Uitstekend weer! (om je ABS/ESP te testen)

Ik heb letterlijk mensen ten grave gedragen die dachten dat ze ook zo'n stoere en goede chauffeur waren. Dat ze wel ff stoer die bocht doorkonden (maar het ijs aan de kant van de weg niet zagen en de afgrond in verdwenen, met vangrail en al). Die inhaalde in een flauwe bocht van de snelweg en het talud afduikelde. Die achter me zat te drammen om er voor bij te komen en vervolgens vol gas, opzij starend, in de kofferbak van de voorganger knalt (waar op de achterbank 2 kleine kinderen zaten). In slaap sukkelde (had geholpen kunnen zijn door de allernieuwste alert systemen) en 'm dubbelgevouwen tegen een betonnen pilaar parkeerde. En als laatste; eentje die remde op een versmalde rijstrook (met van die betonnen muurtjes), begint te slingeren en er finaal overheen vliegt en 'm op tegen-rijbaan parkeert.

<knip>

Rij veilig, truste, en gezond weer op.:xyxthumbs:

Hoe krijg je in vredesnaam zulke beelden van je netvlies en uit je gedachten? Ik zou geloof ik continu slaapstoornissen hebben van zulke ervaringen! Blijkbaar gaat jou dat iets gemakkelijker af?
 

Porettuhcs

Senior Member
Sorry: kleine correctie: ABS verkort niet de remweg of nauwelijks, maar zorgt er wel voor dat de auto bestuurbaar blijft tijdens hevig remmen en niet onbestuurbaar rechtdoor schuift.
En als ABS in werking treedt en dit pulserend geluid/gevoel in pedaal geeft, mag je ook ni in paniek pedaal terug lossen.

Yep, in beide opmerkingen van ons zit een waarheid lees maar eens wat ik gekopieerd heb vanaf Wikipedia....

Een antiblokkeersysteem (meestal afgekort tot ABS of ABS-systeem) is een elektronisch geregelde variant van "pompend remmen". Het voorkomt dat de wielen van een auto of motorfiets blokkeren wanneer er geremd wordt. Dit blokkeren kan optreden bij krachtig remmen of bij remmen op een glad wegdek.
Bij blokkerende wielen raakt het voertuig onbestuurbaar. Het grootste voordeel van ABS is dan ook dat het voertuig onder controle blijft als een noodstop gemaakt moet worden. Daarnaast bepaalt het huidige 4-kanaals ABS de remdruk per wiel. Hierdoor kan ook onder moeilijke omstandigheden hard worden geremd, bijvoorbeeld wanneer de linker wielen zich nog op het asfalt bevinden terwijl de rechter wielen op de veel gladdere berm rijden. Het ABS systeem zorgt ervoor dat zowel bestuurbaarheid als een belangrijk deel van de remcapaciteit behouden blijft.

ABS zorgt niet per definitie voor een kortere remweg: bestuurders die zonder ABS op een vlakke ondergrond goed tegen blokkeren aan kunnen remmen zullen een kortere remweg bereiken.

Dat zullen er weinig zijn want in een schrikreactie (lees: paniek) zal je met kracht je rempendaal in trappen... das een natuurlijke reactie

Echter, zodra de wielen onder deze omstandigheden volledig blokkeren is het ABS-systeem weer in het voordeel: een nog net rollende band levert meer wrijving op dan een geblokkeerde glijdende band.

Skoda 4x4....Je hebt gelijk

Ook in situaties waarin er op een losse ondergrond (zoals grind) geremd wordt, zal zonder ABS een kortere remweg bereikt worden, daar de ondergrond een wig vormt tussen de band en de ondergrond. Doordat ABS het blokkeren van het wiel voorkomt ontstaat deze wig niet.
Het remmen wordt elektronisch geregeld. Iedere keer dat het wiel begint te slippen wordt het remmen kort onderbroken. Deze techniek wordt ook wel "pompend remmen" genoemd, maar het elektronische ABS kan dit veel sneller dan een mens. Het onderbreken van het remmen wordt door de bestuurder als een (soms hevig) trillen van het rempedaal ervaren, wat een verkeerde reactie kan uitlokken om minder hard of zelfs pompend te gaan remmen. Dit is fout: blijf stevig remmen tot de wagen voldoende is vertraagd. De auto of de remmen gaan niet stuk van het trillen.

