Er zijn wel meerdere merken met zulke blokken bezig, denk bijv aan Ford ecoboost.
Ik zal daarin misschien wel ouderweds denken, maar heb toch liever een iets zwaarder blok en vooral als je er ook nog
wat achter wilt hangen en de motor daardoor langer zwaarder belast word.
Heb je die K75 niet meer dan?nou die balans assen werken ontzettend goed , heb een BMW K75 motor gehad met een 3 cilinder die liep letterlijk zo mooi als een turbine, als het blok warm was kon de spreekwoordelijke munt op de tankdop zetten.
Ik ben allergisch voor kettingenNee die heb ik niet meer, heb nu een F800GS
die loopt eigenlijk ook erg goed, die heeft een contra werkend hefboom op de gelijk lopende parallelle twin
Daarom heb je ook downsize naar de 800 gedaanja dat is een nadeel, maar goed een R1200GS is gewoon flink duurder, en past niet door de tuindeur naar de brandgang tussen de huizen.
Inderdaad @Canon-Eye Ik zou dergelijk iets ook in mijn 1.6TDI kunnen gebruiken. Daarin ondervindt ik toch ook dat ook de 1.6 TDI flink door duwt in zijn 2e versnelling bergafwaarts. De 3e versnelling is helemaal al niet te gebruiken. Ik moet dan veel te veel bijremmen. Dat was met de good old 1.9 TDI wel even anders.Met zulke kleine blokjes wordt het onderhand tijd om ook een aangepaste retarder (zoals bij vrachtwagens) in het geheel te integreren, zodat je helling-af voldoende remmend vermogen hebt om veilig beneden te komen, ook als er een aanhanger achter hangt.
Bijkomend voordeel hiervan lijkt me dat je daarmee tijdens het afdalen ook weer stroom kan opwekken die terug de accu invloeit, spaart wéér (een beetje) brandstof...
Zeg dat wel. Onverwacht gas loslaten kon nog wel eens leiden tot tandafdrukken in het stuur...Dat was met de good old 1.9 TDI wel even anders
"There's no substitute for cubic inches" - ik denk dat die Amerikanen toch wel een beetje gelijk hadden...