Uitstekend weer! (om je ABS/ESP te testen)

Captain Hook

Forumguru
Het mag dan sneeuwen en somber en grijs zijn buiten, maar dit is HET perfecte weer om je ABS/ESP (en voor die bofkonten die een 4x4 hebben), winterbanden en andere tractiemiddelen te testen.

Zoek een mooi terrein uit, waar je verder geen kwaad kunt, en gaan met die banaan.:yeah:

Dit is wel het moment om te ondervinden wat ABS doet, hoe je ASR/ESP reageert (in-, respektievelijk uitgeschakeld).
En om te zien of je met of zonder zomer/winterbanden echt verschil merkt.
Om je voor te bereiden op onverwachte situaties in het dagelijks verkeer, kan een trainingsronde geen kwaad.

Maak maar eens snelheid op een stuk met al die sneeuwdrab, trap op de rem en stuur en zie wat er gebeurd.
Of probeer de bocht nog maar eens te nemen als er allemaal hagelkorrels liggen. En wat is je tractie nog als je flink vlot wegrijdt of plotseling moet uitwijken?
Het moment om het mee te maken, dat voorkomt verrassingen in het dagelijkse verkeer.

ps: alles op eigen risico en blijf je gezonde verstand gebruiken (en let op, er kunnen nog andere verkeersdeelnemers zijn)
 

Rolle

Senior Member
Het mag dan sneeuwen en somber en grijs zijn buiten, maar dit is HET perfecte weer om je ABS/ESP (en voor die bofkonten die een 4x4 hebben), winterbanden en andere tractiemiddelen te testen.

Zoek een mooi terrein uit, waar je verder geen kwaad kunt, en gaan met die banaan.:yeah:

Dit is wel het moment om te ondervinden wat ABS doet, hoe je ASR/ESP reageert (in-, respektievelijk uitgeschakeld).
En om te zien of je met of zonder zomer/winterbanden echt verschil merkt.
Om je voor te bereiden op onverwachte situaties in het dagelijks verkeer, kan een trainingsronde geen kwaad.

Maak maar eens snelheid op een stuk met al die sneeuwdrab, trap op de rem en stuur en zie wat er gebeurd.
Of probeer de bocht nog maar eens te nemen als er allemaal hagelkorrels liggen. En wat is je tractie nog als je flink vlot wegrijdt of plotseling moet uitwijken?
Het moment om het mee te maken, dat voorkomt verrassingen in het dagelijkse verkeer.

Ik kan dit alleen maar beamen, en het is nog fun ook :super:
 

MarcoO2

Forumguru
Zou helemaal leuk zijn als ook het ABS uitschakelbaar zou zijn. Kan nu alleen ASR en ESP uitschakelen. Maar, beter iets dan niets! ;)
 

Vacaro

Senior Member
Vandaag lekker in de sneeuw gereden, en ja ik ben één van die bofkonten met 4x4.
Eerst vooraan wegschuiven en dan komen achterwielen erbij en zwiept die vanachter even weg om dan mooi in spoor terug te komen. Heb zowel met ESP in- en uitgeschakeld gereden, en dan kom je te weten dat het echt wel werkt en wat het doet.
Ingeschakeld vertrekt auto eerst met een kleine wielspin vooraan om dan direct achteraan bij te springen en dan de haalt de ASR de wielspin eruit om geleidelijk te versnellen.
UITgeschakeld vertrekt die gelijk met vierwielspin en voel je de auto naar grip zoeken op de vier wielen en toeren gaan de hoogte in. Heb het spelen beetje moeten beperken vermits vrouw mee in auto zat.Met dit weer voel ik wel de tekortkomingen van de Marangoni banden, deze hebben mij steeds tevreden gesteld maar u voel ik toch minder grip dan de vroegere Dunlops in zelfde maat. Zijn wel geen winterbanden beiden.
 
