Trekhaakproblemen met Octavia III Combi!

MaRco2

Forumguru
Er zijn nog steeds dealers die van niets weten (en bij een onwetende klant die vraagt naar een vaste trekhaak) en ondanks informatie over het trekken van een flinke caravan, gewoon een vaste trekhaak monteren.

RijnWoud in Rotterdam was de eerste die ongevraagd (ik had nog iets van... ik heb toch om een vaste gevraagd) een afneembare offreerde. Bij navraag bleek dit omdat in geval een caravan met stabilisator de bumper zou raken met een vaste haak.

Ik vraag me af dat deze info nog niet overal aangekomen is?
 
Lekker antwoord, ik mijn o3 al met vaste trekhaak. Na mijn vakantie eens met de dealer babbelen


En al antwoord ? Ik heb contact gehad met de dealer en die wist van het probleem, skoda schijnt bezig te zijn met een altenatief. De (vaste) trekhaken die nu gemonteerd worden zijn van een VW passat. Wellicht dat er een ander type (vaste) haak gemonteerd kan worden zodat de afstand iets groter is. Dealer houd mij op de hoogte over de verdere ontwikkeling daarvan ?
 

Jarsiv

Senior Member
En al antwoord ? Ik heb contact gehad met de dealer en die wist van het probleem, skoda schijnt bezig te zijn met een altenatief. De (vaste) trekhaken die nu gemonteerd worden zijn van een VW passat. Wellicht dat er een ander type (vaste) haak gemonteerd kan worden zodat de afstand iets groter is. Dealer houd mij op de hoogte over de verdere ontwikkeling daarvan ?
Net gemaild, er is nog geen oplossing vanuit skoda
 

isonic125

Actief lid
Uit draadje over de Front Assistant:
Reed vandaag langs een Skdoa dealer en ben er even gestopt. Wat rond gelopen op het terrein en ik kon bij de nieuwe auto's kijken die allen buiten stonden. Er stonden flink wat nieuwe Octavia's maar wat me opviel; alleen maar combi's. Er stond ook al een combi waarop een vaste trekhaak is gemonteerd en de ruimte tussen kogel en bumper is HEEEEEEL krap... maximaal 2,5 vingers breed! Zie foto.
Bekijk bijlage 19873 Bekijk bijlage 19874 Bekijk bijlage 19875

Ik heb combi met vaste trekhaak besteld.
Sommigen hebben blijkbaar kunnen regelen met de dealer/Pon dat deze wordt gewisseld naar afneembare.
Ik heb niets vanuit dealer gehoord.
Ga toch maar even langs (denk dat auto binnenkort wordt geleverd)
2 vingers ruimte is natuurlijk te krap
 

AdB

Senior Member
Oei. Die zit er inderdaad wel erg krap tegenaan..!! Voorkomen is beter dan genezen dus zou ik als ik jou was snel met de dealer gaan praten voordat bij jou ook zo'n trekhaak er op wordt gemonteerd!
 

rtwee

Senior Member
Die foto's heb ik gisteren gemaakt...naast dat ik er max 2.5 vingers tussen krijg (en geen worstvingers heb.. haha) vond ik het er ook nog eens niet uitzien. Ik heb contact gehad met de dealer over mijn trekhaak die erop komt. Hij gaf aan dat Skoda geen oplossing heeft en ik maar met de LM moet overleggen om er een afneembare op te zetten. Dat kan toch niet de bedoeling zijn... een wanproduct (klinkt wat zwaar) leveren en als alternatief aangeven dat ik de dure variant maar moet kopen. Maar eens met de LM bellen dat ze een auto krijgen die mogelijk schade krijgt doordat er een verkeerder haak op komt.
 

