Voor wat betreft dat ene karretje heb je met zeer grote waarschijnlijkheid (maar net geen 100%
) helemaal gelijk, maar onder de enorme hoeveelheden auto's die gemaakt worden zijn er vast een paar die door dat extra vermogen net over een grens geduwd worden. Als fabrikant gooi je wat op de verkoopprijs en je bent gedekt. Als individuele eigenaar kun je net pech hebben (heel erg kleine kans, ik weet het, maar ook geen 0%).
Probleem is dat zeker als een auto meer dan 1 keer geflasht is, de dealer/importeur op geen enkele manier meer kan controleren, wat er tussendoor aan software op heeft gestaan en of die wel of niet extra schade heeft veroorzaakt. Een auto waar 1 keer nieuwe software op is gezet, (bijv. in mijn voorbeeld de 75 pk versie van hetzelfde blok) is nog te controleren als je de moeite
wil nemen, maar daar zal Pon/dealer niet aan beginnen, gewoon een claim afwijzen is veel makkelijker.
Ik wil ook een argument laten horen, wat ervoor pleit om juist niet-getunede auto's uit te sluiten van garantie/coulance: getunede auto's rijden over het algemeen wat meer km's en zullen wat meer toeren draaien door een sportieve rijstijl, en zullen minder als boodschappen autootje voor ritten van 3-5 km lengte gebruikt worden. Dat andere gebruik levert ook minder problemen met EGR en intern vervuilde turbo's op, dus minder kans op prijzige garantieclaims. Ik snap dat een fabrikant/importeur daar niet aan wil, omdat het buiten de controle van hen gaat, maar dit tegen-argument maakt ook duidelijk dat het netto effect niet zomaar een optelsommetje is, maar complexe materie. Als je daar dus echt iets van zou willen zeggen, zou je een uitgebreide proef moeten doen en de ongeplande reparaties van wel en niet getunede auto's moeten vergelijken.