Turbo problemen

Ik zou bijna zeggen rijdt eens door naar Lochem? Worden nu al reeds genoeg vragen en suggesties aangemerkt wat het zou kunnen zijn.
Aan iedereen met een reactie: hartelijk dank voor de snelle input, ik heb inderdaad verschillende mogelijkheden gehoord.
Het zomaar vervangen van de turbo bewaar ik als ik zeker weet wat er aan de hand is.
Zo tot horen (lezen) heb ik nog voldoende opties voordat we aan vervangen toe zijn.
 

skodaboy

Forumguru
dus als ik het goed begrijp valt de turbo bij het vragen van een bepaald vermogen gewoon uit.
dus eigenlijk schiet de turbo dan in een soort 'noodloop',want na een reset (motor ff uit) en terug aan
hersteld het vermogen zich weer,dus in mijn ogen de turbo zelf niet kapot.
maar moet de oorzaak volgens mij gezocht bij de mapsensor
de mapsensor meet namelijk de luchtdruk die binnenkomt in het inlaatspruitstuk en hier kan dus onderdruk maar ook overdruk ontstaan,als deze waarde niet correct is zal de turbo gewoon 'uitvallen' en in noodloop gaan,noodloop= weg vermogen.
 
dus als ik het goed begrijp valt de turbo bij het vragen van een bepaald vermogen gewoon uit.
dus eigenlijk schiet de turbo dan in een soort 'noodloop',want na een reset (motor ff uit) en terug aan
hersteld het vermogen zich weer,dus in mijn ogen de turbo zelf niet kapot.
maar moet de oorzaak volgens mij gezocht bij de mapsensor
de mapsensor meet namelijk de luchtdruk die binnenkomt in het inlaatspruitstuk en hier kan dus onderdruk maar ook overdruk ontstaan,als deze waarde niet correct is zal de turbo gewoon 'uitvallen' en in noodloop gaan,noodloop= weg vermogen.

Wie heeft in deze de meeste expertise in huis; dealers of chiptuners?
Ik ben gestart bij de Skoda dealer die de auto uitgelezen heeft.
Uiteraard heb ik netjes aangegeven dat ik de auto heb laten aanpassen.
Was op zich geen probleem omdat deze redelijk binnen de marge zouden blijven.
Advies / tip was een een nieuwe turbo.
Op basis van dit verhaal ben ik naar de Turbo expert gegaan omdat ik denk dat deze meer expertise in huis hebben op het gebied van Turbo's en zijn verhaal klonk aannemelijk.

Kijk als het echt nodig is vervang ik de turbo uiteraard, maar mijn onderbuik geeft mij idd een sponsor gevoel van stimuleren van de economie ;)
Aan de andere kant vind ik € 1.255,= wel veel centjes als ik niet zeker weet dat het nodig is en het ook echt helpt.
 

skodaboy

Forumguru
des ondanks de wagen getuned is naar 140 pk hecht ik geen geloof aan het verhaal dat de turbo die 140pk niet zou aan kunnen.
mijn 02 4x4 (1.9tdi) is ook gechipt en deze draait al 120.000km mee zonder enig probleem.
wat de juiste reden van jou (turbo) probleem is zal nader onderzoek moeten uitwijzen.
het kan aan de tuning liggen,maar even goed heeft de tuning totaal niets te maken met jou probleem.

zoals @Corné de Kluijver aan geeft ff langs rijden bij één van de vernoemde alternatieven.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Een turbo levert geen vermogen hé. De motor levert vermogen. Aangezien verbranding afhankelijk is van zuurstof kan de motor meer vermogen leveren als hij meer lucht (20% daarvan is zuurstof) krijgt. Hetzelfde als NOS (stikstof oxide, oxide - oxide = zuurstof) of een compressor, alles gaat om meer zuurstof erin te krijgen.
 

Joske

Forumguru
Krijg je trouwens een "inruilprijs" voor de oude (zogezegd al dan niet kapotte turbo)? Of is de gegeven prijs gewoon de volle pot voor een nieuwe?

