uitzetten gordelalarm

Status
Niet open voor verdere reacties.

SkodaMan

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Pim</font><hr />

Skodaman, als je je auto rangeert op eigen garagepad, of op een kampeerterrein je sleurhut op aanwijzingen van de vrouw die er ergens achter staat op zijn plek probeert te zetten en zelf er in en uit stapt om te kijken, dan is de pieper hoogst irritant. Of als je bij de schoonmaak op je plek zit en de asbak wilt legen terwijl je DSG hebt (asbak gaat er niet uit met handle in P, en de handle gaat niet uit P zonder contact aan en voet op de rem)gaat die pieper ook af.
Ik ben in 92 uit mijn Golf GTD gezaagd na een ongeval door een fout van een tegenligger en was er niet meer geweest als ik geen gordel had gedragen en het heupdeel niet nagetrokken had (wat ik altijd doe). Ik rijdt echt niet zonder gordel buiten de aangegeven situaties, maar die pieper mag er vandaag nog uit.

[/ QUOTE ]

De monteur van Jawes in Ede duwt de clip van de gordel van de bijrijder in het slot van de gordel van de bestuurder. Geen hinderlijk gepiep en toch de gordel niet om. Je kunt het ook onmogelijk vergeten want de gordel is goed zichtbaar.

Skody

Actief lid
Uitzetten van het signaal van de gordel is tegen de richtlijnen van de Europese Unie. Autofabrikanten worden verplicht dergelijke signalen in te bouwen in de huidige auto's. Ben zelf hier ook achtereen gegaan. Uitzetten van het signaal is mogelijk. Je moet alleen een formulier ondertekenen waarin je verklaart dat op jouw aangeven het signaal is uitgezet. Je begrijpt al wat de verzekeringsmaatschappij / leasemaatschappij gaat roepen als je een ongeval krijgt en blijkt dat je je gordel niet omhad.. Foutje bedankt !!

Inderdaad best irritant dat piepje, daarom heb ik dus (ook uit gewoonte) altijd mijn gordel om. Uit mijn eigen test vandaag bleek dat na twee minuten het piepje en het knipperen stopt bij mijn O2 (11-2006). Het lampje blijft wel branden..

Dus voor de niet gordeldragers....even twee minuten doorbijten en dan kunnen jullie veilig zonder gordel op pad
smirk.gif

Rallye

Forumguru
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het piepje nog nooit gehoord heb; hij lijkt inderdaad pas boven een bepaalde snelheid aan te gaan (i.t.t. bijvoorbeeld een Mazda 3). Desondanks heb ik een hekel aan dit soort zaken die worden gepushed door de NCAP. Zie ook http://www.euroncap.com/downloads/test_procedures/area_3/event_6/Euro%20NCAP%20Seat%20Belt%20Reminder%20Assessment%20Protocol%20Version%201.1.pdf ,waar men over "Seat belt reminders" VIJFTIEN pagina's weet te schrijven.

Hetzelfde geldt voor schreeuwerige (en niet verwijderbare) stickers over het gevaar van kinderzitjes en airbags. NCAP vindt dit heel belangrijk (je krijgt er extra punten - overigens geen sterren - voor); ik erger mij aan lelijke stickers die iets weergeven wat ten eerste volkomen voor de hand ligt en ten tweede bekend mag worden verondersteld bij iedereen die een kinderzitje monteert.

Zie http://www.euroncap.com/downloads/test_procedures/area_3/event_6/Child%20Assessment%20Protocol%20ver%201-0c.pdf , hoofdstuk 6.1.1

Mark

Banned
Gordellampje/bieper zit alleen standaard op de duurste versie's (België toch), op de andere uitvoeringen is dit te bestellen als optie.
Het is ook niet verplicht om dit in je wagen te hebben, dus volgens mij zal de dealer ook niet moeilijk doen om het uit te schakellen.

Daniel

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Septavia</font><hr />
Uit mijn eigen test vandaag bleek dat na twee minuten het piepje en het knipperen stopt bij mijn O2 (11-2006). Het lampje blijft wel branden..

Dus voor de niet gordeldragers....even twee minuten doorbijten en dan kunnen jullie veilig zonder gordel op pad
smirk.gif

[/ QUOTE ]

Ik zei toch.......

ik reed sommige stukjes zonder gordel....naar de glasbak of naar mijn ouders bijv. 2 min rijden.....nu dus niet meer doe de gordel om want ik haat die @#*te piep

Gysman

Actief lid
overigens moet ik ook eerlijk zeggen dat ik oud en wijs genoeg ben zelf te bepalen of ik iets wil of niet. Een belletje (dat overigens in iedere amerikaanse auto zit) om me te herinneren aan het feit dat ik mn gordel niet aan heb, tja, ik zeg: eigen verantwoordelijkheid.

