b.vandenberg
Nieuw lid
Mijn vriendin en ik zoeken een nieuwe auto en zijn na een zoektocht in de tweedehandsmarkt nu serieus aan het overwegen om een Skoda Fabia Combi Greenline te kopen.
De Fabia Combi past goed bij onze wensen en na wat rekensommetjes bleek een nieuwe GL (diesel) een voordeliger kostenplaatje per jaar te hebben dan een tweedehands benzineuitvoering.
Met een verwachtte 10.000 km per jaar zouden wij normaal natuurlijk nooit voor diesel kiezen, maar het vervallen van de MRB en de lage brandstofkosten maken de greenline wel erg interessant. Verder sluit de auto ook goed aan bij de wens om zo duurzaam mogelijk te rijden.
Na wat meer gelezen te hebben, is mijn aanvankelijke enthousiasme toch wat minder. Dit komt door:
1. Het tegenvallende verbruik dat je tegenkomt in reviews en op dit forum. 1:20 lijkt goed te halen, maar veel zuiniger rijdt bijna niemand schijnbaar.
2. Het nieuws dat het voordeel van de MRB wellicht vervalt in de toekomst.
Punt een is jammer, maar nog geen ramp. In combinatie met het wegvallen van de MRB ziet het kostenplaatje er wel ineens een stuk anders uit. Zoals gezegd rijden wij weinig km's en hiervoor zouden we dan misschien toch vrij hoge MRB moeten betalen. Met dat vooruitzicht kan de keuze zomaar weer ineens veranderen in een 2e hands benzineuitvoering.
Kortom: Ik kies graag voor de GL, maar ben nog huiverig.
Mijn dealer zegt dat ze de MRB niet zomaar zullen verhogen voor mensen die de auto al aangeschaft hebben. Hij verwacht dat dit voor toekomstige kopers zou gelden.
Kan iemand op dit forum schetsen wat realistische ontwikkelingen zijn omtrent het afschaffen van het voordeel op de MRB voor Greenline rijders?
Verder zijn alle tips welkom.
De Fabia Combi past goed bij onze wensen en na wat rekensommetjes bleek een nieuwe GL (diesel) een voordeliger kostenplaatje per jaar te hebben dan een tweedehands benzineuitvoering.
Met een verwachtte 10.000 km per jaar zouden wij normaal natuurlijk nooit voor diesel kiezen, maar het vervallen van de MRB en de lage brandstofkosten maken de greenline wel erg interessant. Verder sluit de auto ook goed aan bij de wens om zo duurzaam mogelijk te rijden.
Na wat meer gelezen te hebben, is mijn aanvankelijke enthousiasme toch wat minder. Dit komt door:
1. Het tegenvallende verbruik dat je tegenkomt in reviews en op dit forum. 1:20 lijkt goed te halen, maar veel zuiniger rijdt bijna niemand schijnbaar.
2. Het nieuws dat het voordeel van de MRB wellicht vervalt in de toekomst.
Punt een is jammer, maar nog geen ramp. In combinatie met het wegvallen van de MRB ziet het kostenplaatje er wel ineens een stuk anders uit. Zoals gezegd rijden wij weinig km's en hiervoor zouden we dan misschien toch vrij hoge MRB moeten betalen. Met dat vooruitzicht kan de keuze zomaar weer ineens veranderen in een 2e hands benzineuitvoering.
Kortom: Ik kies graag voor de GL, maar ben nog huiverig.
Mijn dealer zegt dat ze de MRB niet zomaar zullen verhogen voor mensen die de auto al aangeschaft hebben. Hij verwacht dat dit voor toekomstige kopers zou gelden.
Kan iemand op dit forum schetsen wat realistische ontwikkelingen zijn omtrent het afschaffen van het voordeel op de MRB voor Greenline rijders?
Verder zijn alle tips welkom.