Vakantie(snellaad)tips?

Smeeuwis

Donateur
Het is toch van de zotte dat je bij benzinepomp met een Rabobank pas meer betaald voor dezelfde benzine als degene na jou komt met een ING pas. Dat gebeurd er nu ook met al die honderden verschillende laadpasjes, verschillende tarieven, al dan niet met creditcard card of hoe je ook kunt betalen. Iedereen betaald iets anders.
Toch gebeurt dat ook gewoon bij benzine en diesel want met een zakelijke tankpas worden vaak kortingen gegeven door de brandstofmaatschappijen. Als particulier heb je die dan niet. En je hebt via de ANWB en United Consumers ook kortingsregelingen voor particulieren. Dus het komt overal uiteindelijk toch weer op hetzelfde neer.

Japanese Power

Donateur
…In het buitenland kun je vaak niet eens tanken met een bankpas en heb je contant of een creditcard nodig…
Ik vind dit echt nergens op slaan. De afgelopen 15 jaar buitenland al nooit meer los geld gepind en altijd met de bankpas kunnen betalen. Contant geld is al langer dan je denkt achterhaald en heeft met de corona helemaal een snelle duikvlucht genomen.

Het is toch van de zotte dat je bij benzinepomp met een Rabobank pas meer betaald voor dezelfde benzine als degene na jou komt met een ING pas. Dat gebeurd er nu ook met al die honderden verschillende laadpasjes, verschillende tarieven, al dan niet met creditcard card of hoe je ook kunt betalen. Iedereen betaald iets anders.

Ja, in dat opzicht is de markt behoorlijk in beweging en nog lang niet volwassen. Betekent wel dat je met wat tijdsinvestering behoorlijk wat geld kan besparen.

Maar wat mij in de hele markt nog het meest steekt, zijn de niet-openbare laadpalen. Palen die ergens bij een bedrijf achter een slagboom staan en dus in geen enkele app terug te vinden zijn. Daar kan je wel gewoon (als klant/leverancier van dat bedrijf, dus nadat je legitiem de slagboom gepasseerd bent) met je standaard laadpas een laadsessie starten, maar er is absoluut geen enkele manier om er achter te komen hoeveel je gaat betalen. Ik ben gelukkig nog geen exorbitante misbruik-prijzen tegengekomen, maar ben wel een paar keer verrast. Soms in positieve, soms in negatieve zijn.

Smeeuwis

Donateur
Vandaag eens even een proefrit gemaakt met dakkoffer op en vouwwagen achter de auto. Doel was om het verbruik te verifieren. Solo rijd ik nu rond de 17-18 kwh per 100 km, dus ik was benieuwd wat er met de combinatie gebeurt. 140 Kilometer gereden, dezelfde route heen en terug en gevarieerd met snelheid op de cruisecontrol. Ook bewust niet té zuinig gedaan. Dus af en toe even goed accelereren om in te halen of in te voegen, en voor de leuk ook even vlot optrekken. Weer vandaag natuurlijk ideaal, harde wind en regen. Snelheid afgewisseld tussen 90 en 110 km per uur, redelijk vergelijkbaar met rijden in NL en Frankrijk. Geen flinke heuvels, die heb je hier niet… Wat ontbrak was natuurlijk de vakantiebagage en de gezinsleden en honden. Gewicht op gang brengen en een heuvel op sjouwen slurpt natuurlijk extra. Als het eenmaal rolt op vlakke weg maakt gewicht geen verschil meer. Afdalen van een helling of afremmen om te stoppen regenereert dan weer energie.

Verbruik over die route kwam uit rond de 24 kwh per 100 kilometer dus dat geeft vertrouwen voor de vakantie. Meest prettige snelheid is tussen de 95 en 100 km per uur. 220 km op een volle batterij moet dan zeker mogelijk zijn. Ik hield hier zelf al rekening mee, met de weersomstandigheden van vandaag kan het eigenlijk misschien nog wel iets beter. Conclusie voor nu is dat me dit niets tegen valt en ik dus prima in staat moet zijn om 500 tot 600 km per dag te rijden, met laadstops van een half uurtje tot drie kwartier is dat prima te doen, het betekent reisdagen van een uurtje of 9 verdeeld over 6 uur rijden en 3 uur pauze. Voor ons en voor de honden helemaal prima. Het duurt nog even maar na de vakantie zal ik ook de ervaringen en gerealiseerd verbruik hier delen.

kuka

Lid
Ik gebruik als navigatie de TomTom Go app. Ik heb daar de laadpunten via de optie laadparken beschikbaar. Ik mis echter de snelladers. (superchargers) Weet iemand of en hoe je deze er op de iPhone app er bij kunt krijgen? Zo niet zal ik vertrouwen op de Enyaq standaard navigatie app waarin ik wel de snelladers heb gezien.