De turbo in die 1.9TDI is er volgens mij ook al eentje met variabele schoepen, dus zoals @Cordoba al aangaf zitten die misschien gewoon vervuild en ben je met een reiniging al geholpen.

(om dan maar alvast reclame te maken voor onze mogelijke sponsor van de toekomstige nazomermeeting, bij VAG Techniek reinigen ze jouw turbo voor €249 alles inclusief.. best de moeite om dus eens op een ander te gaan luisteren é ;) )
 

skodaboy

Forumguru
mijn collega zijn A3 2.0TDI is de turbo stuk gegaan na 50K km, ook gechipt,lag dat aan de chiptuning? geen idee, maar wil maar zeggen, als je meer vraagt van een motor/turbo is het niet ondenkbaar dat er vroegtijdige slijtage optreedt natuurlijk. En dat stuk gaan, gebeurt niet van vandaag op morgen é.

tja,is het in dit geval gewoon 'pech' of "geluk" hebben he..
het is en blijft maar techniek en mechaniek he vooral het om gaan met iets zal hier ook wel een grote rol in spelen.

als ik soms zie hoe sommige collega's van mij met (hun) auto om gaan als ze vertrekken op het werk stel ik mij toch ook de nodige vragen..:(

de ene rijdt met een VW golf gti,en de andere met een BMW 525 d (automaat) die mannen kijken er niet naar of de motor warm of koud is,das elke keer plankgas om zo snel mogelijk op de hoek van de straat te raken en van kleven kennen ze beiden ook het één en ander.. :nono:
 
Laatst bewerkt:

Noord26

Forumguru
Het is mens eigen dat je zelf en betere rijder bent als een ander. Maar zo denkt die ander ook regelmatig over jou.. ;)
 

Joske

Forumguru
Mja, onbegrijpelijk é. Ik heb zelf ook steeds met alle respect voor de mechaniek mijn auto's bereden en heb daar steeds de vruchten van geplukt. Is natuurlijk geen garantie op succes, soms heb je gewoon pech. (Maar ben er toch van overtuigd dat het een pak kan schillen!)
 

Cordoba

Forumguru
@TheBossie met rijstijl/rijgedrag bedoelde ik het volgende:
- laat je de motor wel eens wat meer toeren draaien als ie warm is, of schakel je steeds snel op, en maakt de motor eigenlijk nooit toeren. Een motor die zelden of nooit toeren maakt, vooral een diesel wil nog wel eens gaan vervuilen door roetvorming en turbo's kunnen daardoor dus ook niet goed meer werken.
- rij je veel korte stukjes, of rij je ook regelmatig langere ritten, waarbij de motor weer wat schoon brandt, zeker als je dat combineert met iets hogere toerentallen (dat kan ook door gewoon een versnelling lager te gaan rijden, zonder je snelheid aan te passen).

Nu ik je laatste posts lees, vraag ik me af of het probleem wel in de turbo zit, en niet in de brandstofinspuiting die bij acceleren onvoldoende extra brandstof inspuit.
Overigens Race Eend werkt bij een tuner, die over het algemeen gezien wordt als een van de beste tuners voor VAG-motoren, dus hij weet ook waar ie het over heeft.

@skodaboy herkenbaar verhaal, ik kreeg als uitzondering regelmatig het tegenovergestelde te horen. Mijn 1e auto was een Golfje Diesel, en de garage/dealer zat 300 meter bij mij vandaan. Ik kreeg regelmatig van de monteurs te horen: 'je hoeft nooit te twijfelen of jij met een koude of een warme motor langs komt: als ie koud is, kom je langs 'gekropen' is ie warm zien we alleen maar een flits langskomen'. Ook bij mij op de parkeerplaats thuis stonden nog 2 vergelijkbare Golfjes Diesel, maar door te hard weg rijden met koude motor, klonken die ook als een echte 'knikkerbak'.
 
