Het is 7 augustus. Na een ruim uur rijden met mijn Octavia 1.0 TSI (2016) kom ik aan bij TVS en wordt om stipt 1030 ontvangen door Rico. Als eerste wordt er aan de DSG gesleuteld. Ik geef aan dat het start-stop wat mij betreft er wel uit geprogrammeerd mag worden. Dit is geen probleem. Iets na de ochtend rijdt ik het rondje en ben tevreden. Het schakelen verloopt logischer, er is (veel) minder gebrom door de absurd lage toeren die hij normaliter maakt en ik kan eindelijk langzaam blijven rijden in zijn 1e versnelling. Het enige gebrom is het 3 cilinder motorblokje. Een geluid waar ik van hou. Mijn motor (ook een 3-pitter) had dit ook.
Daarna het lange wachten op de tuning van de motor. Niet een must, maar het de forumkorting heeft mij toch doen besluiten dit erbij te nemen. Het excuus naar de grote Romeo (mijn vrouw dus): 'Wellicht moeten we ooit echte bergen rijden met een vouwwagen, dus wat extra koppel kan geen kwaad.' Het is buiten ondertussen bloedheet geworden en ik probeer mijn tijd te verdoen in de nogal saaie wachtruimte. Buiten zitten is door de hitte ook geen optie meer. Ik zie Rico met enige regelmaat een rondje rijden, om vervolgens weer te verdwijnen om zijn magie te verfijnen. Uiteindelijk is het rond 1600 zover. Rico gaf aan dat het niet makkelijk was geweest en het allemaal langer heeft geduurd, omdat de fabrieksmatig ingestelde begrenzer moeilijk was te doorbreken. Uiteindelijk heb ik rond 1630 de magie nog op de rollenbank mogen aanschouwen. De specificaties zijn niet gehaald die er in de lijst stonden, maar Rico was er (gezien de hitte) zeer tevreden mee en gaf aan dat er niet meer in zat onder deze (te warme) omstandigheden. Ik ben vervolgens met een glimlach huiswaarts gegaan.
Aansluitend is er een vakantie mee gevierd gedurende 2 weken in de Dordogne (F). Flinke klimmen en dalen, haarspeldbochten en ook lange rechte stukken. Het is allemaal perfect gegaan. De DSG is in de S-stand ingesteld op bergen en trekken. Hier heb ik veel profijt van gehad. Iets langer doortrekken en redelijk op tijd remmen op de motor door terug te schakelen.
TVS (met name Rico): Bedankt!