Het is aan te raden om het gevoel van het "klapperende" rempedaal een keer onder gecontroleerde omstandigheden te ervaren, zodat de schrikreactie op dit klapperende pedaal in een noodsituatie voorkomen kan worden.

Aldus Wikipedia
 

Captain Hook

Forumguru
Hoe krijg je in vredesnaam zulke beelden van je netvlies en uit je gedachten? Ik zou geloof ik continu slaapstoornissen hebben van zulke ervaringen! Blijkbaar gaat jou dat iets gemakkelijker af?
Niet! :(
Slaapstoornissen heb je vlak na het gebeuren. Maar helemaal weg gaat het nooit. En bij dat-ging-net-goed-siutaties, zie je altijd in gedachten, hoe het ook had kunnen aflopen...

Daarom word ik wel eens een beetje pissig als er zo laconiek over veiligheid wordt gedaan en de houding wordt aangenomen; "dat kan ik zelf beter dan ESP".
Maar goed, blijkbaar vindt menigeen een dikke chromen velg belangrijker dan een veiligheidsitem.
Want als je nou moest kiezen bij een nieuwe auto:
Bedrag x voor leren bekleding en dikke velgen OF hetzelfde bedrag voor ESP en een set winterbanden met vierwielaandrijving?:icon_smile_question

Kleine geruststelling, de meest kritieke situaties heb ik vrijwel altijd buiten nederland meegemaakt. Naar verhouding, ondanks onze enorme verkeersdichtheid, is het hier relatief veilig.
 

Porettuhcs

Senior Member
Kleine geruststelling, de meest kritieke situaties heb ik vrijwel altijd buiten nederland meegemaakt. Naar verhouding, ondanks onze enorme verkeersdichtheid, is het hier relatief veilig.

Gelukkig... heb ik het toch goed gedaan met de aanschaf van mijn octavia met dikke wielen leer en xenon zonder ESP.... ;)

Ga altijd vliegend op vakantie :D
 

911gt2

Actief lid
Niet! :(
Slaapstoornissen heb je vlak na het gebeuren. Maar helemaal weg gaat het nooit. En bij dat-ging-net-goed-siutaties, zie je altijd in gedachten, hoe het ook had kunnen aflopen...

Daarom word ik wel eens een beetje pissig als er zo laconiek over veiligheid wordt gedaan en de houding wordt aangenomen; "dat kan ik zelf beter dan ESP".
Maar goed, blijkbaar vindt menigeen een dikke chromen velg belangrijker dan een veiligheidsitem.
Want als je nou moest kiezen bij een nieuwe auto:
Bedrag x voor leren bekleding en dikke velgen OF hetzelfde bedrag voor ESP en een set winterbanden met vierwielaandrijving?:icon_smile_question

Kleine geruststelling, de meest kritieke situaties heb ik vrijwel altijd buiten nederland meegemaakt. Naar verhouding, ondanks onze enorme verkeersdichtheid, is het hier relatief veilig.
Gelukkig neemt euro NCAP nu de verantwoordelijkheid en krijgen auto's zonder ESP geen 5 sterren rating meer.

Maar ja voordat alle andere technieken (lane assist, remassistent bij noodstoppen ect) volledig door naar beneden zijn gedrongen zijn we wel weer 10 jaar verder
 

Captain Hook

Forumguru
Sorry: kleine correctie: ABS verkort niet de remweg of nauwelijks, maar zorgt er wel voor dat de auto bestuurbaar blijft tijdens hevig remmen en niet onbestuurbaar rechtdoor schuift.
En als ABS in werking treedt en dit pulserend geluid/gevoel in pedaal geeft, mag je ook ni in paniek pedaal terug lossen.
Zo zie je maar, hoe de techniek voortschrijdt.
'standaard' ABS verkort niet je remweg, maar houd je voertuig bestuurbaar. In de praktijk zal ABS de remweg zelfs een fractie verlengen.
Maar speciaal voor 'losse' ondergrond is er iets nieuws (nee, niet verkrijgbaar op een Skoda).

ABSplus.
Das System kann den Bremsweg des Touareg auf losen Untergründen um bis zu 20 Prozent verkürzen! Beispiel Schotter oder Sand: Dank der innovativen Schlupfregelung des ABSplus schiebt der Touareg vor den kurzzeitig blockierenden Rädern Teile des Untergrundmaterials her. So entsteht eine Art Bremskeil. Folge: Die Bremswirkung wird – ohne negative Auswirkungen auf die Lenkbarkeit – deutlich verstärkt, der Bremsweg entsprechend verkürzt.
Mit dem neuen System ist es möglich, die Offroad-ABS-Funktion automatisch sowohl im Modus Low-Gear (Offroad-Fahrt mit Geländeuntersetzung) als auch High-Gear (schnellere Onroad-Fahrt) zu nutzen. Bislang war das Offroad-ABS nur im Bereich Low-Gear mit deutlich geringerer Performance verfügbar. Um den Bremsweg auf losen Untergründen zu verkürzen, muss das ABS dessen Beschaffenheit erkennen und via ESP-Sensorik selbsttätig die optimale Regelstrategie auswählen – und das ist hochkomplex. Lose Untergründe weisen einen Reibwert mit dem Spektrum µ = 0,4 bis µ = 0,65 auf. Auf diesen losen Untergründen wird die maximale Verzögerung bei 100 Prozent Bremsschlupf (blockierten Rädern) erzielt. Doch blockierende Räder schränken die Lenkbarkeit stark ein. Hier greift das ABSplus: Neben großem Schlupf lässt es auch immer wieder Phasen mit geringem Schlupf (kurzes Blockieren) zu; dadurch wird ein Optimum aus Bremsweg und Bremsstabilität realisiert, weil sich vor dem im Intervall kurzzeitig blockierenden Rad ein Keil des losen Material aufbaut, der somit als Bremskeil die Bremswirkung deutlich verstärkt und den Bremsweg entsprechend verkürzt.

M.a.w. ABSplus maakt gebruikt van het feit dat een losse ondergrond als een soort sneeuwschuif onder de banden wordt gebruikt om extra vertraging op te bouwen. M.a.w. er wordt deel-slip toegestaan. Dat zijn dus van die dingen, al ben zelfs een ervaren ralleyrijder, dat kun je zelf nooit zo nauwkeurig en stressbestendig doseren als dat de computer dat kan... ;)
 

Porettuhcs

Senior Member
@ Captain Hook....

Het was ff zoeken maar ik wist dat ik een stukje van Tiff Needell had gezien over de "fun" tussen het rijden met ESP en geen ESP.... en niet alleen fun want je ziet dat hij rijdt met een auto met ESP (de TT) en toch wordt hij 1 keer verrast....

en nee ik rij normaal niet zo en ja ik weet het het is een circuit.....

maar kijk toch maar even en dan beloof ik je .... stop ik ermee goed!?

YouTube - Fifth Gear - Audi TT quattro Sport vs Nissan 350z

have fun !!!! :D
 

Constant

Erelid
In de praktijk zal ABS de remweg zelfs een fractie verlengen.
Ik heb elders gelezen over een term "Brake Assist", bij diverse nieuwe auto's zou je bij het plotseling maximaal intrappen van het rempedaal de ABS uitschakelen (en versneld maximale remdruk krijgen) omdat men zo'n handeling alleen doet bij een noodstop waarbij elke meter remweg telt. Ben er alleen nog niet achter of mijn Skoda dat ook heeft (ik zou het wel verwachten).
 

EdK

Forumguru
Voor die ellende zijn geen woorden. Ondanks het feit dat de moraal van dit verhaal glashelder is: autorijden blijft bloedlink. Ik weet het, het klinkt domineeesachtig, maar dat moet dan maar: laten we aan die mensen denken. En een beetje voorzichtig zijn. Goddomme


:xyxthumbs: Helemaal mee eens. En als je voor je zelf niet wilt doe het dan voor de ander.


Tjoh fabia , nu lijk je onze kabinetsdominee de minister dominee Donner wel !! :D
 

TL@

Forumguru
Sorry hoor, maar die argumentatie begrijp ik niet?
Als je het zelf moest betalen heb je geen geld over voor extra veiligheid, maar wel voor een chromen randje of een dikke velg (die in de winter bovendien zorgt voor MINDER veiligheid)
Maar als het 'mot' van de leasemaatschappij (zit dus uiteindelijk gewoon in je leasebedrag verrekend) vind je het wel best:crazy:

Is dat omdat veiligheid niet sexy is, niet cool? Wellicht omdat het niet zichtbaar is?

Weet nog goed, kocht ooit een Golfje III nieuw. (toendertijd was ABS nog niet standaard). Hele discussie met de verkoper, die vond dat ik liever een paar duizend gulden aan blingbling accessoires moest uitgeven, dan dat ik ABS meebestelde. Toch voet bij stuk gehouden. "Maar, meneer, daar ziet u toch niks van?" Nee, maar ik heb er wel jaren profijt van gehad en menig hachelige situatie door heel Europa kunnen redden (reed toen 80K/jaar).
En 2.5 jaar later was het feit dat mijn Golfje ABS had, wel een pluspunt bij de wederverkoop.
Begrijp me goed, ik vind die andere extra's ook (vaak) fraai, maar veiligheidszaken komen eerst, dan pas de leukigheid.
Zo heb ik bij mijn huidige O2 destijds expliciet ESP gevraagd. Dan maar geen leer of getinte ramen. Ik kon kiezen, OF (onzichtbaar) ESP, of zichtbaar een aardig navi-systeem in het dashboard. Dus werd het ESP. ;) Achteraf blijkt dat ESP er door de heren criminelen zo niet zomaar uit te jatten is, i.t.t. een navi.

Hoe je het ppk draait of keert, in normale situaties (wanneer het dus niet sneeuwt, wat het hier bijna nooit doet) hebben winterbanden bijna geen meerwaarde, dit hebben tests door Autoweek, Autobild,... al genoeg aangetoond. Ik zie dus niet waarom ik dan voor winterbanden moet kiezen, een goede alleweer of regenband is dan meer dan voldoende.
Als je echt meer veiligheid door de banden wilt, dan zou er best al eens begonnen worden met alle zogenaamde 'groene' en energysaver banden te verbieden want die bieden veel minder grip.

ESP heb ik (zoals ik eerder al eens gezegd heb) niet genomen omdat ik vind dat het helemaal noet prettig rijd en ik liever zelf meer controle heb, heeft niets met een besparing te maken.

Gelukkig... heb ik het toch goed gedaan met de aanschaf van mijn octavia met dikke wielen leer en xenon zonder ESP.... ;)

Ga altijd vliegend op vakantie

Ik ook, met de O2 :680:
 

Rallye

Forumguru
Ik heb elders gelezen over een term "Brake Assist", bij diverse nieuwe auto's zou je bij het plotseling maximaal intrappen van het rempedaal de ABS uitschakelen (en versneld maximale remdruk krijgen) omdat men zo'n handeling alleen doet bij een noodstop waarbij elke meter remweg telt. Ben er alleen nog niet achter of mijn Skoda dat ook heeft (ik zou het wel verwachten).

Bij Brake assist gaat het ABS niet uit; het helpt juist mee: [url="http://www.brakeassist.com/brakeassist.html]"It then generates very high braking power, even when the driver is only pressing lightly on the brake pedal. When this is used together with anti-lock braking systems, it results in faster and safer braking."[/url]
 
Bovenaan Onderaan