Trekhaak onder Octavia IV PHEV

Toby

Nieuw lid
Ik heb een paar weken terug een originele wegklapbare trekhaak geplaatst onder onze Octavia iV. Op het kenteken is ook hier geen trekgewicht geregistreerd, maar de trekhaak is voor ons toch enkel voor de fietsendrager, dus dient perfect zijn doel. Auto had (uiteraard) ook nog geen trekhaakvoorbereiding, dus dan moet ook de bekabeling aangelegd worden voor voor (zekeringkast en BCM) naar achteren (regelapparaat voor de trekhaak bij de linkerwielkoup achter). Dit is echter prima te doen. Tot slot even coderen en daarna een perfect werkende haak voor de fietsen :)
En kan je daarmee door de keuring ?

Ik moet mijn auto nog ophalen bij de (PON) dealer. Auto komt ook uit DLD en heb er een afneembare trekhaak bij besteld.. Juist voor de incidentele aanhangwagen bij de Ikea of iets dergelijks. Nu had de auto nog geen kenteken toen ik hem kocht maar nu zie ik dat er "Niet geregistreerd" staan op RDW-ovi. Is dat iets wat PON nog moet melden bij het RDW voor oplevering? Aanvulling: Auto is ook gekocht bij PON. Zij hebben zelf de import gedaan en aangeboden aan de NL-markt voor verkoop.

Slider

Forumguru
@Toby Wat voor keuring is dat in België dan? Ik heb in NL nog niemand gehoord na het plaatsen van een trekhaak, naar een keuring gegaan te zijn.

Ik weet ook niet wat de regels zijn in België, zal vast anders werken per land.
Als je een trekhaak moet plaatsen met 0 Kg trek gewicht op het type-plaatje, moet je wellicht zo'n RMC trekhaak monteren, waar je geen aanhanger mee kan trekken. Maar dat is alleen mijn vermoeden, nooit zo'n ding in het echt gezien.

@Pomeranian Je bedoeld "niet-geregistreerd" bij trekgewicht, zowel geremd als ongeremd?
Dan mag je er ook geen aanhanger mee trekken, alleen een fietsendrager. PON kan dat niet fixen, je CoC document van de auto zal hier geen vermelding hebben en dat neemt de RDW dan over.
Alleen Skoda zelf kan dit aanpassen, wat ze niet meer doen achteraf.

Zijn al aantal recente topics over op dit forum, spit dit maar na (helaas).

Laatst bewerkt:

Toby

Nieuw lid
Ik moet mijn auto nog ophalen bij de (PON) dealer. Auto komt ook uit DLD en heb er een afneembare trekhaak bij besteld.. Juist voor de incidentele aanhangwagen bij de Ikea of iets dergelijks. Nu had de auto nog geen kenteken toen ik hem kocht maar nu zie ik dat er "Niet geregistreerd" staan op RDW-ovi. Is dat iets wat PON nog moet melden bij het RDW voor oplevering? Aanvulling: Auto is ook gekocht bij PON. Zij hebben zelf de import gedaan en aangeboden aan de NL-markt voor verkoop.
Ik vrees ook dat je in het zelfde schuitje zit als mij .

@Slider Dankjewel. Dan wordt dat nog een pittige discussie met PON. Want daarover hebben ze niets gemeld en had zeker de trekhaak niet besteld als er geen aanhangwagen achter mocht en wellicht zelfs de auto niet gekocht. Ben benieuwd hoe ze daarop zullen reageren.
Zoals gezegd was het kenteken nog niet bekend toen ik hem kocht van ze en kon ik dit dus niet weten.

Slider

Forumguru
Het CoC document was al wel bekend, daar had je het op kunnen zien voor de import.
En PON weet niet waar jij die trekhaak voor gebruikt. Kan ook puur fietsendrager zijn en dat mag er mee natuurlijk.

Heb het belangrijkste topic er over gevonden van begin dit jaar: LINK
Je bent verre van de enige met dit probleem, allemaal imports vanuit DLD.

jesse_s93

Forumguru
@Toby wat voor keuring bedoel je daarmee precies? In NL hebben we geen specifieke keuring nodig voor het monteren van een trekhaak.

Het belangrijkste is dat je auto voldoet aan de specificaties. Als je een trekhaak monteert voldoet je auto nog steeds aan de specificaties. Idem dito voor een fietsendrager, dan is hij nog steeds niets aan het trekken. Pas als je een aanhanger of caravan achter de wagen zou hangen, dan voldoe je niet meer aan de specificaties, aangezien er geen trekgewicht is geregistreerd.

Het CoC document was al wel bekend, daar had je het op kunnen zien voor de import.
En PON weet niet waar jij die trekhaak voor gebruikt. Kan ook puur fietsendrager zijn en dat mag er mee natuurlijk.

