Uiteindelijk is openheid naar de dealer altijd beter, om te voorkomen dat bijvoorbeeld de versnellingsbak een update krijgt en de motorsoftware niet gewijzigd wordt. Dat kan tot schade leiden. Verder hebben de Skoda dealers met PON afgesproken om geen tuning meer te doen, dus die gaan je niet helpen.
De tuning is altijd zichtbaar, maar een goede tune niet op de voorgrond al. Uiteraard als men dieper gaat in de software zal wel e.e.a. zichtbaar zijn. Het komt wel voor dat tuning meteen zichtbaar is bij het uitlezen van de wagen en dan heb je wel pech, want alle data gaat meteen naar de fabriek, dus dan "vlaggen" ze meteen je auto. Dat kan tijdens de garantieperiode tot problemen leiden vanwege discussies.
Wanneer na de garantieperiode iets kapot gaat, is het een ander verhaal, als je op goede voet staat met je dealer gaat hij niet de leasemaatschappij informeren, waardoor je discussies kunt voorkomen.
Gaat er iets kapot dan? Nou, normaal gesproken niet. De techniek kan een goed uitgevoerde tuning wel aan, mits je een dsg bak ook mee laat doen in de tuning. Als je een dsg hebt natuurlijk.
Verder zal een goede tuner zorgen dat er marge overblijft, zal de eerste 40% van je gas geen tuning hebben en stelt de tuner je auto wat rijker af in het hogere toerental, zodat schade zo veel mogelijk wordt uitgesloten.
Wanneer je netjes omgaat met je auto zal je geen problemen krijgen, of er moet al iets mis zijn geweest vóór de tuning en dan zal men het eerste naar de tuning wijzen. Netjes omgaan met betekent de olie warm rijden voordat je al te veel toeren gaat draaien en de auto na een stuk stevig rijden niet meteen uitzetten.
Bottom line is, je neemt een (beperkt) risico. Als je daar niet van kunt slapen, dan denk ik niet dat je gelukkig wordt van de tuning, maar heb je een auto die geen problemen heeft gegeven de eerste 5 a 10K kilometer en je bent niet zenuwachtig, dan kun je het wel doen. Het geeft een prettiger rijdende auto en eerlijk gezegd is het vaak zelfs beter voor de techniek (DSG bak), maar verwacht er ook weer niet de wereld van qua prestaties. Het is in feite niets anders dan de auto wat scherper/preciezer afstellen, zodat er betere prestaties uitkomen. Wil je meer, dan moet je namelijk verder gaan dan alleen een software tuning en ook hardware delen aan gaan passen. Dit raad ik je trouwens zeer sterk af bij een leaseauto