Update: 4 andere velgen, inclusief de nieuwe naafdeksels die ik zomaar, geheel vrijblijvend ende voor niets kreeg van
@Ridley !
Echt super bedankt daarvoor!
De 16"
Rider velgen zijn dus inmiddels vervangen door hierboven afgebeelde eveneens 16"
Spider velgen (bekend van de RS)
Ik kende deze velgen al wel o.a. van hier van het forum (had er dacht ik zelfs een set te koop zien staan, niet heel lang geleden?) maar ik wilde van deze velgen niets weten! Teveel poetsen dacht ik!
Maar ja, een mens kan veranderen van gedachten:
Een paar weken geleden stond ik twee van de oude velgen schoon te maken omdat daar nieuwe banden op moesten (een tik van mij om ze dan eerst goed schoon te maken) Toen ik ze op die manier van dichtbij bekeek, zag ik dat ze vanbinnen toch wel redelijk aangetast waren door corrosie en hier en daar een blaasje onder de lak aan de buitenkant. Dat had ik tijdens de koop al wel gezien, maar dacht: ik laat ze nog wel eens opknappen. Nou, dat opknappen zou behoorlijk in de kosten gaan lopen, en dan moesten er ook nog 2 nieuwe banden op.
Ik bedacht me ineens of ik dat niet een beetje zonde vond om zoveel geld uit te geven voor velgen die ik nou niet eens heel erg mooi vind.
Dus maar gauw even gezocht naar wat er op internet te vinden was qua aanbod voor wat betreft een knappe set 5 x 100 velgen. Nou, die zijn op wat stalen velgen (met veelal winterrubber) en wat (lelijke) aftermarket lichtmetalen nauwelijks te vinden
. Het is allemaal 5 x 112 wat de klok slaat....
Na lang zoeken vond ik twee identieke sets 2e hands zgn. 'Spider' velgen op internet met dezelfde vraagprijs. Eén set lag in het zuiden des lands. De verkoper had er echter plastidip op zitten en wilde dat er niet afhalen als ik de velgen niet zeker weten kocht. Ik moest hem dus op z'n blauwe ogen geloven hoe de staat van de lak en evt. beschadigen waren. De binnenkant van de velgen hadden allemaal bruine aanslag dus ook die kant niet te beoordelen op de foto's. Hij had nog wel een foto van zonder de plastidip, maar die was van behoorlijk veraf genomen dus totaal niet te beoordelen. De banden die erop lagen hadden nog goed profiel, maar waren wel al redelijk oud (ik dacht 6 jaar) en het waren Turanza's. Dat merk heeft niet zo mijn voorkeur. Ik zag mezelf al het halve land afreizen voor een setje velgen die misschien toch niet zo knap waren als de verkoper beloofde
Een tweede set lag - amai - helemaal in België...
De foto's waren van echter van veel betere kwaliteit en zodoende beter te beoordelen wat de staat van de velgen was. Die zagen er gewoon keurig uit! Twee banden (Pirelli's) waren als nieuw, aantoonbaar eind '14 aangeschaft en doordat de eigenaar ook een set winterbanden op velg had voor zijn inmiddels verkochte Octavia, nog nauwelijks bereden. De andere twee zijn BF Goodrich banden, lijken me niet geweldig, maar niet te oud en ook nog behoorlijk profiel.
Het geluk wil dat ik iemand ken die regelmatig in het Antwerpse is. En de verkoper woonde toevallig maar nauwelijks ver van zijn route af. Hij wilde die velgen wel meenemen naar NL voor mij. Zo gezegd zo gedaan.
Afgelopen week heb ik ze opgehaald en vandaag onder handen genomen. De velgen waren al redelijk schoon, zelfs de binnenkanten waren mooi schoon. Toch nog wel een goed uur op gepoetst en geboend en meteen ook maar even gekleid en in de wax gezet
nu we d'r toch zijn. Ik ben nl. niet meer van plan om ook nog een set winterbanden op velg aan te schaffen om persoonlijke redenen (teveel gedoe elk seizoen en voor mijn gebruik en regio nauwelijks zinvol) dus ze mogen meteen goed voor langere tijd beschermd worden.
Gepleegd onderhoud / reparaties tot nu toe sinds de aanschaf:
- okt '15 nieuwe distributieriem (incl. spanrol, waterpomp en multiriem)
- nov '15 nieuwe kachelradiateur + airco opnieuw afgevuld
- mrt '16 engine flush + carterpan gereinigd + oliezeef preventief vervangen + oliewissel (Castrol Edge 5W40)
- mrt '16 stuurbekrachtiging vloeistof ververst
verder nog wat lampjes (Osram Night breakers H4) en ruitenwissers.