de trefhaak lijkt me op het plaatwerk te zijn geschroefd
Alleen maar aan het plaatwerk? 't Is maar wat je verstaat onder "plaatwerk".
Een aanhangerkoppeling kan uiteraard om de kogel bewegen - soms wat afgeremd door een stabilisator, maar toch - en een fietsdrager wordt onbeweeglijk op de kogel gefixeerd.
De wringende krachten - het "kiepmoment" - die op de kogel worden uitgeoefend zijn bij een aanhanger zo goed als nul (een stabilisator even buiten beschouwing gelaten, want die zul je op een klein bagagekarretje niet vinden) vanwege de aloude formule
Moment = Kracht x Arm: de arm is immers gelijk aan nul. Je hebt dus alleen te maken met de kogeldruk in verticale richting; die kan eventueel een beetje wisselen door het knikken van de aanhanger maar dat speelt pas een rol als het zwaartepunt daarvan hoog ligt.
Met een beladen fietsdrager deugdelijk gefixeerd op de kogel ziet het plaatje er heel anders uit.
Er is continu sprake van een wringende kracht: immers, de afstand van hart kogel tot het zwaartepunt vormt een heel behoorlijke arm die in combinatie met die pakweg 60 kilo bij een rijdende auto aldoor een flinke en sterk in grootte én richting wisselende
wringende kracht op de trekhaak zet (slecht wegdek, bochten), in sterkere mate dan een aanhanger zal doen ondanks het grotere gewicht daarvan want dat speelt vooral een rol van betekenis als er geremd moet worden.
Dit stelt onvermijdelijk eisen aan de constructie van het koetswerkgedeelte waaraan een trekhaak wordt bevestigd. Voorbeeld:
Ik weet niet hoe mijn Fabia eruit zag voordat de trekhaak gemonteerd werd; vermoedelijk heeft daar ook een stuk binnenbumper in de weg gezeten en is dat dus verwijderd. Wat ik wel gezien heb toen-ie op de brug stond, is dat op de plek waar links en rechts op
@andrehj 's foto de bevestiging zit, er een soort "poot" naar voren steekt die netjes in een of andere halve koker terzijde tegen de reservewielkuip valt; elk van die poten is met 2 grote bouten dwars op de rijrichting vastgezet. Op die bouten komen dus vooral schuifkrachten te staan en nagenoeg geen trekkende krachten. Die poten vormen twee behoorlijke "armen" aangezien de afstand tussen het hart van de kogel en de voorste bouten toch al snel een cm of 70 is, voorzichtig geschat.
En reken er maar op dat de dwarse verbinding tussen die twee poten, waar de eigenlijke trekhaak aan bevestigd zit, VELE malen sterker is dan dat verwijderde stuk binnenbumper (een kokertje van niet al te dikke plaat). En dat daarmee de kreukelzone van m'n Fabia behoorlijk aan effectiviteit heeft ingeboet.
Dit alles overziende, verbaas ik mij er over dat zo'n Citigo (net als bv. de Prius) wel een fietsdrager mag meesjouwen maar niet een trekgewicht van pakweg 250 a 300 kilo (bagagekarretje) toegekend krijgt.
Zelfs de Twingo uit 2004 die we tot enkele maanden geleden nog hadden mocht 395kg ongeremd en 600kg geremd trekken. En dat was nog het bijna 25 jaar geleden ontwikkelde oermodel...