turboturbo
Forumguru
Zoals sommigen hier wel wisten ben ik sinds een tijdje op zoek naar een opvolger van mijn Fabia. Onlangs ben ik geslaagd
Paar eerste foto's van de wagen:
meer foto's in de gallery:
http://www.skodaforum.nl/forum/media/users/turboturbo.4986/
Het is geworden een Octavia I uit 2003 met de 1.8 20V turbo motor in de uitvoering ambition denk ik (er staat 'AMB' op de sticker met optiecodes) Km stand is bijna 2 ton. Staat op nette 16 inch velgen itt de vele 15 inch met ballonbanden die ik tot dan toe had gezien.
Overgenomen van een particulier hier uit de regio. Ik was de handelaren en 'garages' tot nog toe even beu met hun wrakken en torenhoge prijzen ('want het is een 1.8' - en dan ook nog met droge ogen vierhonderd euro vragen voor afleverkosten van een auto van minder dan vier duizend euro - met zonder garantie...) dus toen deze zwarte op MP verscheen ben ik maar even gaan kijken, ondanks dat de kleur zwart me niet zo aanspreekt.
De prijs van deze Octavie was alleszins redelijk vergeleken met wat ik de afgelopen maanden zoal was tegen gekomen. Daarbij kwam dat de proef rit me uitstekend beviel - de beste tot dan toe in fact (heb er 4 of 5 gereden, denk ik) Het was eigenlijk de eerste Octavia die geen last had van o.a. deinende schokdempers, in bochten vreselijk overhellen, versleten en/of enorm gegroefde remschijven, lelijke schade van buiten (schamp schade tot loshangende bumper) of van binnen (uitgewoond) of wat ik al niet tegen ben gekomen. Ook de afwezigheid van een of ander technisch mankement die meteen aandacht vereiste was een opluchting. Enige twijfel punt was het niet kunnen aantonen van het onderhoud ivm een gepensioneerd monteur die de auto onderhield. Maar eigenlijk zag ik aan de auto wel dat die er redelijk tot goed bij stond. Verder werkte alles voorzover ik kon beoordelen tijdens de proefrit (helaas regende het een stuk van de proefrit zodat ik niet alles goed kon horen) Ik kon tot slot gezien de niet-aantoonbare onderhoud, kleine maar niet in advertentie vermelde schade (roest op de achterklep) en het feit dat er meteen een nieuwe distributieriem op moest, ook nog wat van de prijs af krijgen. De auto historie was ook bekend, de 1e particuliere eigenaar was een bekende (collega) van de 2e particuliere eigenaar. En nr. 3 ben ik dus.
Qua uiterlijk / exterieur stond de wagen er redelijk knap bij. De kleur zwart spreekt me (vooralsnog) niet aan, maar helaas is er nu eenmaal niet zoveel keuze in het aanbod met deze motor. Daarentegen sprak het interieur me wel aan. Ik had tot dan toe, m.u.v. van eentje uit bj 2004 alleen in Octavia's uit bouwjaren 2000 en 2001 proef gereden (gezien het beperkte budget) en dat was allemaal nogal grijs en hard plastic (ook die uit 2004, overigens). Op de een of andere manier heeft dit model een iets mooier interieur (donkergrijs met zwarte accenten) en meer stof. Dit leek mij vooral te resulteren in een stiller interieur: ik vond de akoestiek binnen in de auto in de oudere modeljaren lelijker/harder, helemaal als het een compleet lederen interieur betrof (zat er ook eentje van tussen) Verder zit er leer op het stuur, pook en handrem. Ook fijn: er zit een maxidot display in, zo een met een dot-matrix scherm zoals onze computer vroeger uit 1995 had, met oranje monochrome scherm
Weet iemand welk interieur / soort stoelen dit precies is? Ze zitten heerlijk moet ik zeggen (dankzij lende steun denk ik. Weet iemand of de optiecode E2Q = "Copa High" slaat op het interieur? Ik kan er verder niets over vinden)
Verder zit er een dubbele laadvloer in en bagage-stapel rek; handige accessoires moet ik zeggen!
Wat me ook opviel, is dat de rechterspiegel groter is (ipv kleiner, zoals ik juist vaak zie) dan de linker (best. kant) - dat hadden er trouwens meer die ik proef gereden had. Kennelijk een optie geweest destijds.
Inmiddels heeft de wagen alvast een nieuwe distributieriem incl toebehoren van Contitech en verse koelvloeistof gekregen bij Tom Harlaar van HBT Techniek (helaas voor mij had Antera het deze periode enórm druk, maar gelukkig had Tom nog wel een plekje vrij begin oktober) en die kon me ook vertellen dat de auto er op zo op eerste zicht technisch gezien in prima staat lijkt.
Een paar minpunten die ik kan bedenken zijn en die al dan niet in de to-do list gaan komen:
- er moest meteen een nieuwe distributieriem op (inmiddels dus opgelost)
- de motor houdt af en toe een beetje in rond de 1500 tpm (zowel bij koud als warm wordt me steeds meer duidelijk) wanneer je het gaspedaal half intrapt, ofwel deellast vraagt van de motor. Tom kon zo 123 niets ontdekken ook niet aan de bekende zwakke punten zoals de DV etc. dus dit houden we even in de gaten.
