Uitstekend weer! (om je ABS/ESP te testen)

Captain Hook

Forumguru
Als ik zelf moest betalen, kwamen er ook geen op hoor.
Sorry hoor, maar die argumentatie begrijp ik niet?
Als je het zelf moest betalen heb je geen geld over voor extra veiligheid, maar wel voor een chromen randje of een dikke velg (die in de winter bovendien zorgt voor MINDER veiligheid)
Maar als het 'mot' van de leasemaatschappij (zit dus uiteindelijk gewoon in je leasebedrag verrekend) vind je het wel best:crazy:

Is dat omdat veiligheid niet sexy is, niet cool? Wellicht omdat het niet zichtbaar is?

Weet nog goed, kocht ooit een Golfje III nieuw. (toendertijd was ABS nog niet standaard). Hele discussie met de verkoper, die vond dat ik liever een paar duizend gulden aan blingbling accessoires moest uitgeven, dan dat ik ABS meebestelde. Toch voet bij stuk gehouden. "Maar, meneer, daar ziet u toch niks van?" Nee, maar ik heb er wel jaren profijt van gehad en menig hachelige situatie door heel Europa kunnen redden (reed toen 80K/jaar).
En 2.5 jaar later was het feit dat mijn Golfje ABS had, wel een pluspunt bij de wederverkoop.
Begrijp me goed, ik vind die andere extra's ook (vaak) fraai, maar veiligheidszaken komen eerst, dan pas de leukigheid.
Zo heb ik bij mijn huidige O2 destijds expliciet ESP gevraagd. Dan maar geen leer of getinte ramen. Ik kon kiezen, OF (onzichtbaar) ESP, of zichtbaar een aardig navi-systeem in het dashboard. Dus werd het ESP. ;) Achteraf blijkt dat ESP er door de heren criminelen zo niet zomaar uit te jatten is, i.t.t. een navi.
 

Bakkertje

Forumguru
Gisteren om 20.00 was de A16 anders totaal nog niet gestrooid. Tenminste niet waar ik reed. Daar was zelfs sprake van ijsvorming op het wegdek door het platrijden van de sneeuw en de lage temperaturen.

Sja, op ijs heb je ook erg weinig aan winterbanden. :crazy:

Wat ik wilde stellen is dat je beter je rijstijl aan kunt passen dan denken dat je met winterbanden aangevuld met elektronische hulpjes als abs, asr en esp, gewoon kunt rijden alsof er niets aan de hand is, want dat is volgens mij nogal eens aan de orde.
 

Heukie

Lid
Zou helemaal leuk zijn als ook het ABS uitschakelbaar zou zijn. Kan nu alleen ASR en ESP uitschakelen. Maar, beter iets dan niets! ;)


Bij mijn Astra van een aantal jaren geleden deed de ABS het niet als je achteruit reed.
Misschien kan je dat eens proberen :1761::1761::1761:
 

911gt2

Actief lid
Sja, op ijs heb je ook erg weinig aan winterbanden. :crazy:

Wat ik wilde stellen is dat je beter je rijstijl aan kunt passen dan denken dat je met winterbanden aangevuld met elektronische hulpjes als abs, asr en esp, gewoon kunt rijden alsof er niets aan de hand is, want dat is volgens mij nogal eens aan de orde.

Ok dat vind ik ook, je dient bij sneeuw en ijs inderdaad altijd je rijstijl aan te passen ongeacht welke banden! :473:
 

Rolle

Senior Member
Vanmorgen mijn 17" Pegasussen ingeruild voor 15" LM met winterbanden (voor 5€).
Wegrijden op sneeuw gaat toch iets vlotter en makkelijker met de 195 sloffen dan de 225'ers.

En idd het is niet omdat je winterbanden hebt dat je je rijstijl niet moet aanpassen!!!
 

