak geplaatst onder onze Octavia iV. Op het kenteken is ook hier geen trekgewicht geregistreerd, maar de trekhaak is voor ons toch enkel voor de fietsendrager, dus dient perfect zijn doel. Auto had (uiteraard) ook nog geen trekhaakvoorbereiding, dus dan moet ook de bekabeling aangelegd worden voor voor (zekeringkast en BCM) naar achteren (regelapparaat voor de trekhaak bij de linkerwielkoup achter). Dit is echter prima te doen. Tot slot even coderen en daarna een perfect werkende haak voor de fietsen :)

Bovenaan Onderaan