- interieur stinkt een beetje: kan komen door parfum houder die er in zat, ruik je sterk wanneer de kachel of airco aan gaat. In ergste geval een lekke kachel radiateur, en anders een vervuilde verdamper. Had de vorige eigenaar misschien de parfumhouder om een nare stank uit de verdamper te verbloemen? Het viel me op dat een nieuw interieur filter iig al een grote verbetering bracht.
- klein beetje beginnend roest plekje op de achterklep + beetje roest onderaan bij de achterruit zoals je vaker ziet bij de Golf IV stations.
- achterruitwisservloeistof bereikt de achterruit helemaal niet (waar het wel blijft weet ik ook nog niet)
- voorbanden zijn hard aan vervanging toe (ik gok 2mm profiel)
- leder op het stuur is versleten (glad) misschien vervangen door een gewoon stuur (dat bevalt me eigenlijk nog het beste)
- middenarm steun is stuk: bij omhoog klappen valt de deksel open. Idem voor de zgn. zonnebrillenhouder is ook veertje geknapt oid. Kijken of ik dat kan repareren.
- bagage ruimte lampjes branden niet als de klep openstaat (heeft mijn Fabia ook al last van grr)
- buitentemperatuur klopt niet, lijkt 3 tot 5 graden te koud aan te geven (nieuwe voeler al binnen, moet nog even uitvinden waar het ding zit)
- ik mis de park distance control enorm. Die zat zowat op alle eerder proef gereden modellen maar helaas zit die niet hier op
- ik ga er qua audio installatie (er zit een skoda symphony in) op achteruit vergeleken met achteraf ingebouwde set in mijn Fabia. Op zich geen probleem. Ik merkte dat ik al vrij weinig meer muziek in de auto luisterde afgelopen jaren (ik zit maar weinig alleen in de auto en meestal ligt er eentje achterin te slapen en/of geniet ik zelf ook even van de serene stilte )
Misschien alleen even de speakers zelf upgraden, beetje dempingmateriaal erachter en een vw mini iso 8-pin naar 3,5mm jack voor die ene keer dat ik muziek van m'n telefoon wil luisteren achterin de unit prikken. Bovendien is de radio gekoppeld aan een stukje van het maxidot display (zie foto), dus weet niet wat het gevolg is als ik de radio vervang voor aftermarket. Als het display dan deels uit valt zou ook zonde zijn.
Paar eerste foto's van de wagen:
meer foto's in de gallery:
http://www.skodaforum.nl/forum/media/users/turboturbo.4986/
Het is geworden een Octavia I uit 2003 met de 1.8 20V turbo motor in de uitvoering ambition denk ik (er staat 'AMB' op de sticker met optiecodes) Km stand is bijna 2 ton. Staat op nette 16 inch velgen itt de vele 15 inch met ballonbanden die ik tot dan toe had gezien.
Overgenomen van een particulier hier uit de regio. Ik was de handelaren en 'garages' tot nog toe even beu met hun wrakken en torenhoge prijzen ('want het is een 1.8' - en dan ook nog met droge ogen vierhonderd euro vragen voor afleverkosten van een auto van minder dan vier duizend euro - met zonder garantie...) dus toen deze zwarte op MP verscheen ben ik maar even gaan kijken, ondanks dat de kleur zwart me niet zo aanspreekt.
De prijs van deze Octavie was alleszins redelijk vergeleken met wat ik de afgelopen maanden zoal was tegen gekomen. Daarbij kwam dat de proef rit me uitstekend beviel - de beste tot dan toe in fact (heb er 4 of 5 gereden, denk ik) Het was eigenlijk de eerste Octavia die geen last had van o.a. deinende schokdempers, in bochten vreselijk overhellen, versleten en/of enorm gegroefde remschijven, lelijke schade van buiten (schamp schade tot loshangende bumper) of van binnen (uitgewoond) of wat ik al niet tegen ben gekomen. Ook de afwezigheid van een of ander technisch mankement die meteen aandacht vereiste was een opluchting. Enige twijfel punt was het niet kunnen aantonen van het onderhoud ivm een gepensioneerd monteur die de auto onderhield. Maar eigenlijk zag ik aan de auto wel dat die er redelijk tot goed bij stond. Verder werkte alles voorzover ik kon beoordelen tijdens de proefrit (helaas regende het een stuk van de proefrit zodat ik niet alles goed kon horen) Ik kon tot slot gezien de niet-aantoonbare onderhoud, kleine maar niet in advertentie vermelde schade (roest op de achterklep) en het feit dat er meteen een nieuwe distributieriem op moest, ook nog wat van de prijs af krijgen. De auto historie was ook bekend, de 1e particuliere eigenaar was een bekende (collega) van de 2e particuliere eigenaar. En nr. 3 ben ik dus.