Porettuhcs

Senior Member
Sorry hoor, maar die argumentatie begrijp ik niet?
Als je het zelf moest betalen heb je geen geld over voor extra veiligheid, maar wel voor een chromen randje of een dikke velg (die in de winter bovendien zorgt voor MINDER veiligheid)
Maar als het 'mot' van de leasemaatschappij (zit dus uiteindelijk gewoon in je leasebedrag verrekend) vind je het wel best:crazy:

Is dat omdat veiligheid niet sexy is, niet cool? Wellicht omdat het niet zichtbaar is?

Weet nog goed, kocht ooit een Golfje III nieuw. (toendertijd was ABS nog niet standaard). Hele discussie met de verkoper, die vond dat ik liever een paar duizend gulden aan blingbling accessoires moest uitgeven, dan dat ik ABS meebestelde. Toch voet bij stuk gehouden. "Maar, meneer, daar ziet u toch niks van?" Nee, maar ik heb er wel jaren profijt van gehad en menig hachelige situatie door heel Europa kunnen redden (reed toen 80K/jaar).
En 2.5 jaar later was het feit dat mijn Golfje ABS had, wel een pluspunt bij de wederverkoop.
Begrijp me goed, ik vind die andere extra's ook (vaak) fraai, maar veiligheidszaken komen eerst, dan pas de leukigheid.
Zo heb ik bij mijn huidige O2 destijds expliciet ESP gevraagd. Dan maar geen leer of getinte ramen. Ik kon kiezen, OF (onzichtbaar) ESP, of zichtbaar een aardig navi-systeem in het dashboard. Dus werd het ESP. ;) Achteraf blijkt dat ESP er door de heren criminelen zo niet zomaar uit te jatten is, i.t.t. een navi.

Ik begin bijna te denken dat je de directeur van Bosch bent.....

We hebben deze discusie al een keer gevoerd maar daar komt ie nog een keer dan....
ESP kan je een vals idee van veiligheid geven... ook ESP heeft zijn grenzen...
ESP kan je soms in situaties brengen die je zelf niet wilt danwel verwacht...

Ik vind het niks... geef mij maar mooi velgen, sportonderstel, xenon, half leer en getinte ramen... en een losse navi
 

redfoxert

Senior Member
Mijn verhaal begint een aantal weken geleden.

Het is vrijdagavond en ik wil naar huis. Helaas, zo denken nog honderden andere mensen er over. Met zn alle kachelen we over de A2 bij Eindhoven in de file. Bij de zoveelste "hold up" ineens een gegil van banden achter me en een doffe klap. Ik krijg een slag in mn nek en ik zie de auto voor me steeds dichterbij komen. En ja hoor .... *BATS* ... ook geraakt.

Met zn drieen de auto aan de kant gezet, papieren ingevuld, en de reis vervolgd. Maandags er na naar de schadehersteller en de schade opgenomen. Voor en achter schade (duh). Voor gek genoeg meer dan achter.

Vorige week dinsdag de auto weggebracht en ze gingen er voortvarend mee aan de slag. Donderdag zou ik hem terug krijgen. Helaas, het werd vrijdag, toch meer schade. Nog een dag extra op en neer in de %*)#@@ Toyota Avensis met stenen stoelen en een balk in de rugleuning van de bestuurder. Niet tof als je dr elke dag toch zeker een uur in zit.

Goed, vrijdag kon ik mijn eigen fijne O2 weer ophalen, helemaal gefixt.

Collega's vroegen of ik mee dürüm ging eten. Een vrijdags ritueel welke regelmatig herhaald word. Kensei zal het nog wel kunnen herinneren al heb ik hem daar nooit gezien :)

Onder weg naar de vriendelijke turk (of marokkaan, egyptiër or whatever) zit ik niet op te letten. Bij het linksaf slaan rij ik gewoon achter de auto voor me aan, niet gezien dat er nog verkeer van de andere kant aan kwam, welke ook groen licht hadden voor het verkeerslicht. Ik sta stil op het kruispunt, half op de tegemoetkomende rijbaan. Het had eerder geregend en gehageld, dus glad wegdek. De vrouw remde nog maar kon niet voorkomen dat we elkaar raakten. Fijn ... leenauto ook schade. Kan dr nog wel bij zeg maar !

