Turbo defect ??

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Van zodra ik iets concreets heb, laat ik het hier weten. Vandaag heeft een "onafhankelijke" VAG-technieker de auto uitgelezen. Morgen krijg ik meer info nadat hij de foutcode(s) heeft nagekeken.
Probleem is wel dat hij zelfstandig in bijberoep is en overdag in de officiële VAG-garage werkt. Dus gaat hij de mosterd halen bij dezelfde die de eerste diagnose heeft gesteld. Zie eerste item in dit topic
Wordt dit dus wel een echte second opinion? Temeer omdat deze man veel respect heeft voor de meestergast van de dealer van de eerste diagnose.
Enfin ik hoor morgen wel wat.
 

Jewepe

Forumguru
@O3C1.4TSIDSG7

Dat lijkt me verspilde moeite. Ook al is hij onafhankelijk, dan nog zou ik moeite hebben hem te vertrouwen. Zoals boven aangegeven zit in Nuenen (vlak bij Eindhoven) VAGtechniek. Daar zou ik voor een second opinion naar toe gaan. Meerdere forumleden hebben daar uitstekende ervaringen me, ikzelf heb daar de laatste drie VAG-auto's in onderhoud (mijn huidige hoeft nog geen beurt) en ben ook uiterst tevreden. Het is voor jou nog geen anderhalf uur rijden vanuit Temse. En in een Skoda is dat gewoon plezieren.
 

VAG-man

Forumguru
Eén ding is zeker. Als je geen vermogensverlies hebt is de turbo niet stuk. Wellicht kan er wel een scheurtje in de slang naar de turbo zitten. Misschien marterschade?
 

Highway

Forumguru
Turbo kan slecht zijn, zonder dat je hier echt last van hebt.
De turbo in mijn 1.8tsi was behoorlijk versleten (km stand rond de 2 ton). Auto reed nog goed, maar bij het wallnut blasten van de kleppen kwamen we erachter dat de turbo veel olie lekte. Bij revisie bleek de turbo behoorlijk versleten te zijn.

Het enige wat we konden zien zonder demontage: dat de turbo druk wat achter bleef (in VCDS). Merkte weinig van minder vermogen. Na de revisie van de turbo trekt die wel veel beter door op hoge toeren, dus verschil is er wel maar omdat de slijtage langzaam plaats vind, valt deze niet op.
 

64rhfx

Senior Member
Waar ik eigenlijk wel benieuwd naar ben is of je deze auto nieuw hebt gekocht of als occasion. Waarbij in dat laatste geval ook wel interessant is te weten of het een ex lease auto is. Ik vraag dat omdat het natuurlijk best mogelijk is zo'n turbo aan gort te helpen door structureel onverstandig rijgedrag

Hallo Rosinfield. Wat is onverstandig rijgedrag? Iedereen kan foutjes maken, dus ik ook. En ik wil graag lang met de 1.4 Tsi doen. Het enige dat ik merk is bij druk stadsverkeer dat het heel soms lijkt alsof hij in z'n drie staat met optrekken na stilstand. Gauw koppeling indrukken en opnieuw schakelen en hij trekt goed op. Liggen de 1 en 3 zo dicht bij elkaar of weigert mijn turbo dan?

Groet, Alex
 

oco1979

Forumguru
heb je skoda-assistance ? kunnen dat voor je uitlezen,weet dan direct welke foutcodes je hebt of een forumlid in je omgeving.
 

Rosinfield

† In Memoriam
@64rhfx ; ik bedoel meer dat iemand zich er niet om bekommert de auto goed warm te rijden en direct en constant aan het planken is. Wanneer de auto nieuw is, heb je dat uiteraard zelf in de hand. Maar is het een occasion, dan moet je er maar het beste van hopen.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Volgens de informatie die ik gisteren heb gekregen blijkt het dus inderdaad de drukregelaar (waste gate actuator) te zijn die het niet meer doet.
Maar ..... in de reeks van deze 1.4TSi (geleverd 05/2014) zou deze regelaar niet apart te vervangen/demonteren zijn. Dus ..... (zegt men mij) moet de hele turbo vervangen worden.
Noot: VAG heeft dit nadien gewijzigd.
Iedereen die met een VAG 1.4TSi van eind 2013, begin 2014 rijdt, zal dus met dit probleem geconfronteerd worden.
En dan, nog meer slecht nieuws. Want ipv de turbo met alle dichtingen etc via de officiële weg te kopen, ga je dan naar gespecialiseerde bedrijven zoals "turbo Hoet". Even goed, minder duur. Maar .... de auto is nog te recent dus deze mensen hebben dit exemplaar nog niet ....
Verdict: €2.000,-
 