CDK

Forumguru
wettelijk voldoet de trekhaak aan de daaraan gestelde eisen, feit is wel dat hij icm een stabilisatorkoppeling niet bruikbaar is, op dit forum zijn voorbeelden waarbij dealer of PON kosteloos deze vervangt voor een afneembare variant, is nog veel mooier ook en (de)monteren doe je in een luttele seconden
 

isonic125

Actief lid
Ach, dan bel ik de leasemaatschappij.
Ik heb geen eigen risico.
Dus leg ik ze voor dat het mij niet uitmaakt maar dat ik zo'n 2x per jaar met de caravan wegga.
Als zij het niet erg vinden om 2x per jaar een reparatie aan de bumper willen vergoeden voor 4 jaar, vind ik het prima.
Iets in mij zegt me dat de LM dan contact opgaat nemen met de dealer.
 

MaRco2

Forumguru
:D Lijkt me dat ze dan wel eieren voor hun geld kiezen, aangezien de meeste leasemaatschappijen zelf het cascorisico dragen.;)

Is nog een stuk krapper dan ik gedacht had!
 

rtwee

Senior Member
:D Lijkt me dat ze dan wel eieren voor hun geld kiezen, aangezien de meeste leasemaatschappijen zelf het cascorisico dragen.;)

Is nog een stuk krapper dan ik gedacht had!

Ik las in een ander draadje dat iemand vertelde dat het minimaal 6.5 cm moest zijn, maar dan wel gemeten vanaf het hart van de kogel. Als ik dan nog eens naar mijn vingers kijk en dan bedenk dat het tot het hart v/d kogel moet en niet tegen de rand zoals ik het heb gemeten, dan voldoet het klaarblijkelijk.... maar het is wel raar natuurlijk dat de ene dealer met Pon overeenkomt dat er een afneembare is en andere (bijv die van mij) je met een kluitje in het riet sturen met de opmerking dat er niks is vanuit Skoda en dan de duurdere maar moet kopen...
 

Gieliovd

Forumguru
Ik citeer even mezelf, ik was dit topic vergeten:

Trekhaak verhaal aangehaald bij de LM en daarna bij de dealer. Er werd aangegeven dat als ik een caravan wil trekken, de vaste sjorhaak inderdaad een probleem gaat geven. Als ik dat anders wil, of ik even bij wil betalen, dan krijg ik een afneembare.

Ik blijf van mening dat ze een onduidelijk product aanbieden. Ik wil een vaste haak, waar gewoon alles achter kan.

Dealer vriendelijk verzocht contact op te nemen met PON gezien er al meerdere trekhaken uit coulance zijn veranderd naar een afneembare omdat er niet voldoende geïnformeerd is of een ondeugdelijk product geleverd is.

We zullen zien. Ziet niet te wachten op nog weer extra leasebedrag. Ding kost me al zat ;)

Wat betreft geen eigen risico en verzekering is een mooie stunt. Zit wel wat in, je koopt geen trekhaak voor een simpel karretje alleen.
 

MaRco2

Forumguru
Ik las in een ander draadje dat iemand vertelde dat het minimaal 6.5 cm moest zijn, maar dan wel gemeten vanaf het hart van de kogel. Als ik dan nog eens naar mijn vingers kijk en dan bedenk dat het tot het hart v/d kogel moet en niet tegen de rand zoals ik het heb gemeten, dan voldoet het klaarblijkelijk.... maar het is wel raar natuurlijk dat de ene dealer met Pon overeenkomt dat er een afneembare is en andere (bijv die van mij) je met een kluitje in het riet sturen met de opmerking dat er niks is vanuit Skoda en dan de duurdere maar moet kopen...

Zowiezo heeft de dealer dan geen goede informatie verstrekt. Zelf kreeg ik een vaste op de offerte (heb duidelijk over een flinke caravan gesproken) in Hoogeveen en in Rotterdam werd er gewoon een afneembare op gezet tot mijn grote verbazing, bij navraag kwam de reden naar voren (bumperschade, stabilisator e.d.).
 

MaRco2

Forumguru
Vanavond de stekkerdoos even getest aan de caravan (mmm nog niet naar het ESP (of hoe het heet) lampje gekeken of die 2 s langer aan bleef, maar daar vertrouw ik wel op, gezien het feit dat de rest goed werkt inclusief Lane Assist nu).

