Trekhaak onder Octavia IV PHEV

Slider

Forumguru
@Pomeranian Je komt hier om advies te vragen en dat heb je gekregen. Maar om het dan "beetje onzin" te noemen....

Zoals al genoemd, vele zijn je voor gegaan met ditzelfde probleem en niemand is het gelukt. Die RDW dienst praat over het verhogen van het trekgewicht. Nu is van "niet geregistreerd" naar bv 1300 Kg waarschijnlijk niet verhogen.
Zij bedoelen van bv 1000 Kg naar 1200 Kg verhogen.

RDW zegt:

Kosten trekgewicht verhogen​

Voor de keuring moet u naar ons testcentrum in Lelystad. Hier rekenen wij een uurtarief. Ook betaalt u onder meer voor het gebruik van apparatuur en de baanhuur. Houd rekening met een vanaf prijs van € 885,00
Plus €71 voor kenteken aanpassing zelf.
Zal dus nog veel meer zijn dat dit genoemde bedrag.

LINK1
"De maximaal toelaatbare massa van de te trekken aanhangwagen kan worden verhoogd als de fabrikant van de personenauto dit schriftelijk verklaard en mee wil werken bij het overleggen van benodigde certificaten."

En daar zit nu het hele probleem.

LINK2
"Oftewel redelijk kansloos zonder typegoedkeuring van de fabrikant zelf." Was ook daar de conclusie.

LINK3
Deze is een interessante, deze "Gleisie" heeft het ook daadwerkelijk laten uitvoeren, al was het in 2014. Maar dat is een aanpassing van 1000 Kg naar 1250Kg.

LINK4
"Ik heb een A2 uit 2000 met als trekgewicht '-', niet zoveel dus. Ik wil dit graag wijzigen, en heb daarom via PON een COC verklaring met brief ontvangen waarin zij bevestigen dat de A2 geschikt is om tot 1000kg geremd te trekken."

Het was hem gelukt, omdat het COC wel degelijk een vermelding had van 1000 Kg trekgewicht. Dat blijft toch echt de strekking van het verhaal.....

De RDW zou je auto moeten testen en alle schade die het veroorzaakt aan je auto is voor je eigen rekening. En ik geloof nooit dat ze dit doen bij een 0 Kg, - Kg of "Niet geregistreerd" gewicht.
PON lijkt me hem ook niet voor je te gaan laten RDW keuren en mogelijk schade brengen aan hun auto die je niet niet hebt gekocht.

Zo, leuke materie uit te zoeken, is toch prut weer vandaag :LOL:

Ik heb ook een O4 zonder trekgewicht gehad. Je krijgt dit niet gewijzigd. Van alles geprobeerd.
Uiteindelijk een andere O4 met trekgewicht gekocht. Volgende keer kijk ik goed naar trekgewicht op kentekenbewijs.

jesse_s93

Forumguru
Zoals al eerder gesteld door velen, in de basis is het gewoon niet mogelijk. Omdat ik zelf ook een trekhaak heb geplaatst, heb ik me er iets verder in verdiept en veel gelezen. Zo ben ik op een ander forum wel iemand tegengekomen met een 1.5 TSI die ook geen gewichten had geregistreerd bij O.1 en O.2. Uiteindelijk is het hem wel gelukt om gewichten geregistreerd te krijgen via Scholz in Vlothe (DE), zelfs nog iets hoger dan af-fabriek. Dan moet je er mijn inziens wel veel voor over hebben, maar de mogelijkheid is er blijkbaar wel. Bij ons is hij voor de fietsendrager, dus wij gaan het niet doen.

Link: https://www.motor-talk.de/forum/sko...-nachruesten-eu-neuwagen-t6979475.html?page=3 (post van Tim71)

Excuses voor de late reactie. Pon heeft snel gereageerd met onderstaande e-mail.
De verkoper heeft mij hierop de optie gegeven om de koop te ontbinden omdat de trekhaak voor de aanhanger integraal onderdeel was van de aankoop van het voertuig en het bij hen ook niet bekend was dat dit een beperking was van dit voertuig.

Nu heb ik de verkoop wel doorlaten gaan onder voorwaarde dat de trekhaak van de factuur gaat. Dat was natuurlijk geen probleem. Ik heb de auto nog steeds niet want er is intern nogal wat discussie ontstaan hierover. Zo wil de werkplaats de trekhaak niet verwijderen want duur maar durven ze in Leusden het niet aan om hem te laten zitten.

Ik rijd zelden met een aanhangwagen dus ga de stap - keuring bij het RDW - niet zelf aan. Weet dus nog steeds niet of het ook daadwerkelijk kan zoals het RDW schrijft op de website of dat het zoals hierboven aangegeven wordt nagenoeg onmogelijk is. Een administratieve wijziging zonder keuring lijkt iig zoals eerder gezegd in dit scenario onmogelijk.

