Trommel of schijf?

Rosinfield

† In Memoriam
Het kan trouwens best want ik zie nu dat een trommel er ook als een schijf uitziet. Hoe zie ik het verschil dan?
 

Cordoba

Forumguru
@Cordoba & @Spierings : Jullie stelling klopt, echter, 'mijn' database geeft aan bij trommels voor de faab van ts 'niet voor ABS.'

INBOUWPLAATS : achteras REM / VOERTUIGDYN. ARTIKELSAMENHANG : niet voor ABS
WAGENCODE : Fabia INBOUWPLAATS : achteras
WAGENCODE : Fabia Scout DIAM (MM). : 200
BREEDTE 2 [MM] : 40 REMSYSTEEM : VAG

De database is die van het werk?:itwasntme:
 

Cordoba

Forumguru
Het kan trouwens best want ik zie nu dat een trommel er ook als een schijf uitziet. Hoe zie ik het verschil dan?

Na een jaar is een trommel echt wel vuil aan de buitenkant, bij een remschijf zie je dan altijd nog wel de glimmende (rem-)vlakken van de schijf (zowel vanaf de buitenzijde, als wanneer je onder de auto door naar de binnenkant van de velg kijkt).
 

Cordoba

Forumguru
Precies, de foto is nogal donker, maar ik krijg toch echt een trommel-idee.

Voorbeeld van schijven (van mijn Fabia I voorzijde):
remklauw-rv-jpg.40891


Foto van de trommel achter (let ook op het ontbreken van de remklauw met de remblokken op de buitenrand (die een schijfrem dus wel heeft)
remtrommel-na-staalborstelen-ontvetten-jpg.40892
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Bij LM-velgen of opletten dat de trommels een beetje buiten het zicht vallen, of in elk geval er niet opvallend roestig uitzien (dus allen optische aandacht). Verder hoef je voor remtrommels nergens rekening mee te houden.
 

kansberg

Forumguru
@Rosinfield : Nee hoor, zolang je de juiste maatvoering maar hanteert. Een lichtmetalen wiel heeft een meer open structuur dan een stalen wiel met wieldop. Daardoor zie je de remdelen beter, het mooiste is als je deze ook in een mooie staat hebt, afgelopen week nog bij mijn Superb een volledige behandeling gedaan, zie foto.

20160403_200026_resized.jpg
 

kansberg

Forumguru
Trommels zou je kunnen ontroesten en met hittebestendige matzwarte verf kunnen spuiten. Dat geeft het fraaiste resultaat imho. Zadels en schijven zijn het mooist als je ze in de kleur van de velg spuit, vind ik althans, maar iedere hittebestendige kleur verf is uiteraard mogelijk.

Heden ten dage worden er zg. 'gecoate' schijven verkocht. Deze blijven ook op lange termijn fraaier dan conventionele schijven. Maar zoals velen doen, zorgt het even behandelen met hittebestendige verf, of zinkspray, voor hetzelfde effect. Het deel waar het blok de schijf raakt kun je rustig meespuiten, dat is er na twee keer remmen af.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Wel de aanlegvlakken goed ontroesten en vlak schuren voor alle wielen omdat de raakvlakken van staalvelgen anders is dan aluminium wielen.
Als je het niet doet heb je kans op trillingen in wielen en in het ergste geval ook met remmen. :mad::banghead:
 

kansberg

Forumguru
@Rosinfield : Zo heel technisch ben ik ook niet hoor, op zich een vrij eenvoudig karweitje wat bij de auto uit kunt voeren, de trommels hoeven er echt niet af, wel even de rest van de auto beschermen tegen de verfbus uiteraard. Kan mij wel voorstellen dat je er tegenop ziet, in dat geval zou je een garagebedrijf kunnen vragen het klusje te klaren, het is niet echt veel werk. Er zijn garagebedrijven die dergelijke handelingen standaard uitvoeren bij inspectie en vervanging van rem/stuurdelen en/of wielen.
 
Bovenaan Onderaan