De oudere 140 pk 2.0 TDI varianten hebben nog geen moderne common rail, maar zo'n herriemakende pompverstuiver. Die zou ik dus links laten liggen.
Dan over de keuze tussen 1.6 en 2.0: De 1.6 is zuiniger, MITS je niet te snel rijdt. Op hoge snelheid (boven de 120, of misschien ligt de grens nog wel lager) gaat het verschil naar nihil, omdat de 1.6 dan te hard moet werken.
Overigens zou ik nog maar eens heel goed nadenken over je aanschaf, want ondanks dat die RS wat meer verbruikt, ga je met je "nieuwe" S2 veel meer afschrijven, zodat je maandlasten grofweg gelijk zullen blijven.
Rekenvoorbeeld met wat aannames over de afschrijvingen:
Uit je verhaal maak ik op dat je huidige O1 RS nu een waarde heeft van zo'n 5000 euro. Over vier jaar is dat misschien 2000 euro, wat een afschrijving geeft van 750 euro per jaar.
Verbruik 1:12. Bij 30.000 km dus 2500 liter, maal € 1.70 is 4250 euro per jaar.
Wegenbelasting (afhankelijk van provincie): 680 euro.
Totaal 5680 euro.
Op een S2 van 16.000 euro schrijf je in de komende 4 jaar misschien wel 12.000 euro af, dus 3000 euro per jaar.
Verbruik 1:18. Bij 30.000 km dus 1667 liter, maal € 1.40 is 1190 euro per jaar.
Wegenbelasting (afhankelijk van provincie): 1600 euro.
Totaal 5800 euro.