@
TheBossie met rijstijl/rijgedrag bedoelde ik het volgende:
- laat je de motor wel eens wat meer toeren draaien als ie warm is, of schakel je steeds snel op, en maakt de motor eigenlijk nooit toeren. Een motor die zelden of nooit toeren maakt, vooral een diesel wil nog wel eens gaan vervuilen door roetvorming en turbo's kunnen daardoor dus ook niet goed meer werken.
- rij je veel korte stukjes, of rij je ook regelmatig langere ritten, waarbij de motor weer wat schoon brandt, zeker als je dat combineert met iets hogere toerentallen (dat kan ook door gewoon een versnelling lager te gaan rijden, zonder je snelheid aan te passen).
Nu ik je laatste posts lees, vraag ik me af of het probleem wel in de turbo zit, en niet in de brandstofinspuiting die bij acceleren onvoldoende extra brandstof inspuit.
Overigens Race Eend werkt bij een tuner, die over het algemeen gezien wordt als een van de beste tuners voor VAG-motoren, dus hij weet ook waar ie het over heeft.
@
skodaboy herkenbaar verhaal, ik kreeg als uitzondering regelmatig het tegenovergestelde te horen. Mijn 1e auto was een Golfje Diesel, en de garage/dealer zat 300 meter bij mij vandaan. Ik kreeg regelmatig van de monteurs te horen: '
je hoeft nooit te twijfelen of jij met een koude of een warme motor langs komt: als ie koud is, kom je langs 'gekropen' is ie warm zien we alleen maar een flits langskomen'. Ook bij mij op de parkeerplaats thuis stonden nog 2 vergelijkbare Golfjes Diesel, maar door te hard weg rijden met koude motor, klonken die ook als een echte 'knikkerbak'.