Met name de constante stroomdraad (koelkast/vriezertje i.v.m. diepgevroren vlees voor de hondjes) was belangrijk, licht werkte dus de goede pool.

Ik kreeg wat foutmeldingen (bleek mijn fout, was even vergeten om de Jaeger stekker vast te draaien, was alweer even geleden en ik was gewend dat hij in zijn geheel (gevoelsmatig) vastdraaide, nu was het klik en daarna draaien, zat ook iets anders qua positie dan ik gewend was) over geen remlicht op de caravan (klopte), rechter knipperlicht (werkte wel), 1 achterlicht, deed het niet.

Toen de stekker goed zat, werkte alles perfect.
 

andrehj

Forumguru
Ik zou toch nog even naar dat ESP lampje kijken als ik jou was, omdat er in het verleden (toen ik in 2011 het TSA verhaal begon) nogal wat onduidelijkheid was (en nog steeds is) of ESP wel goed samenwerkt met de trekhaakelektronica zoals die door Pon werd (nog steeds wordt?) verkocht. Deze is namelijk niet van VAG zelf, maar van ECS electronics.
Tot nu toe heeft nog niemand hier op het forum bevestigd dat TSA werkt i.c.m. met niet af-fabriek elektronica.

Weet jij trouwens welke elektromodule er in je O3 is ingebouwd? Want gezien de problemen met kabelbomen waarover ik las, zou het ook zomaar zo kunnen zijn dat de elektronica die nu wordt gebruikt niet meer van ECS komt.

Een en ander is overigens met VCDS zo uit te lezen (hoef je dus niet je halve kofferbak voor te slopen).
 

MaRco2

Forumguru
Gezien de aandacht die we er aan besteed hebben (bij de kabelwissel was ik er niet bij), en aan TSA ga ik er wel vanuit dat dit goed gekomen is. Kan er toch niet meer op tijd voor terug.:)

Donderdagmiddag maar eens testen met het huis er achter (lampje, niet het ECS/TSA).

Geen idee welke, er schijnen er 5 te zijn. De eerste werkte wel op alle lichtpolen (testkoffertje), maar Lane Assist werkte niet en kon ook niet met de codes geactiveerd worden.

In het instructieboekje staat: af fabriek en een originele Skoda accessoire trekhaak wat qua TSA zou werken.
 

madpilot

Senior Member
Ben blij met dit forum :) Hier heb ik kunnen lezen dat een vaste trekhaak problemen kan opleveren. Daarom vandaag m'n bestelling nog aangepast en een afneembare trekhaak besteld. Wel "lekker" dat ik er hier over moet lezen en dat de dealer me niet even op de hoogte heeft gesteld toen ik de keuze voor een vaste trekhaak maakte.
 

isonic125

Actief lid
Dealer deed natuurlijk erg vaag.
"Ja , hangt ervanaf waarvoor de trekhaak wordt gebruikt; karretje of caravan"
en "hoeveel ruimte heeft u nodig dan?"

Leek erg op: Ja we weten van het probleem maar hebben de opdracht om niks toe te geven (lees kosten voor consument ipv dealer/PON)

Ik heb nog wel wat contacten in de caravan wereld.
Misschien kan ik nog wel eea vinden over ruimte die nodig is voor een stabilisator.
 
Laatst bewerkt:

AdB

Senior Member
Het gaat gewoon om een goede afstemming tussen de wetgever, de autofabrikant en de caravanfabrikant. En die ontbreekt, zo blijkt. De klant is daarvan de dupe.
 

besbas

Lid
Had ook een vaste trekhaak op mijn nieuwe O3 besteld. I.v.m. de gemelde problemen in dit forum m.b.t. de vaste trekhaak dit voorgelegd aan LM. Krijg nu van LM een afneembare trekhaak zonder meerkosten! :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan