Tijd voor een update....
Afgelopen tijd niet veel tijd kunnen maken voor de auto en de winterse omstandigheden (ik ben aangewezen op een DHZ garage en voor de deur buiten aan de straat sleutelen)
Wel veel korte momenten kunnen besteden aan verder inlezen op internet over deze motor en de probleempjes die ik nog ervaar. Zo bouw je langzaam een (langer wordende) lijst met to-do en dat is op zich niet onhandig want soms kan je bepaalde dingen combineren en/of goed voorbereiden.
Onlangs tijdens een mooie zonnige dag een paar zaken aan willen pakken; nieuwe bougies + pollenfilter en gasklephuis reinigen. Helaas kwam ik er toen achter dat er olie bij 2 bobines zat, dus eerst maar het kleppendeksel pakking vernieuwd. Die had ik toevallig al een keer meebesteld bij de dealer en lag al op de plank een tijdje. Ik wist helemaal niet dat ie bij de bobines lekte, maar had onthouden dat Tom Harlaar van HBT 2 jaar geleden tijdens de distributieriem wissel al zei dat hij zag dat de kleppendeksel iets zweette en dat dat een bekende verschijnsel is bij deze motoren. Ik heb daarna de oude, nog niet eens zo heel erg versleten bougies & bobines schoongemaakt en teruggeplaatst. Ergens komende weken ga ik opnieuw de bobines even los trekken om te bezien of het lekken in de bobine schacht (noem je dat zo?) voorbij is.
Verder het gasklephuis gereinigd, voorzichtig met de stekker er aan gelaten omdat ik geen VAGcom heb om de boel opnieuw in te leren. Nu vraag ik me trouwens wel af: hoe kan het nu eigenlijk dat de ECU weet dat de stekker los is geweest, als de accu zelf ook afgekoppeld is? Dat had ik nl. gedaan, in totaal 2 dagen afgekoppeld geweest. Hoe dan ook, ik heb het met een doek en met throttle body & air-intake cleaner schoongemaakt. Hij was niet eens erg vies, itt tot bij mijn vorige Fabia, waar het gasklephuis bovenop de uitlaatgasretour leiding zat van de EGR. Ik zag ook nog een soort sensor vlak na het gasklephuis steken, die heb ik meteen even gedemonteerd en met een busje airflow-sensor cleaner gereinigd:
Foto's: gasklephuis
Vóór, boven- en onder aanzicht:
Na, boven en onder aanzicht:
Teruggezet met verse pakking natuurlijk (incl goed schoonmaken van oppervlakten)
De N75 vervangen (slangklemmen heb ik later nog anders gepositioneerd omdat ik zag dat van 2 de scherpe uiteinden bij trillen in de slang zouden kunnen gaan prikken)
Het zelf een dotje gas geven rond de 1500tpm is nu eindelijk voorbij... Niet te geloven hoe vervelend dat eigenlijk reed.
De PVC klep vervangen, dat is het Y-stuk wat rechts uit de inlaat buis steekt. Ik kon gek genoeg geen foto vinden van de nieuwe, dus hier maar alvast eentje van de demontage van de oude (die liet zich niet makkelijk weghalen
) Nadien even getest door erin te blazen, de klep leek iig nog prima te werken. Maar de slangen leken wel poreus en zo duur was het onderdeel niet eigenlijk.
Verder nog wat kleine dingen:
- luchtfilter gecheckt, was nog zo goed als nieuw, aan beide zijden (ondanks dat die al 2 jaar oud is)
- pollenfilter vernieuwd. Wat ongeveer de moeilijkste klus was van alles. Ik begrijp niet hoe dat plastic paneel onder de voorruit los moet. Ik heb het met veel pijn en moeite door een ontstane spleet van 3 cm erin gewurmd waarbij het een flink aantal pogingen koste om het frame weer goed op z'n plek te laten klikken
- oude bladeren meuk weggehaald (weggezogen met dunne stofzuiger slang) uit de paravaan (ruitenwisser armen even gedemonteerd) maar doordat ik de plastic panelen onder de voorruit niet los kreeg, heb ik niet goed kunnen bekijken waar de afwater gaten zitten en of die wel goed schoon waren. Hopelijk lukt dat een volgende keer als ik weet hoe die panelen fatsoenlijk uit de weg te krijgen.
- spuitmondjes van de ruitenwisser sproei installatie vervangen voor een 2 nieuwe; het sop komt weer netjes in een keurige nevel op de voorruit terecht ipv een pisstraal op het dak (richten met een naald werkt niet bij deze exemplaren; er zit geen flexibel of draaibaar vernevelaartje in vzv ik kon zien)
- 2 x knipperlicht units voorzijde vervangen met nieuwe ivm vocht in het glas (apk afkeur en ik wil niet elk jaar in de fitting houder hoeven föhnen voordat ik 'm weg breng) Bijkomend effect is dat ze straks niet zo dof af zullen steken als ik de koplampen geschuurd en gepolijst heb.
- accupolen + kabelschoenen goed schoongemaakt en opgeschuurd, massapunten onder de accubak gecontroleerd en iets opgeschuurd (waren keurig netjes, niet vies of gecorrodeerd)
To do voor komende maanden:
Technisch:
- Ik heb een in nette staat verkerend top sport interieur van een Leon 1M overgenomen van een forumlid van Seat Online; waar nog eea met de foam vulling moet gebeuren (is versleten langs de wangen) dat project ligt rustig op zolder te wachten op completie zeg maar. Inclusief achterbank met driepunts gordel in het midden. Ben alleen wel benieuwd of ik goed zonder lende steunen ga kunnen (die heb ik nu wel, en heeft de huidige set niet)
- Nokkenas en/of krukas sensor vernieuwen (schijnt oorzaak te zijn van dat de motor tijdens het rijden sporadisch een paar keer uitgevallen is zonder fouten achter te laten)
- brandstoffilter vervangen, stukjes brandstofleiding langs de het expansievaatje die mogelijk de boosdoener zijn van het soms naar benzinelucht ruiken (poreus)
- nieuwe accu. Ik leef nu echt on the edge met een accu die naar 9 volt duikt tijdens het starten
Toch blijft ie het maar doen, start zelfs keurig vlot nog steeds. Maar ik wil er zeker niet langer mee wachten want straks stopt hij er in 1 keer mee en dat komt natuurlijk op een zeer ongelegen moment.
Optisch:
- auto detailen, ziet er zwaar verwaarloosd uit
- koplampen schuren en polijsten en UV bestendige blanke lak erop (kan alleen nog niet uitvinden welke ik precies moet hebben?)
- remklauwen verven (gewoon zilver, niks opzichtigs)