Laatst bewerkt:

VEEJAY

Forumguru
Belangrijk is om eerst de echte oorzaak vast te stellen voordat de knip getrokken wordt. (Liefst door een partij zonder financieel belang erbij.)

Pas op voor symptoom bestrijding.
 
Hallo allemaal,

Weer een tijdje geleden, maar ik heb helaas ook niet alle tijd van de wereld en Lochem is toch echt ff een uurtje rijden voor mij.

Ben bij JD Engineering geweest die mijn auto heeft bekeken / getest.
Waarschijnlijk is het 'Variable Mechaniek' defect.
Schoonmaken (wat hier ook al eerder werd gezegd) is een optie, maar ervaring is dat het probleem weer terug gaat komen.
1e advies was inderdaad wel de turbo laten vervangen.

Grappig vond ik wel dat bij het starten van de motor de betreffende monteur direct vertelde dat e.e.a. beter afgesteld kon/kan worden.

JD Engineering gaf mij wel de indruk dat ze wisten waar ze het over hebben.
Hebben mij van alles verteld en laten zien waar en wat het probleem is, maar is was na 2 zinnen denk ik al de weg kwijt.
Een andere monteur die met een auto bezig was kwam tussendoor ook e.e.a. vragen / vertellen.
Mij gaf dit bezoek (kost mij wel ff 2.5 uur) wel een gevoel dat ze weten waar ze het over hebben.

Los van de analyse hebben ze mij naar iemand anders 'gestuurd' om daar mijn opties (prijs) te bekijken.
Mijn gevoel nu: vervang die turbo en ik kan er weer een tijd tegen.
Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.
Dagen vrij nemen kost mij ook geld.
Kan hem idd schoon laten maken in de hoop dat ik (tijdelijk) geen probleem meer heb, maar als ik na een jaar weer dit probleem krijg..... dan nu liever de boel vervangen en afstemmen op elkaar.
Dit laatste zal de Skoda dealer of Turbo Expert niet doen / kunnen.

Momenteel heb ik het probleem minimaal 3 dagen per week.
M.a.w.: vervangen is de beste oplossing?

TheBossie
 

VEEJAY

Forumguru
Nu komt je volgende vraag: Wil ik een revisie of nieuwe... wat zijn de voor- en nadelen...

Ik kan niet in je portomonee kijken, maar ik zou de optie schoonmaken nog wel overwegen, desnoods egr troep dicht laten zetten als dat al niet door de chipbakker gedaan is. Als je al meer dan 2 ton op de teller hebt en nog 2 ton erop wil zetten kun je wel investeren in een nieuwe turbo.
 
Laatst bewerkt:

Desperado

Forumguru
Idd afhankelijk van hoelang/hoeveel wil je nog rijden met de auto. Is het de investering van een nieuwe of gereviseerde turbo waard dan zou ik dat zeker doen.
 
All,

Analyse momenteel:
  • Skoda Dealer;
  • Turbo Expert;
  • JD Engineer;
  • 2e VAG Engineer;
Iedereen geeft in rode draad hetzelfde aan.
Dus ik ga de turbo laten vervangen door een nieuw.
Revisie vind ik geen optie.
Te meer omdat voor de rest de auto nog erg naar wens is.
En ik verwacht dat ik nog wel wat km's met deze kan doen.
Momenteel nog maar 155.000km op de teller staan, dus ik denk dat het zeker de investering waard is.
En dan ben ik van het probleem helemaal af, met niet de kans dat over een jaar ik weer dit heb.

Allen: hartelijk dank voor de input en advies!!

TheBossie
 

Desperado

Forumguru
Ik weet het prijsverschil niet tussen een nieuwe en gereviseerde, maar een gereviseerde is mits uitgevoerd door een goed bedrijf net zo goed als een nieuwe. Maar dat kunnen de bovenstaande mensen je als het goed is ook wel vertellen.
 
Bovenaan Onderaan