Ironisch genoeg belt de schadehersteller 10 minuten erna, toen we net weer in de auto zaten, dat mijn O2 klaar stond ...

Het verhaal gaat naar zondagmiddag. Sinterklaas feest ... heel gezellig. Toen we naar binnen gingen begon het een beetje te vlokken, lichte sneeuw, leuk om te zien. 2 uurtjes later komen we buiten en .... een centimeter of 10 sneeuw. K$*#*(@ ... das nie tof. Heel voorzichtig rijden we de parkeerplaats af en sukkelen achter de andere autos aan, in de hoop dat die wel het juiste spoor kunnen vinden. Rotondes zijn met dit weer erg ellendig, zeker als het gemeentegespuis in geen velden of wegen te bekennen is met een sneeuwschuiver of zoutstrooier. Op de heenweg wel eentje de snelweg op en af zien rijden, maar daar hoeven we niet te zijn. Op een willekeurige 80km/h weg is het niet sneller dan 20 km/h rijden. We besluiten bij de MacDonalds te gaan eten, zin om nog te koken hadden we niet. En zo komen we op de plek des onheils ... een kruispunt, net voor de MacDonalds. Zoals gezegd, geen strooiwagens of wat dan ook te bekennen, sneeuw stapelt zich op op de rijbaan. Ik moet rechtsaf en rij stapvoets op het kruispunt af, 10-20 km/h maximaal. Ik stuur de bocht in en voel de banden als slippen. Remmen heeft geen zin en we glijden zo op de dikke ANWB paal af die uiteraard niet even opzij kon springen !

En zo komt het dat ik volgende week WEER naar de schadehersteller mag, om wederom de voorkant te laten maken.

Conclusie: Rijden in de sneeuw, met welke snelheid dan ook, op watvoor banden dan ook, kan levensgevaarlijk zijn !!!


Morgen ook maar direct een afspraak bij de dealer maken voor nieuwe banden en wisserbladen, die werken ook nie meer lekker.
 

Rolle

Senior Member
Leuk verhaal, alleen spijtig dat er voor jou zo een nare kant aan zit. Ik zou misschien gaan overwegen om met de lotto te gaan spelen. Na zoveel tegenslag kan je nu alleen nog maar geluk hebben.

Veel sterkte in deze donkere dagen voor jou en je O2
 

Porettuhcs

Senior Member
Jemig man... das een lekker weekendje :confused: Gelukkig alleen maar blikschade...





Ben wel een beetje blij dat je 194 km van mij vandaan woont ;)
 

MarcoO2

Forumguru
Zo dan... da's een heel verhaal! En redelijk dramatisch... Drie keer in een paar dagen! Hopelijk blijft je O2 na de komkende reparatie net weer wat langer heel!

Maar met je conclusie ben ik het eens. Rijden in slechtere (weers)omstandigheden vraagt ALTIJD volle aandacht van de bestuurder, ook als je allerlei electronische beschermengeltjes aan boord hebt. Ook die engeltjes hebben hun grenzen, en als je pech hebt en je gaat over de grens... ben je zelf een engeltje. En daar pas ik liever nog even voor!
 

Rallye

Forumguru
Bij het linksaf slaan rij ik gewoon achter de auto voor me aan, niet gezien dat er nog verkeer van de andere kant aan kwam, welke ook groen licht hadden voor het verkeerslicht. Ik sta stil op het kruispunt, half op de tegemoetkomende rijbaan. Het had eerder geregend en gehageld, dus glad wegdek. De vrouw remde nog maar kon niet voorkomen dat we elkaar raakten.

Je stond stil? Da's nooit slecht.
 

Captain Hook

Forumguru
Ik begin bijna te denken dat je de directeur van Bosch bent.....
Kan je verzekeren, dat ben ik niet en ik wil/heb er ook niks mee te maken.

Maar na bijna een miljoen kilometer rijervaring door heel Europa in auto's van allerlei kaliber heb ik wat ervaring opgedaan met de meest vreemde situaties. Situaties waarbij diverse rijvaardigheidstrainingen ook niet altijd konden bevroeden wat er fout zou gaan. :smiley29:
Ik heb letterlijk mensen ten grave gedragen die dachten dat ze ook zo'n stoere en goede chauffeur waren. Dat ze wel ff stoer die bocht doorkonden (maar het ijs aan de kant van de weg niet zagen en de afgrond in verdwenen, met vangrail en al). Die inhaalde in een flauwe bocht van de snelweg en het talud afduikelde. Die achter me zat te drammen om er voor bij te komen en vervolgens vol gas, opzij starend, in de kofferbak van de voorganger knalt (waar op de achterbank 2 kleine kinderen zaten). In slaap sukkelde (had geholpen kunnen zijn door de allernieuwste alert systemen) en 'm dubbelgevouwen tegen een betonnen pilaar parkeerde. En als laatste; eentje die remde op een versmalde rijstrook (met van die betonnen muurtjes), begint te slingeren en er finaal overheen vliegt en 'm op tegen-rijbaan parkeert.
En hoe vaak ik al niet een object op vier of meer wielen heb weten te ontwijken, die ongecontroleerd mijn kant op kwam. Mede dankzij het feit dat op dat moment mijn voertuig wel bestuurbaar bleef (dankzij winterbanden, ESP, ABS en wat dies meer zij)

Daarom word ik wel eens een beetje pissig als er zo laconiek over veiligheid wordt gedaan. En da's niet persoonlijk, maar in het algemeen bedoeld.


We hebben deze discusie al een keer gevoerd maar daar komt ie nog een keer dan....
ESP kan je een vals idee van veiligheid geven... ook ESP heeft zijn grenzen...
ESP kan je soms in situaties brengen die je zelf niet wilt danwel verwacht...
Ik zal ook nog een keertje proberen uit te leggen, en dan houden we er maar mee op. Ik hoop voor jou en je naasten dat je nooit het onfortuinlijke euvel zult treffen dat je dergelijke 'hulp'-systemen moest missen.
We blijven allemaal mensen en er zullen altijd momenten van onachtzaamheid zijn/blijven. En in zo'n geval kan het verschil tussen alleen maar zweetdruppeltjes of een grafzerk net dat ene moment zijn dat (in dit geval ESP) er voor zorgde dat je de bocht wel haalde en niet de afgrond in ging.
En over dat valse gevoel van veiligheid; dat zeiden mensen bij de allereerste airbags, kooiconstructies en ABS ook. Er zijn ook nog steeds mensen die hun gordel niet omdoen. Tja, dan houdt het op.
Wij zijn allemaal de allerbeste chauffeur van de wereld en al die andere mensen om ons heen houden allemaal rekening met elkaar en doen nooit onverwachte dingen. Ook natuurlijke omstandigheden treden nooit onverwacht op...
Rij veilig, truste, en gezond weer op.:xyxthumbs:
 

Porettuhcs

Senior Member
taalfouten verwijdert
Je rijstijl brengt je in die situaties, het ESP haalt je uit enkele van die situaties weer uit; helaas niet alle.

Ben ik met je eens..... jij als betuurder bent meestal verantwoordelijk voor die situaties.... en met name dat laatste wat je zegt ... helaas niet alle

Maw staar je d'r niet blind op .... ESP is niet heilig en het is geen wondermiddel
 

Porettuhcs

Senior Member
Kan je verzekeren, dat ben ik niet en ik wil/heb er ook niks mee te maken.