1721299107275.png

Slider

Forumguru
Raar verhaal van de PON en dat klopt ook niet.
Mijn O3 had ook geen trekhaak en geen voorbereiding hierop (optie code: 1D0) , heb alle kabels zelf moeten trekken. Maar wel keurig trekgewicht op het kenteken, want op NL auto's is dat wel gewoon doorgevoerd.

Als ze het te duur vinden hem te verwijderen, lekker laten zitten lijkt me op hun kosten.
Kan jij in ieder geval wel een fietsendrager monteren als je dat ooit wilt doen. Dan zou je later altijd nog kunnen overwegen de RDW uit te proberen.

1983jeroen

Forumguru
Was deze uitvoering dan zo bijzonder dat er geen tweede was te vinden met trekgewicht?
Als je wel echt een trekhaak wilde en ze nu de optie geven de koop te ontbinden zou ik dat zeker gedaan hebben.

Nu heb je niet wat je eigenlijk wilde en een auto die wellicht daardoor ook minder oplevert bij inruil later.

Vind het overigens ook raar dat ze de trekhaak niet willen laten zitten, want hij mag gewoon gebruikt worden voor een fietsendrager.
Houdt er wel rekening mee dat voor sommige trekhaken een uitsnede in de bumper gemaakt moet worden. Als ze de haak toch verwijderen moet je dus goed kijken of daar ook niets meer van te zien is.

Helaas, er staan er momenteel maar 3 te koop met de door mij gezochte uitrusting. de enige die wat mag trekken is ruim 5000 euro duurder met meer kilometers.

jesse_s93

Forumguru
@Pomeranian deze zit ook goed in zijn opties, maar wellicht mist het wel een van jouw vereiste opties. Km-stand is relatief laag en auto staat al even te koop dus wellicht wat onderhandelingsruimte:

Keesjk

Nieuw lid
Die trekhaak is echt best een dingetje begrijp ik op dit moment bij de aanschaf van een O4 PHEV.
Ik heb de O4 gelukkig gekocht onder de voorwaarde dat er een trekhaak onder kon.
Ook hier betreft het grijze import

Verkoper (goede gast) is druk en heeft zowel bij PON als werkplaats in de weer om te kijken wat mogelijk is.
Schijnt te maken te hebben met de voorbereiding van de kabelboom voor de trekhaak oid en dat is lastig naderhand te doen ivm het accupakket dat achterin ligt.

Hij belde me net met het feit dat het voor dit model wel mogelijk is maar dan alleen een dure wegklapbare variant.

Op het kenteken staat wel een Max trek gewicht. Maar het probleem is meer is die model vooraf voorbereid om ook de trekhaak technisch goed aan te sluiten op de auto.

Hij gaat nu de trekhaak bestellen en er onder bouwen.

En gelukkig hoef ik pas te betalen als de auto met trekhaak geleverd wordt.

Keesjk

Nieuw lid
@Keesjk : Ik hoop dat jullie het op voorhand eens zijn geworden over de meerprijs van de door de dealer geplaatste wegklapbare trekhaak…?
Uiteraard. En omdat er wat gedoe is wilde ik geen montage kosten betalen omdat er ook minder opties waren dan op de site stonden.
En we betalen pas als de auto met trekhaak klaar staat :-)

Jessedew

Senior Member
Die trekhaak is echt best een dingetje begrijp ik op dit moment bij de aanschaf van een O4 PHEV.
.......
bij mij (krijg mn octavia 4 volgende week) zat er ook nog geen trekhaak op, wel trekgewicht. Ik kon ook alleen maar kiezen voor afneembaar en wegklapbaar. Waarom een vaste niet mogelijk is, geen idee. iig moet het software matig wel geprogrammeerd worden dat er een trekhaak op zit, iets wat ik liever niet aan een trekhakenboer wil overlaten. En aangezien wij een caravan hebben is de auto niet bruikbaar voor ons als dat niet zou kunnen.

Minder opties dan op de site, ja die ken ik, (komt vaker voor dus :sneaky:) bij mij werd er geadverteerd met trekhaak, (die er dus niet op zat) kon niks van de prijs af en ook geen gratis trekhaak dus) niet de voorgestelde meerprijs betaald overigens, maar kon kiezen tussen koop ontbinden of bijbetalen.

Benieuwd of ze later bij mij dan ook nog op de lijn komen, omdat er mogelijk ook alleen een wegklapbare past? Ik denk dan, je kan of alle varianten installeren,of niets. een trekhaak is een trekhaak tenslotte. Ik vermoed namelijk dat ze er bij mij nog niet aan begonnen zijn omdat aflevering voor volgende week vrijdag gepland staat.

Wat heb je voor Octavia gescoord?

Laatst bewerkt door een moderator:

The Vipe

Actief lid
bij mij (krijg mn octavia 4 volgende week) zat er ook nog geen trekhaak op, wel trekgewicht. ...
Lees onderstaand topic anders even m.b.t. trekhaak onder je nieuwe Octavia, ik heb mijn Octavia nu een half jaar en nog steeds geen functionele trekhaak....., details post ik in dat topic....

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan