Trilling in de auto op de snelweg, hoogteslag banden?

hemi24

Forumguru
Een beetje inderdaad, spanningsarm gloeien doe je namelijk bij een temperatuur van 500 - 650 graden Celsius…
En niet met lokaal een beetje het oppervlak verhitten!
 
Haha.. ja hoor... ga jij lekker een alu velg heetstoken naar die temperatuur..
je weet dat het smeltpunt van alu rond dat gebied zit?
 

EdK

Forumguru
Als je spanningen uit een materiaal wil krijgen dan zal je dit toch in een industriele oven moeten doen en niet met een lullig brandertje wat een dakdekker ook gebruikt om bitumen te plakken.
Maar goed daar zijn de meningen blijkbaar over verdeeld.
Alleen koud richten kan wel maar dan blijven er dus wel spanningen in het materiaal. En om het dan goed te krijgen gooi je dan zo een object in een oven en stookt hem naar een temperatuur die afhankelijk is van de soort materiaal en zijn smeltpunt.
Eroverheen gaan houd in dat je de velg weer opnieuw kunt gieten..... :koffie:
 

Eltjo

Forumguru
Als je een alu velg verhit kan je hem gelijk ook opnieuw poedercoaten of wat dan ook.
Ik heb 5 Trifid velgen en kon voor een koopje een nieuwe kopen ergens bij een dealer in het noorden. Maar die 5-de velg kan natuurlijk ook in de kofferbak blijven en in geval van nood eruit komen.

Valse spanningen daar weet ik wel iets van ... bij een fietswiel. Ik had als tiener een oud wiel dat ik weer perfect recht had gekregen met de spaken waarvan de spaaknippels niet vastgeroest waren. Toen ik daarna met dat voorwiel om de trapper van mijn maatje haakte, klapte het in een keer dubbel en kon ik met een plek op mijn scheenbeen zo naar voren over mijn stuur heen afstappen. Het was in een keer dubbel geklapt. Mijn maatje lande o.a. helaas op de muis van zijn hand....

@Disaster-Master ; nee de 40 ben ik 14 jaar geleden gepasseerd...
Ik begrijp wat je bedoeld aangezien ik sinds 1998 zeker 1x jaar dwars door Polen naar Lublin rijd. Maar de wegen in Polen zijn nu al jaren vaak beter dan in Nederland en zeker België. Vaak omdat ze nieuw zijn aangelegd. Maar in de steden (shaken, not stired) en 10 - 20 jaar geleden op de hoofdwegen kon het bar zijn. Op mijn routes heb ik een eens een stuk gehad waar de rand van de geul in het asfalt zo hoog was als een stoeprand, of een gekozen bosweggetje in een omrij-route zo bol was dat met hogere snelheid het midden van de bodem de weg raakte, of ergens een flink gat in het asfalt. Maar ja, dat begon ook met 50 km snelweg en nu zijn alle 630 km die ik op de directe route rijd snelweg waarvan je grote delen 140 km/uur mag en kàn rijden.
Het hangt natuurlijk ook af van de visie en vooruitkijken van de berijder af.
 
Laatst bewerkt:

RodeKo

Actief lid
velgen kun je prima laten richten. ik was voor het richten van 4 velgen 360 euro ofzo kwijt. kon er op wachten. inclusief demontage en montage. voor mij in de buurt, oorstvoorne, maar wellicht in hilversum ook wel te vinden. zou het overwegen..
Heb weinig zin om dat allemaal te doen. De huidige velgen hebben ook schade dus zijn ook niet mooi meer. Als het dure 17/18" velgen waren dan zou ik dat de moeite vinden, maar voor 16" koop je voor 100 of 150€ een goede gebruikte set die er ook beter uit ziet. Mijn zwager zet de banden voor mij over, dus dat kost me dan geen geld.
 

Raoul Skoda

Actief lid
Terugkomend op de oorspronkelijke topic, een lang verhaal kort, ik rij momenteel weer op de zomerbanden. De winterbanden hebben alle 4 aanzienlijke hoogteslag waar eigenlijk niets meer aan te doen is. Na een rit op de snelweg van 2 uur ben ik tot de conclusie gekomen dat dit te oncomfortabel rijdt. Jammer want ze hebben alle 4 8+ mm profiel over, ze zijn dus nagenoeg nieuw. Aankomend najaar maar weer kijken voor een andere wellicht nieuwe winterset.

De afgelopen weken heb ik hiervoor ook nog 2 bedrijven bezocht:

Bandenboer 1: ‘hoogteslag is weg te balanceren, voel je straks niks meer van tijdens het rijden’ -> in dit bedrijf heb ik niet zoveel vertrouwen (een van de grootste bandenboer-franchises van NL overigens).

Bandenboer 2: ‘de meeste nieuwe banden hebben hoogteslag, op deze set is prima te rijden’. Ik heb bij dit bedrijf de wielen laten balanceren op een hunter (met aandrukrol), maar er is geen poging gedaan om de banden en velgen te ‘matchen’ (draaien tov elkaar).
 

Sneeuwwitje

Senior Member
Dat met een hunter heeft ook te maken met de krachten die in de band ontstaan bij het belasten. Draaien van de band op de velg heeft voor mij vorige winter toch wel effect gehad. Was niet tevreden over de nieuwe set pirelli winterbanden. Na het draaien van de banden om de krachtvariaties te minimaliseren was het een stuk beter.
 

Eltjo

Forumguru
@Raoul Esman Zit het probleem nu in de banden of in de velgen?
Als het in de velgen zit kan je de banden wellicht op andere velgen gebruiken, want 8 mm is bijna nieuw.
Zit het in de banden, heb je dan nog geprobeerd met erg zachte banden te rijden en daarna direct hard oppompen?
 

Raoul Skoda

Actief lid
Het probleem zit in dr banden, de velgen zijn helemaal recht. Ik heb inderdaad geprobeerd om het probleem te verhelpen dmv warm rijden op lage spanning om ze vervolgens een nacht op hoge spanning te laten staan, dit heeft geen effect gehad :(.
 

EdK

Forumguru
wielen laten balanceren op een hunter
Tsja je kunt de mooiste apparatuur hebben staan, maar het poppetje wat er achter staat moet wel weten wat hij doet anders is zo'n duur apparaat nog iets wat de schroot op kan.
Ooit hoogteslag met een voorwiel van de motor gehad, 3x terug geweest en 3x op de balanceerbank en werd wat minder maar bleef er in.
Toen naar me locale dealer gegaan die geen duur balanceerapparaat had staan maar een standaard en een wielas .
Al het lood gig eraf en gaf het wiel een slinger liet hem uitdraaien.
Hierna heeft hij de band verschoven tov het ventiel en na nog een keer te laten draaien wat lood geplaatst en wiel weer in me voorvork gezet.
Stukje gereden en de gehele hoogteslag was verdwenen.....

Maw zoek een lokale bandenboer die niet alleen motor en autobanden doen maar ook voor groter materieel !
Vaak lopen daar mensen rond die meer van rubber weten dan alleen dat je het goed kunt verkopen....
 

1983jeroen

Forumguru
Ik ga voor mijn banden tegenwoordig ook naar een eenmanszaak in Deil die het er min of meer voor de hobby bij doet. Die man weet echt veel van banden en is echt een pietje precies.
Denk dat hij dit ook niet zomaar op zou geven
 

Agent327

Forumguru
Een andere oorzaak van hoogteslag kan zijn dat de zitting in de velg niet goed schoon is gemaakt wanneer nieuwe banden worden gemonteerd. Er blijven dan rubberresten van de oude band in de zitting kleven. Het hang inderdaad af van het poppetje dat de montage uitvoert...
 
Bovenaan Onderaan