Heb vandaag al de "mazzel" gehad om mijn auto te testen in de sneeuw (en ijs) in nijmegen...Wat is het daar slecht weer zeg. Ik heb helaas mijn zomerbanden er nog op liggen (woensdag de winterbanden) maar merkte het verschil wel enorm! Nou heeft mijn auto ook geen ABS, ESR of andere afkortingen die je auto zouden kunnen helpen en dat maakte het wel erg spannend moet ik zeggen. Ik weet in ieder geval wel wat ik wel en niet kan doen, maar zal erg blij zijn als de winterbanden erop liggen. ZOveel meer grip...
 
Vroeger..... ging ik met m'n kadett (1978, 4 deurs, 1,6S en ACHTER wiel aandrijving) rondjes draaien op een parkeerplaats.
Veel leuker dan nu met al die elektronische hulpmiddelen en voorwiel aandrijving.
 

MarcoO2

Forumguru
Vroeger..... ging ik met m'n kadett (1978, 4 deurs, 1,6S en ACHTER wiel aandrijving) rondjes draaien op een parkeerplaats.
Veel leuker dan nu met al die elektronische hulpmiddelen en voorwiel aandrijving.

Vroeger... toen de sneeuw nog wit was (en bleef liggen!) en de auto's nog leuk waren... als je met auto's in de sneeuw gaat spelen krijg je wel heimwee naar oude tijden ja! ;)
 

Captain Hook

Forumguru
Ja, met dit weer wordt het weer tijd om de winterbanden onder de auto te laten zetten...
Tja, te laat dus... :ahum:
Da's nou juist een van de redenen waarom het in bijvoorbeeld Oostenrijk vanaf 1 november verplicht is. (tot 15 april)
Je weet namelijk nooit WANNEER de eerste sneeuw gaat vallen en dan ben je dus te laat. En nu in een klap hebben alle bandenboeren het (te)druk (met het risico op fouten tijdens montage; verkeerdom monteren bijvoorbeeld).
Ondanks dat we autoliefhebbers zijn denken we vaak alleen maar aan de 'leuke' zaken. Veiligheid speelt bij menigeen nog steeds een ondergeschikte rol. Jammer, er moet vaak eerst iets fout gaan, VOORDAT we maatregelen nemen.

[dit veiligheidsargument is zonder aanziens des persoons!]
 

Captain Hook

Forumguru
Zou helemaal leuk zijn als ook het ABS uitschakelbaar zou zijn. Kan nu alleen ASR en ESP uitschakelen. Maar, beter iets dan niets! ;)
Ja, cool; ABS uitschakelbaar en dan ook nog de airbags uitschakelbaar en laten we de kreukelzones en kooiconstructie ook maar uitschakelbaar maken... :1439:
 

TL@

Forumguru
Ik had mijn winterbanden er vorige week al laten opzetten. Meestal vind ik winterbanden maar een foefje om meer te verkopen maar in de sneeuw werken deze banden eigenlijk heel erg goed. Heb gisteren meer dan 100km door de sneeuw moeten rijden en heb mijn abs niet nodig gehad (ASR wel natuurlijk). Wat mij wel opviel was dat iedereen op de autostrade echt enorm traag reed. Ik ben er dan maar veel vroeger afgegaan en binnendoor gereden, ging veel vlotter.
Wegligging van de O2 is echt geweldig in de sneeuw, veel en veel beter dan die van de Astra die zelfs in de regen al op niks trok.

Heb gisteren voor mijn neus ook een 5-reeks (spliksplinternieuw op grote en brede wielen) achterstevoren zien gaan. Hij ging eens even van vak veranderen met z'n voet op het gas, heel erg dom met achterwielaandrijving. Hup achterstevoren en met de neus tegen de vangrail. In volle schaamte vlug achteruit en terug weg, op het rechtse vak :super:
 

Captain Hook

Forumguru
Heb gisteren voor mijn neus ook een 5-reeks (spliksplinternieuw op grote en brede wielen) achterstevoren zien gaan. Hij ging eens even van vak veranderen met z'n voet op het gas, heel erg dom met achterwielaandrijving. Hup achterstevoren en met de neus tegen de vangrail. In volle schaamte vlug achteruit en terug weg, op het rechtse vak :super:
Brede banden wordt met zulk weer afgestraft! Kijk maar naar ralleyrijders in de sneeuw; die rijden juist op smalle bandjes. Dan is namelijk de druk op het contactvlak met de sneeuw juist veel hoger dan met brede banden, ergo in combinatie met het speciale profiel, meer grip op sneeuw en blubber.