Overigens, ik weet niet of het met het modeljaar te maken heeft of niet en of skoda misschien in het kader van voortschreidend inzicht iets heeft aangepast, maar als ik langzaam rij (&lt;20 km/u) dan gaat het belletje niet af. Ben dus prima in staat de auto even van de oprit op straat te zetten, of de boot uit het water te trekken, zonder dat ik geirriteerd wordt door de ping-ping-ping-ping. Misschien een modeljaar 2007 mod?

Ander belletje wat ik wel heel erg grappig vind, is de zachte gong die je hoort als je een zender vastlegt in de Stream. Klinkt als het fasten-your-seatbelts belletje in het vliegtuig, waarbij het lampje boven je hooft aan gaat
smile.gif

Bono

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Septavia</font><hr />

smirk.gif

[/ QUOTE ]

...tot aan de volgende stop en dan herbegint ie met vernieuwd enthousiasme te piepen ...

higgy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: BartS</font><hr />

Het is heel dom om zonder gordel te rijden.

[/ QUOTE ]
Dit is de enig juiste opmerking in dit hele verhaal.

En kom dan niet met verhalen als 'even de auto de oprit afrijden': ik hoorde viavia van een motorrijder die ALTIJD met leren pak en helm aan opreed, en op een zekere dag na het poetsen alleen even om het huizenblok reed, zonder helm en pak, en zich aan het eind van de straat morsdood reed. Stapvoets.

Octavia_II

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Gysman</font><hr />

Overigens, ik weet niet of het met het modeljaar te maken heeft of niet en of skoda misschien in het kader van voortschreidend inzicht iets heeft aangepast, maar als ik langzaam rij (&lt;20 km/u) dan gaat het belletje niet af. Ben dus prima in staat de auto even van de oprit op straat te zetten, of de boot uit het water te trekken, zonder dat ik geirriteerd wordt door de ping-ping-ping-ping. Misschien een modeljaar 2007 mod?

[/ QUOTE ]

Hoi Gysman,

ik denk dat er ergens in 2006 een wijziging is geweest, want als ik in mijn Octavia van 2-2006 het contact aan zet (dus heb de motor nog niet gestart), dan begint het gepiep al...

Dat is ook exact de reden waarom ik het uit het gezet heb. (Ik draag de gordel echt altijd, want vanwege opleiding en praktijk weet ik wat de gevolgen kunnen zijn
icon_smile_dead.gif
)

Als bij mij vanaf 20km/h uur het gepiep zou beginnen zou ik dat zeer zinvol vinden. Pas een waarschuwing als je daadwerkelijk rijdt en niet als je alleen het contact al aan zet!
frown.gif

Ps. Weet iemand of dit misschien te wijzigen is met VAG-Com?

Groeten,

Charlie

Skombi

Actief lid
Vandaag terug gekregen en moest inderdaad een formulier ondertekenen waarin ik aangeef zelf volkomen achterlijk te zijn om dit uit te laten zetten maar graag gedaan en vanaf vandaag pieploos door het leven! Lang leve de VagCom.

Hiep hiep hoera hoera hoera

ik hoorde viavia van een motorrijder die ALTIJD met leren pak en helm aan opreed, en op een zekere dag na het poetsen alleen even om het huizenblok reed, zonder helm en pak, en zich aan het eind van de straat morsdood reed. Stapvoets.

Stapvoets reed hij zich dood? Ongelofelijk..

Skombi

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Camel</font><hr />

Stapvoets reed hij zich dood? Ongelofelijk..

[/ QUOTE ]
Die auto die tegen hem aanreed reed 160
wink.gif

DJB

Nieuw lid
Ik heb het gordel alarm gewoon bij de dealer uit laten zetten. Weet niet hoe ze het gedaan hebben, maar zowel piepje als lampje waren uit.

Matra_Murena

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Gysman</font><hr />

overigens moet ik ook eerlijk zeggen dat ik oud en wijs genoeg ben zelf te bepalen of ik iets wil of niet. Een belletje (dat overigens in iedere amerikaanse auto zit) om me te herinneren aan het feit dat ik mn gordel niet aan heb, tja, ik zeg: eigen verantwoordelijkheid.

[/ QUOTE ]

Dat zou schitterend zijn, maar dan zou in de wet geregeld moeten worden dat als je letsel oploopt door een aanrijding waarbij je de gordel niet draagt, je alle kosten uit eigen zak dient te betalen. Dan kan je - oud en wijs als je bent - inderdaad zelf uitmaken of je de gordel wel of niet wilt dragen zonder medemensen met de gevolgen ervan op te zadelen.

En denk trouwens ook even aan je familie, kennissen en vrienden voordat je besluit dat het niet lekker zit, of dat het teveel moeite is om hélemáál die lastige gordel in dat daartoe bestemde houdertje te klikken voor dat kleine stukje rijden.

Inderdaad is de kans niet groot dat er wat gebeurd, maar wel degelijk aanwezig. Het piepje laten uitzitten klinkt mij bijna even onzinnig in de oren als al je airbags laten uitschakelen omdat je die toch niet van plan bent te gebruiken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan