Turbo problemen

Hi All,

2 jaar geleden heb ik mijn O2 laten chippen van 105 naar 140 PK.
De afgelopen 2 maanden heb ik zo nu en dan problemen dat mijn turbo 'niets' doet.
De dealer heeft hem uitgelezen en inderdaad kunnen zien dat er wat met de turbo aan de hand is.

Bij een turbo specialist bedrijf ook even laten checken en deze heeft tijdens het rijden e.e.a. gecheckt.
Hij zegt dat de huidige turbo het vermogen niet goed kwijt kan.

Voorstel van hun is een nieuwe turbo van 140 PK erin te zetten zodat het vermogen nu wel kwijt kan.
Klinkt dit een beetje logisch?

De huidige turbo is waarschijnlijk versleten en moet toch vervangen worden.
Nu kan ik weer een turbo van 105 PK erin laten zetten, maar dan heb ik geen garantie dat het probleem opgelost gaat worden en/of het probleem niet op termijn weer terug gaat komen.

Kan je zonder problemen een 140 PK turbo in een originele 105 PK auto zetten?
Technisch zou het wel kunnen, maar ik bedoel dan, mag het en kan de auto het aan zonder dat er sneller meer slijtage komt.

Alvast bedank voor een reactie.

The Bossie
 

ertromp

Forumguru
Welkom hier!
Al 2 jaar een Octavia en vandaag je eerste post hier. Zo zie je maar zonder zo'n mooi forum kun je (bijna) niet :D

Om wat voor een motor gaat het exact? Wat is de motorcode?
 

Noord26

Forumguru
Als er geconstateerd is dat de turbo het vermogen niet goed kwijt kan zou ik toch even wat meer duidelijkheid willen voordat je er een ander in laat zetten. Wat als de nieuwe het vermogen ook niet kwijt kan? Of interpreteer ik het niet goed?
 
Als er geconstateerd is dat de turbo het vermogen niet goed kwijt kan zou ik toch even wat meer duidelijkheid willen voordat je er een ander in laat zetten. Wat als de nieuwe het vermogen ook niet kwijt kan? Of interpreteer ik het niet goed?

Ik zat er naast toen de turbo expert een rit met meet apparatuur zat te meten.
Ik zag allemaal cijfers en meetwaardes en hij vertelde dat de huidige turbo het niet meer aankon, vandaar zijn voorstel om ipv een nieuwe 105 er een 140 in te zetten juist om te voorkomen dat als ik een nieuwe 105 er in laat zetten dat ik niet hetzelfde probleem zou krijgen.
Klinkt mij niet geheel onlogisch, alleen ben ik totaal een leek op dit gebied.
 
Welkom hier!
Al 2 jaar een Octavia en vandaag je eerste post hier. Zo zie je maar zonder zo'n mooi forum kun je (bijna) niet :D

Om wat voor een motor gaat het exact? Wat is de motorcode?

Uhm, inderdaad al een hele tijd 4 jaar alweer in bezit van een prive Octavia en nu pas mijn eerst post.
Volg wel vanaf het begin dit forum, maar nu toch echt even 'lost' wat verstandig is.

Volgens mij is de code BJB.

Octavia 1.9TDI 77KW 105 PK bouwjaar 2005.
 

Joske

Forumguru
het zou natuurlijk ook kunnen dat de turbodruk in die mate verhoogd is bij het chippen dat dit eigenlijk teveel is voor de turbo die er momenteel in zit?
 

Joske

Forumguru
mijn collega zijn A3 2.0TDI is de turbo stuk gegaan na 50K km, ook gechipt.

lag dat aan de chiptuning? geen idee, maar wil maar zeggen, als je meer vraagt van een motor/turbo is het niet ondenkbaar dat er vroegtijdige slijtage optreedt natuurlijk. En dat stuk gaan, gebeurt niet van vandaag op morgen é.
 
Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Wordt je motortuning dan ook wel aangepast als er een groter type turbo gemonteerd wordt?
Natuurlijk is een grotere turbo monteren nodig maar dan zul je goed moeten kijken of aanpassingen ook aan de inlaatzijde nodig zijn en je tuning zal wellicht herschreven moeten worden. Je gaat eigenlijk dan een zogenaamde stage 2 tuning uitvoeren
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Er zit helaas enorm verschil tussen tuners en wat die een turbo laten draaien aan druk (en wat er daadwerkelijk nodig is). Zo draait mij turbootje een stuk minder druk als wat een standaard chip van ABT hem zou laten draaien, maar heb wel een nettere curve, en meer vermogen/koppel. Dit komt omdat er rekening is gehouden met het minste component in het systeem en dat bleek niet de turbo te zijn.

Door wie is de auto gechipt? Is hij afgesteld op een rollenbank of is het een standaard programma?

Daarom zou ik toch even oppassen met zo maar een andere turbo (zeker een grotere) erin te schroeven. Wellicht draait hij gewoon nu al relatief veel druk, terwijl het beperkende component heel iets anders is.

In mijn geval is de waste-gate een wat slappere uitvoering als gemiddeld. Daardoor kan de turbo zijn opgebouwde druk bovenin de toeren niet kwijt en is meer druk draaien onzin. Betekend wel dat hij vanaf zo'n 4000tpm het maximale vermogen levert en dit vast blijft houden tot 6500 (red-line).
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Turbo kan het vermogen niet kwijt??? en ik maar denken dat een motor het vermogen levert.

Eerlijk gezegd denk ik dat je óf de turbo-expert niet goed hebt begrepen, óf dat ie niet zo'n expert is. Ik heb geen idee om welke turbo-expert het gaat, en ook niet om welke tuner het gaat, maar ik krijg alleszins de indruk dat het geen experts zijn.

Een turbo heeft bijvoorbeeld niet een bepaald (keihard) vermogen, dat is ook afhankelijk van de brandstof en de motor die erachter hangt eventuele intercooler enz. Persoonlijk krijg ik de indruk dat je vooral gezien wordt als sponsor van de turbo-specialist.

Hoe is je rijgedrag, en wat voor ritten rij je normaal? Het zou me niet verbazen als de turbo vervuild is, en daarom niet goed functioneert. Oplossing is dan niet zoals veel 'deskundigen' zeggen een nieuwe turbo, maar de turbo ultrasoon reinigen bij een echte specialist zoals JB in Dieverbrug of Vagtechniek in Nuenen, en vervolgens kijken of je je rijgedrag iets aan moet passen om herhaling te voorkomen.
 
Wordt je motortuning dan ook wel aangepast als er een groter type turbo gemonteerd wordt?
Natuurlijk is een grotere turbo monteren nodig maar dan zul je goed moeten kijken of aanpassingen ook aan de inlaatzijde nodig zijn en je tuning zal wellicht herschreven moeten worden. Je gaat eigenlijk dan een zogenaamde stage 2 tuning uitvoeren
We hebben het er wel over gehad dat de mogelijkheid dan aanwezig was om nog meer PK's te krijgen, maar ik vind 140 ruim voldoende en gezien mijn huidige problemen wil ik liever ruime marge houden indien mogelijk.
Tijdens het chippen heb ik me wel gerealiseerd dat je de grenzen gaat opzoeken, maar als je een goede chipper opzoekt blijf je nog wel aan de veilige kant was mijn idee toen.
 

Noord26

Forumguru
Waar is hij gechipt? En ben je daar ook toevallig terug naar toe geweest om te laten bekijken wat er aan de hand is?
 

ertromp

Forumguru
Wie heeft er destijds gechipt en is dat hetzelfde bedrijf als degene die de grotere turbo voorstelt (de turbospecialist??) ?
 
Turbo kan het vermogen niet kwijt??? en ik maar denken dat een motor het vermogen levert.

Eerlijk gezegd denk ik dat je óf de turbo-expert niet goed hebt begrepen, óf dat ie niet zo'n expert is. Ik heb geen idee om welke turbo-expert het gaat, en ook niet om welke tuner het gaat, maar ik krijg alleszins de indruk dat het geen experts zijn.

Een turbo heeft bijvoorbeeld niet een bepaald (keihard) vermogen, dat is ook afhankelijk van de brandstof en de motor die erachter hangt eventuele intercooler enz. Persoonlijk krijg ik de indruk dat je vooral gezien wordt als sponsor van de turbo-specialist.

Hoe is je rijgedrag, en wat voor ritten rij je normaal? Het zou me niet verbazen als de turbo vervuild is, en daarom niet goed functioneert. Oplossing is dan niet zoals veel 'deskundigen' zeggen een nieuwe turbo, maar de turbo ultrasoon reinigen bij een echte specialist zoals JB in Dieverbrug of Vagtechniek in Nuenen, en vervolgens kijken of je je rijgedrag iets aan moet passen om herhaling te voorkomen.

Het probleem dat ik wel eens heb is dat als ik even snel wil inhalen dat ik wel het gas pedaal indruk, maar dat de auto heel traag aan het versnellen is. Dit is niet structureel, maar zo nu en dan. Op dat moment ff op een P de motor uit en weer aan en weg is het probleem. De turbo 'man' heeft ook aangegeven dat als ik heel langzaam gas geef dat alle waardes goed zijn, alleen als je wilt inhalen houd ik geen rekening met heel langzaam gas geven.

Wat ik op het meet apparaat kon zien is dat bij het gas geven de waardes van wat het zou moeten zijn en de werkelijke waardes dat daar een afwijking in zat waarbij deze heel langzaam bij elkaar kwamen.

Ik zie mezelf als een 'normale' autorijder, niet agressief hard rijden oid.
Alleen als ik even snel wil inhalen gebruik ik wat power, maar dat lijkt mij normaal.
Voor de rest woon werk verkeer in regio A'dam.

Ik heb bewust nog geen namen genoemd omdat ik geen valse beschuldigingen wil plaatsen en ik in deze leek ben.
 
Wie heeft er destijds gechipt en is dat hetzelfde bedrijf als degene die de grotere turbo voorstelt (de turbospecialist??) ?
Chipmeister heeft hem destijds gechipt en ik ben gisteren langs turbo-hulp in A'foort geweest.

En ja ik wil ook nog even langs chipmeister gaan om te kijken wat hij voor mening heeft.
Nogmaals, ik ben uit op informatie, niet om bedrijven negatief te maken maar dat zal hopelijk duidelijk zijn.

Ps: super voor alle snelle reacties vanuit dit forum!!
 

Race Eend

Forumguru
Deze modellen hebben een elektronische wastegate (niet vacuüm gestuurd, dus ietsje storingsgevoeliger, maar sneller), heeft deze auto wel de update op de turbo gehad via de dealer? (stelplaatje plaatsen + software update).

In het geval dat deze auto de modificatie niet gehad heeft, dan heb je grote kans dat de turbo niet stuk is, stelplaatje plaatsen, software update erin en je probleem is verholpen.

Als een turbo echt kapot is, dan heb je een doffe klap en niets meer..

Chipmeister meteen afschieten is niet echt fair, voor er daadwerkelijk een oorzaak bekend is.
 

Noord26

Forumguru
Ik zou bijna zeggen rijdt eens door naar Lochem? Worden nu al reeds genoeg vragen en suggesties aangemerkt wat het zou kunnen zijn.
 
Bovenaan Onderaan