Qua uiterlijk / exterieur stond de wagen er redelijk knap bij. De kleur zwart spreekt me (vooralsnog) niet aan, maar helaas is er nu eenmaal niet zoveel keuze in het aanbod met deze motor. Daarentegen sprak het interieur me wel aan. Ik had tot dan toe, m.u.v. van eentje uit bj 2004 alleen in Octavia's uit bouwjaren 2000 en 2001 proef gereden (gezien het beperkte budget) en dat was allemaal nogal grijs en hard plastic (ook die uit 2004, overigens). Op de een of andere manier heeft dit model een iets mooier interieur (donkergrijs met zwarte accenten) en meer stof. Dit leek mij vooral te resulteren in een stiller interieur: ik vond de akoestiek binnen in de auto in de oudere modeljaren lelijker/harder, helemaal als het een compleet lederen interieur betrof (zat er ook eentje van tussen) Verder zit er leer op het stuur, pook en handrem. Ook fijn: er zit een maxidot display in, zo een met een dot-matrix scherm zoals onze computer vroeger uit 1995 had, met oranje monochrome scherm
Weet iemand welk interieur / soort stoelen dit precies is? Ze zitten heerlijk moet ik zeggen (dankzij lende steun denk ik. Weet iemand of de optiecode E2Q = "Copa High" slaat op het interieur? Ik kan er verder niets over vinden)
Verder zit er een dubbele laadvloer in en bagage-stapel rek; handige accessoires moet ik zeggen!
Wat me ook opviel, is dat de rechterspiegel groter is (ipv kleiner, zoals ik juist vaak zie) dan de linker (best. kant) - dat hadden er trouwens meer die ik proef gereden had. Kennelijk een optie geweest destijds.
Inmiddels heeft de wagen alvast een nieuwe distributieriem incl toebehoren van Contitech en verse koelvloeistof gekregen bij Tom Harlaar van HBT Techniek (helaas voor mij had Antera het deze periode enórm druk, maar gelukkig had Tom nog wel een plekje vrij begin oktober) en die kon me ook vertellen dat de auto er op zo op eerste zicht technisch gezien in prima staat lijkt.
Een paar minpunten die ik kan bedenken zijn en die al dan niet in de to-do list gaan komen:
- er moest meteen een nieuwe distributieriem op (inmiddels dus opgelost)
- de motor houdt af en toe een beetje in rond de 1500 tpm (zowel bij koud als warm wordt me steeds meer duidelijk) wanneer je het gaspedaal half intrapt, ofwel deellast vraagt van de motor. Tom kon zo 123 niets ontdekken ook niet aan de bekende zwakke punten zoals de DV etc. dus dit houden we even in de gaten.
- interieur stinkt een beetje: kan komen door parfum houder die er in zat, ruik je sterk wanneer de kachel of airco aan gaat. In ergste geval een lekke kachel radiateur, en anders een vervuilde verdamper. Had de vorige eigenaar misschien de parfumhouder om een nare stank uit de verdamper te verbloemen? Het viel me op dat een nieuw interieur filter iig al een grote verbetering bracht.
- klein beetje beginnend roest plekje op de achterklep + beetje roest onderaan bij de achterruit zoals je vaker ziet bij de Golf IV stations.
- achterruitwisservloeistof bereikt de achterruit helemaal niet (waar het wel blijft weet ik ook nog niet)
- voorbanden zijn hard aan vervanging toe (ik gok 2mm profiel)
- leder op het stuur is versleten (glad) misschien vervangen door een gewoon stuur (dat bevalt me eigenlijk nog het beste)
- middenarm steun is stuk: bij omhoog klappen valt de deksel open. Idem voor de zgn. zonnebrillenhouder is ook veertje geknapt oid. Kijken of ik dat kan repareren.
- bagage ruimte lampjes branden niet als de klep openstaat (heeft mijn Fabia ook al last van grr)
- buitentemperatuur klopt niet, lijkt 3 tot 5 graden te koud aan te geven (nieuwe voeler al binnen, moet nog even uitvinden waar het ding zit)
- ik mis de park distance control enorm. Die zat zowat op alle eerder proef gereden modellen maar helaas zit die niet hier op
- ik ga er qua audio installatie (er zit een skoda symphony in) op achteruit vergeleken met achteraf ingebouwde set in mijn Fabia. Op zich geen probleem. Ik merkte dat ik al vrij weinig meer muziek in de auto luisterde afgelopen jaren (ik zit maar weinig alleen in de auto en meestal ligt er eentje achterin te slapen en/of geniet ik zelf ook even van de serene stilte )
Misschien alleen even de speakers zelf upgraden, beetje dempingmateriaal erachter en een vw mini iso 8-pin naar 3,5mm jack voor die ene keer dat ik muziek van m'n telefoon wil luisteren achterin de unit prikken. Bovendien is de radio gekoppeld aan een stukje van het maxidot display (zie foto), dus weet niet wat het gevolg is als ik de radio vervang voor aftermarket. Als het display dan deels uit valt zou ook zonde zijn.
Laatst bewerkt: