Dat dacht ik ook maar is in NL blijkbaar niet zo. Denk dat de dealers/PON daarmee nog een beetje (extra) kunnen verdienen.
Wat ik wel kan begrijpen.
Ik werd 2 weken geleden door dealer gebeld ivm trekhaak. Hierbij gaf ik aan dat voor caravan is en er dus een constante stroomdraad nodig is. Dealer gaf aan dat er dan een andere kabelset nodig is.
(bij mijn vorige auto moest/werd er zelfs door de dealer een draad vanaf de accu naar achteren getrokken.)
Ik was ervan uit gegaan dat er tegenwoordig, met de huidige standaardisatie in productie, dit soort bekabeling etc al aanwezig is.
Bij een 13 polige stekker geef je volgens mij al indirect aan dat je een caravan hebt, of hebben 'normale' aanhangers / fietsendragers ook al 13 polige stekkers?
Ik kan dat niet begrijpen, want de af-fabriek trekhaak is goedkoper (kijk maar in Belgie), en bovendien wordt er zo in een nieuwe auto direct al weer van alles losgehaald, en dat gaat lang niet zo netjes als dat in de fabriek gebeurt.
Over de bekabeling: Skoda (eigenlijk VAG in het algemeen) heeft hier een groot probleem, want standaard is hun aanhangermodule niet voorzien van een geschakelde 12V, zodat je die zelf nog moet aanleggen.
Ikzelf wilde per sé de af-fabriek module (omdat ik TSA werkend wilde hebben), maar moest hiervoor direct de standaard kabelset modificeren met een extra draad (en dus een nieuw stopcontact, omdat het stopcontact van de kabelset vast bedraad was
)
Over die fietsendragers: ja, daar zit tegenwoordig (bij de betere modellen) ook een 13-polige stekker aan, al was het alleen maar om de achteruitrijlichten, die er tegenwoordig op zitten, aan te kunnen sturen.