Trekhaakproblemen met Octavia III Combi!

jaka

Nieuw lid
Sinds enkele weken de trotse eigenaar van een O3 2.0 TDI en vanavond de caravan eens aangekoppeld. En ook hier te weinig ruimte voor de Alko koppeling. Afstand hart kogel tot bumper is exact 6,5 cm.
Gezien alle reacties morgenvroeg even contact opnemen met de dealer wat voor oplossing zij kunnen bieden.
Vandaag bij de dealer geweest. Alle begrip en medewerking echter hart koppeling zit op 6,5 dus goed. Afneembare trekhaak zou op 9 cm zitten. Bestellen kon wel, maar of monteren nog een dezer dagen lukte was groot raadsel i.v.m. de benodigde tijd die nodig was om oude te demonteren en nieuwe weer te monteren.
Gekozen voor de praktische oplossing door op de caravan een andere koppeling te zetten, te weten een Winterhoff WS3000. Dit was 2 boutjes los koppeling vervangen en 2 boutjes vast. De combi van een O3 met vaste trekhaak en deze Winterhoff koppeling past wel.

deusjevo

Forumguru
Uhm, kost zo'n Winterhoff koppeling als ik zo vrij mag zijn?
Heb zelf een AKS 2000 maar zit er niet op te wachten die te vervangen.
Voorbeeldfoto:

IMG_8025.jpg

Canon-Eye

Forumguru
Bij de mijne lag de verloopstekker als vanzelfspekend in de kofferbak, hoefde nergens om te vragen.
Zo onderscheiden de betere dealers zich...

• Leuk
Waarderingen: CDK

jaka

Nieuw lid
Uhm, kost zo'n Winterhoff koppeling als ik zo vrij mag zijn?
Heb zelf een AKS 2000 maar zit er niet op te wachten die te vervangen.
Voorbeeldfoto:

IMG_8025.jpg
Diverse web shops geven prijzen variërend van € 280 tot € 400. Heb de mijne bij CC-Emmen gekocht voor € 275. Zat geen verloopringen etc bij, maar had ik niet nodig omdat mijn Adria al een oplooprem-as heeft van 50 mm.
En inderdaad, ik had dezelfde koppeling (AKS2000).

Jarsiv

Senior Member
Ik heb ook een vaste van PON ik zal ook eens kijken, hij zit op 6,5cm heb ik nu ook problemen ofzo met bv een kar ed.

Jarsiv

Senior Member
Ja maar, nu gebruik ik,hem alleen voor fietsendrager en een kar met een dubbele as. Weet niet wat de toekomst brengt

Wat is een acceptabele afstand tussen bumper en trekhaak, waarmee er schadevrij een caravan met stabilistatorstang getrokken kan worden? Ik neem aan dat je dan de afstand moet meten tussen de bumper en het midden van de trekhaakkogel?

Mijn O3 heeft een vaste Bosal trekhaak, en we zijn van plan om volgend jaar een caravan aan te schaffen. het zou wel erg vervelend zijn als .........

deusjevo

Forumguru
deusjevo zei:
Hé, da's leuk!
Ik had afgelopen weekend een mailtje naar PON gestuurd waarin ik wat meer info vroeg over dit probleem:

Zo, eindelijk antwoord :dankje:

Geachte heer deusjevo,

Hartelijk dank voor uw e-mail. Excuses voor de verlate reactie.

Ik heb uw vraag uit gezocht en heb de volgende informatie verkregen:
Het probleem van de te korte ruimte tussen de trekhaak en de bumper doet zich alleen voor bij een combinatie met een stabilisatorkoppeling. Indien u gebruikt maakt van een stabilisatorkoppeling, adviseer ik u om een afneembare trekhaak te laten monteren op uw Skoda Octavia 3 Combi. Wanneer u geen gebruik maakt van de stabilisatorkoppeling, kunt u een vaste trekhaak zonder problemen laten monteren. De dealer is hier van op de hoogte gesteld.

Ik wil bedanken voor de melding en ik wens u een prettige dag toe.

Met vriendelijke groet,

......................
ŠKODA Klantenservice

Gieliovd

Forumguru
De 7-13 of andersom adapter is een accessoire en heb ik ook los besteld.

Ook ik heb een Combi in de bestelling staan met vaste trekhaak en ook ik overweeg een caravan te gaan kopen op termijn. Zit er niet op te wachten dat dit niet gaat passen! Moet toch 4 jaar in die wagen rijden!

Maar eens met de dealer kletsen binnenkort...

Jarsiv

Senior Member
Lekker antwoord, ik mijn o3 al met vaste trekhaak. Na mijn vakantie eens met de dealer babbelen

jaka

Nieuw lid
Tijdens mijn vakantie ook een O3 rijder gesproken. Deze had een afneembare trekhaak gemonteerd gekregen. Hij had nu andere problemen zoals waar monteer je het steuntje van de fietsendrager, en ook wou hij graag een klem voor de losbreek kabel omdat hij anders deels onder de auto moest kruipen om het kabeltje vast te zetten.
Deze bestuurder had regelmatig een tandemasser achter de auto, dus dat moest makkelijk kunnen.

andrehj

Forumguru
Dat van die Twinnyloadsteun had ik ook kunnen bedenken voor ie die trekhaak kocht of bestelde.
Over die klem voor de losbreekkabel: Er zijn speciale compacte klemmen die om een (vaak vierkante) afneembare trekhaak passen en zeer compact zijn. Die zijn op dit forum in eerdere threads (toen ik nog naar een trekhaak zocht, dus in 2011) al meerdere malen naar voren gekomen.

Altos

Banned
Tijdens mijn vakantie ook een O3 rijder gesproken. Deze had een afneembare trekhaak gemonteerd gekregen. Hij had nu andere problemen zoals waar monteer je het steuntje van de fietsendrager, en ook wou hij graag een klem voor de losbreek kabel omdat hij anders deels onder de auto moest kruipen om het kabeltje vast te zetten.
Deze bestuurder had regelmatig een tandemasser achter de auto, dus dat moest makkelijk kunnen.

Onder de auto kruipen vind ik wat overdreven. Wanneer je de stekkerdoos omhoogklapt kun je makkelijk bij dat oogje hoor. gebukt, gehurkt of op de knietjes...lukt altijd maar van kruipen is geen sprake...deze O3 rijder hield waarschijnlijk van overdrijven om zijn punt duidelijk te maken.

Bovenaan Onderaan