Heb het belangrijkste topic er over gevonden van begin dit jaar: LINK
Je bent verre van de enige met dit probleem, allemaal imports vanuit DLD.
Heb geen CoC gezien bij het voertuig. Nu schijnt die voor EU voertuigen ook niet verplicht te zijn volgens de RDW staat ook in de link die je deelde. In mijn geval wist de dealer wel waarom ik de trekhaak wilde hebben want daar hebben we het over gehad. Ik ga er vanuit dat PON dit als importeur van VAG en verkoper van dit voertuig gewoon netjes met me oplost. ;)

1983jeroen

Forumguru
Ik zou dit wel bespreken voor je hem afhaalt en betaalt.
Nu heb je nog kans dat je de koop kunt ontbinden en ze vragen om een ander exemplaar te regelen met trekgewicht

Slider

Forumguru
Op het CoC zal ook geen gewicht heeft vermeld staan, wat het meest waarschijnlijke is. PON gaat dit niet voor je kunnen aanpassen, enige je kunt doen is de koop ontbinden dan.
Als je inderdaad van te voren dit duidelijk hebt gemaakt, ik hoop ergens op "schrift", kan je dat gebruiken. Zij kunnen niet aan je wens voldoen en is dan hun fout dat ze het zelf niet gezien te hebben.

Geen CoC, of geen gewicht op het CoC en wel bij de RDW aangemeld en een kenteken afgegeven? dan is het hele dikke pech. Dat gaat achteraf niet meer wijzigen en blijft het 0 kilo. Precies wat hier is aangegeven. Precies waar iedereen over aan het janken is. Het. Kan. Niet.

Succes ermee.

hemi24

Forumguru
Als de auto een registratie in Duitsland heeft gehad, zal RDW de gegevens van de “Fahrzeugschein” hebben overgenomen.

Op het CoC zal ook geen gewicht heeft vermeld staan, wat het meest waarschijnlijke is. PON gaat dit niet voor je kunnen aanpassen, enige je kunt doen is de koop ontbinden dan.
Als je inderdaad van te voren dit duidelijk hebt gemaakt, ik hoop ergens op "schrift", kan je dat gebruiken. Zij kunnen niet aan je wens voldoen en is dan hun fout dat ze het zelf niet gezien te hebben.
Beetje onzin… de RDW geeft ook aan dat het kan zolang je maar opnieuw laat keuren. herkeuren zou onderdeel van de schikking kunnen zijn Maar ik loop op de feiten vooruit. Ik laat hun eerst met een reactie komen.

Bron: https://www.rdw.nl/particulier/voertuigen/auto/wijzigen-of-restaureren/gewicht-van-uw-auto-aanpassen

@Disaster-Master , Dit is geen opmerking richting jou zozeer want gezien je forumactiviteit heb ik je hoog zitten maar "Het kan niet" is feitelijk onjuist dus vandaar het "beetje onzin" openingetje op jouw reactie. :)

Laatst bewerkt:

Toby

Nieuw lid
In Belgie is een keuring na plaatsen van een trekhaak verplicht ,als je geen keuring laat doen en je krijgt iets voor zoals een fiets die los komt op de drager of je verliest de de lading van je aanhangwagen dan is al de schade die daaruit voorkomt ten laste van jezelf .Voor de verzekering hier is alles wat vasthangt of meegetrokken (tot 750 kg alles daarboven is geremd en heeft een aparte verzekering nodig)
mee verzekerd.
Dus als je trekhaak niet gekeurd is weet je al wat de verzekering gaat zeggen.

hemi24

Forumguru
@Pomeranian : dat vraag ik niet, ik kan wel lezen… :arghh:

Wat staat er bij F.3…?

Als daar ook “niet geregistreerd“ staat, valt er niks te verhogen bij de RDW!

@Pomeranian : dat vraag ik niet, ik kan wel lezen… :arghh:

Wat staat er bij F.3…?

Als daar ook “niet geregistreerd“ staat, valt er niks te verhogen bij de RDW!
Is dat niet een sommetje dan van andere gewichten? Overigens wordt er op de site van de RDW met geen woord gerept over F.3. Wel over F.1 en F.2 bij het gewicht van het voertuig zelf. Niet i.r.t. de aanhangwagen.

Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Dat is in de meeste gevallen inderdaad som van max. trekgewicht geremd en max. toelaatbaar van de wagen.
Uitzonderingen, zijn sommige Franse wagens én wagens waarvoor geen trekgewicht is afgegeven…

@Pomeranian ; ik ken niemand hier die het achteraf voor mekaar heeft gekregen. Toen ik de O4 phev kocht was de eerste vraag aan de telefoon van de dealer aan mij óf ik een trekhaak nodig zou hebben. Nee ik niet, hoezo? “Die mag er niet onder”

Voor mij geen bezwaar. Maar het achteraf laten regelen… nou.. je zou de eerste hier zijn die het voor mekaar krijgt en dr zijn er vélen die het willen en ook opgegeven hebben (als men het al geprobeert heeft).

De RDW heeft een verklaring van de fabriek nodig. En de fabriek geeft deze niet want de auto is fabriek-af niet met trekhaak geleverd en doet de RDW niets. Einde verhaal.

Maar héé; prove me wrong hèh. Als jij t voor mekaar krijgt; duimpje omhoog. En dan lezen we dat graag hier 1720813157716.gif

Bovenaan Onderaan