TSI ratel

ertromp

Forumguru
Weer wat wijzer. Dacht dat de 122 pk versie alleen in de Golf 6 geleverd is
Dat is echt de allereerste 122pk versie op een 2008 Golf
In 2009 zijn er nl. weer verbeteringen op gedaan
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rob

Forumguru
Weer wat wijzer. Dacht dat de 122 pk versie alleen in de Golf 6 geleverd is
Dat is echt de allereerste 122pk versie op een 2008 Golf
In 2009 zijn er nl. weer verbeteringen op gedaan
Nooit te oud om te leren ;)
Heb in mijn post even het bouwjaar aangepast. Is inderdaad op kenteken gezet op 17-01-2008. Ik dacht 2009.
 

ertromp

Forumguru
Bij de overgang van Golf V naar VI en ook bij de introductie van de O2FL in 2009 is er een verbeterde CAXA toegepast.
De TSI is er al sinds 2005 en kende vooral in de beginjaren enorm veel problemen.
De 1.2 TSI is ook in 2009 geïntroduceerd en vooral de bouwjaren 2009 t/m 2012 kennen het kettingprobleem
De 1.4 TSI bouwjaar 2009 t/m 2012 kent vooral het nokkenasversteller probleem en in mindere mate die opgerekte ketting.

Het is me wat met die TSI's. Door de loop der jaren zie je wel verbeteringen. Nu weer enkele TSI's met distributieriem en ook weer indirecte injectie om vervuiling tegen te gaan
 

Rob

Forumguru
@newwolf84 Hou ons op de hoogte van de stand van zaken en draag je nu opgedane kennis (zoals over het verschil in kettingen) subtiel over aan de dealer. Heeft @ertromp of @Joske misschien nog artikelcodes erbij?

Je vertelt ze misschien niks nieuws maar het maakt ze wel duidelijk dat je op de hoogte bent...
 

Rob

Forumguru
Bij de overgang van Golf V naar VI en ook bij de introductie van de O2FL in 2009 is er een verbeterde CAXA toegepast.
De TSI is er al sinds 2005 en kende vooral in de beginjaren enorm veel problemen.
De 1.2 TSI is ook in 2009 geïntroduceerd en vooral de bouwjaren 2009 t/m 2012 kennen het kettingprobleem
De 1.4 TSI bouwjaar 2009 t/m 2012 kent vooral het nokkenasversteller probleem en in mindere mate die opgerekte ketting.

Het is me wat met die TSI's. Door de loop der jaren zie je wel verbeteringen. Nu weer enkele TSI's met distributieriem en ook weer indirecte injectie om vervuiling tegen te gaan

Ja bizar. Ik vind het desondanks een goed concept. De problemen ontstonden ook veelal bij onderdelen van externe partijen. Gelukkig staat ook de branche niet stil en is er voor bijvoorbeeld de vervuiling, professionele reiniging beschikbaar (Celtemp)
 

newwolf84

Forumguru
@Rob dat gaat zeker gebeuren, heb alleen de pech dat waar ik de auto gekocht heb alleen verkoop doet, qua reparaties moet ik 1 deur verder, daar zit een Opel dealer die voor hun de reparaties doet.
Maar goed ik mag er toch vanuit gaan dat daar de problemen met de TSI motoren geen wenkbrauwen doet fronsen...

En zeker ben ik blij met de foto's, zal niet zeggen dat ik de hele avond aan het zoeken ben geweest maar wel geruime tijd...

Zodra ik wat weet, zal ik het posten.
 

ertromp

Forumguru
@newwolf84 Hou ons op de hoogte van de stand van zaken en draag je nu opgedane kennis (zoals over het verschil in kettingen) subtiel over aan de dealer. Heeft @ertromp of @Monteurtje

Je vertelt ze misschien niks nieuws maar het maakt ze wel duidelijk dat je op de hoogte bent...


Zo ver ik kan zien is de code voor de verbeterde ketting 03C198158A of 03C198158B afhankelijk van bouwjaar van de auto. Oorspronkelijke ketting is de 03C198158

Misschien dat @Monteurtje het precies weet hoe het zit met de artikelcodes voor de 1.2TSI ketting en de verbeterde versie??
 

ertromp

Forumguru
@ertromp Die code voor de verbeterde ketting waar kan ik die vinden?

Ik moet zelf ook even checken want de mijne is van 2012.

Effe je motor uit elkaar halen.

Is natuurlijk (maar helaas) niet aan de buitenzijde te zien. En jij hebt net als ik een 1.4TSI en daar zit een ander type ketting in
 

ertromp

Forumguru
Als je ketting ooit vervangen zou zijn dan moet (als het een Skoda garage is) e.e.a. in het digitale systeem staan van de garage. Het zogenaamde Elektronische Reparatie en Werkplaats Informatie systeem
 

newwolf84

Forumguru
@ertromp welke olie adviseer jij trouwens voor dit type motor ? Had met de afleverbeurt aangegeven dat in amper 13.000 km pj rij en dat ik jaarlijks olie wilde wisselen. Er zit nog steeds een sticker in met LET OP ! longlife olie.
Vraag me af of dit dan ook daadwerkelijk gebeurd is.
 

newwolf84

Forumguru
Weet iemand of het eenvoudig ( lees betaalbaar ) is om de slijtage aan de ketting op te laten meten door een Skoda dealer ?
 
Bovenaan Onderaan