VAG ontwikkeld nieuw 1.0 TSI 3 cilinder blok

Noord26

Forumguru
Over dat technische aspect valt te discussiëren. Anders haalden we hedendaags nog steeds maar 75pk uit een 5 liter V8 als we de die uitspraak vast er dan toch technisch op los zouden moeten laten.
 

Rob

Forumguru
ik neem aan dat mensen wel zo verstandig zijn om niet met een koude motor vol tegen een helling weg te scheuren....

conventionele motoren trekken dat ook niet trouwens.

Heeft niks met verstand te maken. Wel eens in Italië geweest of eender welk Zuid Europees land dan ook? Omstandigheden geven je daar geen keus... volle bak de helling op om je eigen straatje uit te komen en meer van zulks
 

jonbongoofy

Forumguru
Of Polen ons huis zat in doodlopende straat naast autoweg. Dus 40 meter rijden en dan plankgas. Warmrijden kan niet altijd
 

turboturbo

Forumguru
In ons platte landje mogen we nog in onze handjes wrijven... In zuidelijker Europa worden motoren heel anders belast en ben erg benieuwd hoe goed een 3 cil 1.0 tsi op lange termijn blijft.. met koude motor volle bak hellingen op bijvoorbeeld.
Ben met je eens dat je elke motor idealiter warm wil rijden alvorens goed te belasten.

Maar juist in landen met bergen etc lijkt mij dat een motor veel optimaler belast wordt. Af en toe hard werken is juist goed voor een motor.

Is immers niet een groot gedeelte van de ellende bij ons debiet aan het nauwelijks goed kunnen belasten van de motor? (EGR etc die meeste van de tijd nagenoeg open staat, want relatief veel deellast, weinig vollast) Ik heb al diverse keren gelezen dat motoren er goed van opknappen als ze een zomertje flink aan het werk gezet zijn met een caravan richting Zuid Europa....
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

fanSkoda-VW

Forumguru
Mijn ex, de F1C aut 1,4 op benzine- reed rustig kachelend op de snelweg 1 op 18/19.
De F2C hand 1,6 ook op benzine reed zo zuinig vanuit Oostenrijk op de snelweg dat ik even dacht dat de benzinemeter defect was.
Een tankbeurt wees gelukkig uit dat het verbruik van 1:20 klopte.
Maar ja, idd ga je vanaf Oostenrijk steeds naar beneden :jaja:
Ik Heb net de F3C DSG dus ik meet pas straks na het inrijden.

Maar het lijkt me stug dat downsizing voor mij nóg zuiniger rijden kan betekenen.
Het 'grote' verschil is de uitlaatgasnorm, van EU4 naar EU6.

Opgemerkt moet worden dat de F3 wel heel erg snel op temperatuur is [90 gr], binnen enkele minuutjes.
Dus die truuk is al uitgevoerd, zeker vanwege de turbo.
En 1,2 L inhoud? Da's minder dan 4 blikjes frisdrank [geen alcohol bij snelverkeer :angel:], ongelofelijk voor 110 Pk.
 

Cordoba

Forumguru
Er is volgens mij meer aan de hand dan alleen het downsizen van de motorinhoud. Allereerst zie je nu voor het eerst sinds 50 jaar, dat auto's weer lichter worden in gewicht. Tot voor kort werden auto's zwaarder, breder, langer, luxer, en veiliger en dat levert allemaal extra gewicht op. Sinds een paar jaar zie je auto's lichter in gewicht worden (waarschijnlijk door electronica die mechanica vervangt, en door gebruik van andere materialen), een lichtere auto kan ook met een lichtere motor toe, waardoor ie nog lichter wordt. Een andere trend: in het verleden waren toch vaak de prestaties maatgevend, en was het werkelijke energieverbruik van een auto van ondergeschikt belang, ook daar zie je een trendbreuk, sinds de economische crisis wordt bij de aanschaf van een auto veel meer gelet op het verbruik. Dat hierbij in de eerste plaats naar het verbruik op papier gekeken wordt, en minder naar de praktijk, heeft enerzijds te maken met regeltjes van regeringen, maar ook met het feit dat praktijkverbruik zich lastiger laat vergelijken, dan het cijfertje uit een standaardtest.

Overigens compenseert de betere techniek veel van het downsizen. De mensen die 80 jaar terug een Skoda reden, moesten er niet aan denken om zo'n gedownsized 3,6 liter blok zoals @Corné de Kluijver in hun auto te hebben. Kortom je moet de boel ook in perspectief en in de tijdsgeest zien.

Edit: historisch gezien niet helemaal juist na checken: in 1939-1940 was de Superb leverbaar met een 4 liter 8-cilinder motor, en oudere versies hadden kleinere motoren. Ik had het dus over 75 jaar moeten hebben en niet 80 jaar geleden.:bloos:
 
Laatst bewerkt:

fanSkoda-VW

Forumguru
@ cordoba.
De F3C is 9 cm breder dan m'n voorgaande F.
En die had een gewicht van 1130 kg tegen nu 1154-1159 afhankelijk van configuratie.
Dus.........

aanvulling
massa vlgs kenteken:
F1C aut benz 01-2005 = 1105 kg
F3C aut benz 04-2015 = 1178 kg
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
@fanSkoda Voor de duidelijkheid, ik bedoelde niet dat auto's niet meer breder worden, wel dat ze niet meer zwaarder worden. De O3 is volgens mij wel lichter dan de O2, en zo zijn er de laatste paar jaar wel meer voorbeelden te vinden. Overigens zie je ook in jouw geval al, dat de toename van het gewicht afneemt: die van mij (F1C) weegt 1070 kg op kenteken. Daarnaast wordt tegenwoordig het gewicht van een auto bij het RDW net iets anders vastgesteld, waardoor de meeste auto's op papier wat zwaarder zijn, dan volgens de oude methode.
 

CDK

Forumguru
qua remmend vermogen bij gas los is het verschil heel groot tussen onze 3.6 en onze 1.2, waar ik op dezelfde plaatsen bij dezelfde snelheid met de S2 bij gas los voldoende remvermogen heb, moet ik met de F3 absoluut in de ankers.
 

peterrapid

Forumguru
Heb het gelezen en heb ook de commentaren gelezen, er zijn ofwel veel VW-haters ofwel veel would-be VAG rijders maar die het niet kunnen betalen ... Is wel vrij extreem enkele uitspraken :sterretjes:
 
Bovenaan Onderaan