Maar na bijna een miljoen kilometer rijervaring door heel Europa in auto's van allerlei kaliber heb ik wat ervaring opgedaan met de meest vreemde situaties. Situaties waarbij diverse rijvaardigheidstrainingen ook niet altijd konden bevroeden wat er fout zou gaan.
Ik heb letterlijk mensen ten grave gedragen die dachten dat ze ook zo'n stoere en goede chauffeur waren. Dat ze wel ff stoer die bocht doorkonden (maar het ijs aan de kant van de weg niet zagen en de afgrond in verdwenen, met vangrail en al). Die inhaalde in een flauwe bocht van de snelweg en het talud afduikelde. Die achter me zat te drammen om er voor bij te komen en vervolgens vol gas, opzij starend, in de kofferbak van de voorganger knalt (waar op de achterbank 2 kleine kinderen zaten). In slaap sukkelde (had geholpen kunnen zijn door de allernieuwste alert systemen) en 'm dubbelgevouwen tegen een betonnen pilaar parkeerde. En als laatste; eentje die remde op een versmalde rijstrook (met van die betonnen muurtjes), begint te slingeren en er finaal overheen vliegt en 'm op tegen-rijbaan parkeert.
En hoe vaak ik al niet een object op vier of meer wielen heb weten te ontwijken, die ongecontroleerd mijn kant op kwam. Mede dankzij het feit dat op dat moment mijn voertuig wel bestuurbaar bleef (dankzij winterbanden, ESP, ABS en wat dies meer zij)

Daarom word ik wel eens een beetje pissig als er zo laconiek over veiligheid wordt gedaan. En da's niet persoonlijk, maar in het algemeen bedoeld.



Ik zal ook nog een keertje proberen uit te leggen, en dan houden we er maar mee op. Ik hoop voor jou en je naasten dat je nooit het onfortuinlijke euvel zult treffen dat je dergelijke 'hulp'-systemen moest missen.
We blijven allemaal mensen en er zullen altijd momenten van onachtzaamheid zijn/blijven. En in zo'n geval kan het verschil tussen alleen maar zweetdruppeltjes of een grafzerk net dat ene moment zijn dat (in dit geval ESP) er voor zorgde dat je de bocht wel haalde en niet de afgrond in ging.
En over dat valse gevoel van veiligheid; dat zeiden mensen bij de allereerste airbags, kooiconstructies en ABS ook. Er zijn ook nog steeds mensen die hun gordel niet omdoen. Tja, dan houdt het op.
Wij zijn allemaal de allerbeste chauffeur van de wereld en al die andere mensen om ons heen houden allemaal rekening met elkaar en doen nooit onverwachte dingen. Ook natuurlijke omstandigheden treden nooit onverwacht op...
Rij veilig, truste, en gezond weer op.

Haha.... ik zit hier trouwens met een glimlach achter mijn laptop hoor....

Ik denk dat we nooit op een lijn zullen gaan zitten... alhoewel ik ook heel erg ben voor verkeersveiligheid... ik vind ook dat winterbanden verplicht moeten worden net zo als in Duitsland... ESP wordt volgens mij ook een verplichting. Voor mij helaas .. voor een ander misschien goed

Wat ik zelf een groot nadeel vind aan ESP is dat als ik "trekkend" door een bocht wil rijden dat dan ESP optreed en zegt nope dat wil ik niet... terwijl ik mijn verkeerssituatie daarop heb ingesteld en niet verwacht dat ik daar in beperkt wordt maw dat ik moet gaan anticiperen op een systeem wat ingrijpt....:crazy:

ABS bv helpt je alleen maar meer... je remt... en het systeem ondersteunt je en verkort je remweg nog meer :xyxthumbs:

Airbags en kooiconstructies helpen je tegen nog meer auw.... dus dan is de ellende al geschied en voorkomt alleen maar erger:cheer:

Wat betreft die miljoen kilometers... dat zegt mij niks... en idd iedereen vind zich zelf de beste chauffeur danwel iig binnen de top 3 beste chauffeurs..

Kerel.... ik hoop dat je er nog een miljoen veilig bij rijdt....