Jaaaaren geleden (de tijden pre-ABS en pre-ESP/ASR) naar de wintersport met een voorwielaangedreven Citroen GS. Smalle bandjes, maar WEL grip. En dan kwam de patser duitser met z'n dikke Mercedes of BMW en bleef hopeloos heen en weer dweilen met z'n veels te brede achterwielaangedreven chromen velgen. :rockon::rockon:
 

Tallguy

Forumguru
Vanochtend om 07:38u gebeld en vanmiddag om 17:00u gaan mijn winterbanden eronder. Had geluk dat iemand een afspraak had afgezegd, anders had ik tot 11-12 moeten wachten :489:

En het helpt als je al jaaaaaaaaaren bij die gast komt :aangenaam:
 

Bakkertje

Forumguru
Natuurlijk zijn winterbanden beter in de sneeuw dan de normale banden. Zaterdagavond een flink stuk gereden in de sneeuw (van Nijmegen naar Den Bosch)met gewoon de sportcontact 2's eronder ook geen centje pijn hoor. (zonder ingrijpen van ABS en ASR) Als je je snelheid maar aanpast aan de omstandigheden en niet als een dolle tekeer gaat is er niets aan de hand. Op de snelwegen wordt keurig gestrooid en ja op de binnenwegen en thuis in de straat moet je rustig aan doen.

Voor mij geen winterbanden voor de nederlandse, vlakke wegen..
 

TL@

Forumguru
Als ik zelf moest betalen, kwamen er ook geen op hoor. Maar ze zijn nu eenmaal in het leasecontract inbegrepen en ik heb ze verplicht nodig in Duitsland (waar ik al eens meer kom)
 

911gt2

Actief lid
Natuurlijk zijn winterbanden beter in de sneeuw dan de normale banden. Zaterdagavond een flink stuk gereden in de sneeuw (van Nijmegen naar Den Bosch)met gewoon de sportcontact 2's eronder ook geen centje pijn hoor. (zonder ingrijpen van ABS en ASR) Als je je snelheid maar aanpast aan de omstandigheden en niet als een dolle tekeer gaat is er niets aan de hand. Op de snelwegen wordt keurig gestrooid en ja op de binnenwegen en thuis in de straat moet je rustig aan doen.

Voor mij geen winterbanden voor de nederlandse, vlakke wegen..
Gisteren om 20.00 was de A16 anders totaal nog niet gestrooid. Tenminste niet waar ik reed. Daar was zelfs sprake van ijsvorming op het wegdek door het platrijden van de sneeuw en de lage temperaturen.

Winterbanden zijn echt niet alleen maar beter in de bergen, en ook echt niet alleen maar beter in de sneeuw. Een winterband is beter in staat om grip te houden bij lagere temperaturen om dat het compound minder hard wordt tov zomerbanden. Maar ook met winterbanden moet je rustig aan doen!

Of je het er voor over hebt is een tweede. Maar de vlakheid van de wegen is geen argument!

Ze willen allemaal meer passieve veiligehid idv airbags en kereukelzone's, maar investeren in goede banden ho maar...:confused::crazy:
 

jaspernl

Actief lid
Vroeger..... ging ik met m'n kadett (1978, 4 deurs, 1,6S en ACHTER wiel aandrijving) rondjes draaien op een parkeerplaats.
Veel leuker dan nu met al die elektronische hulpmiddelen en voorwiel aandrijving.

Tip: Achteruit rijden!! Is echt supergaaf! Enjoy! :super:
 
Bovenaan Onderaan