Renkie

Forumguru
Is het geen optie om te kijken of je een ander type turbo kunt monteren waar dit onderdeel wel los te vervangen is? Dan weet je in ieder geval dat het niet terug komt.
Natuurlijk zul je wat moeten aanpassen, maar als VAG het later aangepast heeft moet dat vast af te kijken zijn.
 

CDK

Forumguru
Vraag het eens na bij een goede tuner! BR Performance, DVX of als het qua afstand niet veel uitmaakt voor je net over de grens regio Eindhoven bij Vagtechniek. Dergelijke bedrijven hebben veel ervaring met turbo’s en aanbouwdelen.
 

tim_j

Forumguru
Ik heb een heel sterk vermoeden dat de aansturing van de turbo niet lekker werkt. Dan praat je over tientjes/hondertjes kwa kosten.
Als die niet rare geluiden maakt, rookt of olie verbruikt, zou ik zeker de aansturing bekijken. Krijg er het volle asbak= nieuwe auto idee bij.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb meer dit soort verhalen gelezen, met allerlei smoezen om geen revisie/reparatie te doen maar voor pakweg 2000 euro de complete turbo te vernieuwen. Ik ken zelfs mensen die bij de dealer ook zo'n verhaal te horen hadden gekregen (TDI had ondertussen bijna 250.000 km gedaan), maar uiteindelijk bij Vagtechniek de turbo hebben laten reviseren voor een bedrag in de ordegrootte van 500 euro. Diezelfde auto is ergens bij 350.000 km ingeruild zonder enig probleem met de turbo, en heeft ondertussen bijna 500.000 km gelopen, maar ik durf niet te zeggen of daar nog steeds de gereviseerde turbo in zit.

Als het echt niet kan, zal een bedrijf als Vagtechniek je dat ook vertellen, of als je problemen kunt verwachten vertellen ze je dat ook.
 

oco1979

Forumguru
Dealers gaan meestal niet kijken naar alternatieven.
Een keer je licht opsteken bij een onafhankelijke garage die het merk ook doe kan nooit geen kwaad.
 

O3C1.4TSIDSG7

Senior Member
Zoals hierboven reeds geschreven ben ik bij een "zogezegd onafhankelijke" garage geweest. Ik heb net hetzelfde verhaal gekregen. Hij heeft me echter zelf verteld dat hij met de meestergast van de dealer over mijn auto had gesproken. Ik wil niemand beschuldigen. Maar ik heb toch twijfels. Morgen dus op naar een andere Volkswagen Audi specialist met 30+ jaar ervaring. Ben benieuwd naar zijn diagnose. Third opinion dus.
 

larsy

Forumguru
De hele turbo bij AUTODOC tusse de 650 en 800€.
Beetje u handen vies maken en klaar met dit bedrag.
(Misschien Nog wat kleine prul maar niet veel).

Of iemand 5 uren laten monteren
En max. 1300€ betalen .

Niet !? (Of zie ik dit mis )

08464BAD-E73F-488A-8344-C256D535BEA0.jpeg


9E651FB3-E2D2-46B4-8214-12388BB2E221.jpeg
 
Laatst bewerkt:

Rosinfield

† In Memoriam
Ja, da's leuk en aardig natuurlijk. Eerst maar eens ondubbelzinnig laten vaststellen wat er loos is, lijkt me. Dan is het bepaald niet uitgesloten dat je vele malen goedkoper uit bent
 
Bovenaan Onderaan