Ik ga niet meer met de auto op pad dus ik zou zeggen neem er een van me :473:
 

van inkel

Forumguru
Er was een tijd dat nieuws over verkeersongevallen me siberisch liet. Verkeersdoden waren statistische abstracties. Dat is anders nu. Niet alleen omdat ik een gezin heb. Die keer dat ik op Zandvoort met te hoge snelheid van de baan vloog op nat wegdek heeft ook sporen nagelaten. Sindsdien weet ik hoe het voelt om de macht over het stuur te verliezen. Ik had een helm, een rolkooi en een beetje geluk. Maar je beseft na afloop dondersgoed dat het heel anders af had kunnen lopen.

Zoals iedereen in de krant heeft kunnen lezen, was de openbare weg afgelopen week een slagveld. Het begon al voor de eerste sneeuw viel. Vorige week raakten drie Nederlandse meiden na een technofeest in België van de weg; alledrie dood. Dit weekeinde vielen door de gladheid maar liefst negen doden. Net lees ik over het Hilversumse gezin dat zaterdag verongelukte op de A28 bij Nunspeet. Hun auto slipte, klapte tegen de vangrail en werd geramd door een touringcar. Vader en moeder dood, dochter van dertien dood, zoon van elf levensgevaarlijk gewond in het ziekenhuis.

‘Hilversum geschokt door dood gezin’, kopt De Telegraaf. Normaal gesproken haat ik zulke krantenkoppen. Bij deze kan ik me iets voorstellen. Vandaag voel ik dezelfde schok. Je denkt aan al die mensenlevens. Je denkt aan wat die elfjarige zoon nog voor de kiezen krijgt als hij het overleeft. Je denkt aan het peilloze verdriet van de nabestaanden. Het heeft me diep getroffen.

Voor die ellende zijn geen woorden. Ondanks het feit dat de moraal van dit verhaal glashelder is: autorijden blijft bloedlink. Ik weet het, het klinkt domineeesachtig, maar dat moet dan maar: laten we aan die mensen denken. En een beetje voorzichtig zijn. Goddomme.

Bron: http://www.autoweek.nl/weblog.php?auteurid=30
 

Fabia

† In Memoriam
Voor die ellende zijn geen woorden. Ondanks het feit dat de moraal van dit verhaal glashelder is: autorijden blijft bloedlink. Ik weet het, het klinkt domineeesachtig, maar dat moet dan maar: laten we aan die mensen denken. En een beetje voorzichtig zijn. Goddomme


:xyxthumbs: Helemaal mee eens. En als je voor je zelf niet wilt doe het dan voor de ander.
 

Vacaro

Senior Member
Haha.... ik zit hier trouwens met een glimlach achter mijn laptop hoor....

Ik
ABS bv helpt je alleen maar meer... je remt... en het systeem ondersteunt je en verkort je remweg nog meer :xyxthumbs:

:473:

Sorry: kleine correctie: ABS verkort niet de remweg of nauwelijks, maar zorgt er wel voor dat de auto bestuurbaar blijft tijdens hevig remmen en niet onbestuurbaar rechtdoor schuift.
En als ABS in werking treedt en dit pulserend geluid/gevoel in pedaal geeft, mag je ook ni in paniek pedaal terug lossen.
 

911gt2

Actief lid
Sorry: kleine correctie: ABS verkort niet de remweg of nauwelijks, maar zorgt er wel voor dat de auto bestuurbaar blijft tijdens hevig remmen en niet onbestuurbaar rechtdoor schuift.
En als ABS in werking treedt en dit pulserend geluid/gevoel in pedaal geeft, mag je ook ni in paniek pedaal terug lossen.
Ik vind dat iedereen eens een paar keer goed moet voelen hoe dat voelt. Ga gewoon eens op een lege weg vol (maar dan ook echt met al je kracht) op de rem staan, je zal verbaasd zijn hoe dat er aan toe gaat.

Het helpt je wel om de volgende keer op op voorbereid te zijn!
 
Bovenaan Onderaan