Het blijft bizar dat je met een Rabobank pas meer of minder voor je benzine betaald dan met een ING pas of creditcard. Elke laadpas heeft verschillende tarieven. En die tarieven variëren weer van bijvoorbeeld €0,39 tot €0,89 voor dezelfde laadpaal.
Daarnaast is het lastig to moeilijk tot onmogelijk om erachter te komen wat je betaald.

Ik kom net uit Zwitserland en met de nieuwe IONITY power abonnement heb ik ongeveer €100 euro betaald, dus €50 enkele reis. Daar wordt je wel weer blij van. Niet harder gereden dan 110 km/u.

Mali

Forumguru
Rij momenteel in Wales, gebruik hier eigenlijk de electroverse app waar ik mijn creditcard aan gekoppeld heb . Heb ook al wel 2 laadpalen gehad waar je alleen met bankpas/ creditcard kon betalen. Wat wel lastig is dat je om te laden via de app moet activeren en dan sta je ergens zonder internet. Nummer om te activeren maar foto van gemaakt en waar ik internet had de laadpaal op afstand geactiveerd en blijkbaar was het gewoon gelukt . 2 jaar geleden in Frankrijk en vorig jaar in Duitsland ging het wat makkelijker dan hier in Wales . Moet nú via de elektroverse app gaan zoeken naar een laadpaal en dan door sturen naar google maps. De standaard navigatie is hier in deze regio hopeloos.

EdK

Forumguru
Wat wel lastig is dat je om te laden via de app moet activeren en dan sta je ergens zonder internet.
Leuk, en dan te bedenken dat de publieke palen allemaal hun communicatie doen met 4G !
Of zouden ze bij die paal een UTP kabeltje gelegd hebben ??

JJ te G

Donateur
Even serieus: 4G of bekabeld? Denk dat een bekabelde laadpaal in sommige regio’s de enige optie is. Dat kunnen we ons hier wellicht nauwelijks voorstellen.
Op Lewis in een afgelegen gebied wel glasvezel met breedband internet en bellen via WhatsApp maar geen mobiele telefoon of mobiele data. Dit voorjaar een laadpaal in een dorp zonder 4G, wel te starten met de RFID-kaart en niet met de app omdat de telefoon niet werkte.

EdK

Forumguru
wel te starten met de RFID-kaart en niet met de app omdat de telefoon niet werkte.
Maar die RFID kaart werkt met de zelfde controller in die paal als waar de GSM antenne / netwerkkabel op gemonteerd zal worden.
Maw linksom of rechtsom word die kaart gelezen en gecontroleerd of deze geldig is.
Als bedrijf leveren wij bv beroepsvaart kasten die met App en RIFD kaart gestart kunnen worden.
Maar in beide gevallen gaan deze dan over het 4G netwerk.
En in beide gevallen kunnen wij op ons platform zien WIE de kast / paal heeft geactiveerd ( real time )

niet met de app omdat de telefoon niet werkte.

Vanwege EU concurrentie regels zijn er in elk land meerdere aanbieders die elk hun eigen zendmasten en dergelijke hebben. In Nederland zijn dat KPN, Vodafone en Odido. Omdat deze clubs allemaal landelijke dekking claimen, zijn er geen onderlinge roaming overeenkomsten. Dezelfde situatie heb je in de UK.

Maar die landelijke dekking is op sommige plekken twijfelachtig. Betekent dat het prima kan zijn dat bv. jouw Vodafone telefoon geen verbinding kan maken met een Vodafone zendmast, maar een KPN telefoon wel met een KPN zendmast. Ik mag aannemen dat de laadpaal operator op zo'n locatie een KPN simkaartje in de laadpaal stopt, en geen Vodafone kaartje. Dus de laadpaal heeft gewoon 4G contact. Je mag niet concluderen dat als jouw telefoon niet werkt, de laadpaal het dus ook wel niet zal doen.

Ik zit bij Vodafone, mijn vrouw zit bij Odido. Soms heeft zij wel bereik, ik niet, of andersom. Als ik in zo'n geval vanaf/met mijn telefoon een laadsessie moet starten, dan tether ik eventjes via haar telefoon.

JJ te G

Donateur
Dat de telefoon niet werkt komt omdat er géén signaal is. Geen EE, geen BSkyB, geen O2, geen Vodafone, niets, nada, noppus. Een witte vlek, gewoon geen zendmasten. Voor een paar bewoners, een enkele toerist en een kudde schapen gaan die er ook niet komen.
Daarom schreef ik ook: "Dat kunnen we ons hier wellicht nauwelijks voorstellen."
Kijk voor de grap eens op de kaart van ChargePlace Scotland en zie van hoeveel laadpalen de status niet realtime bekend is.
Maar goed, ik hoef geen gelijk te hebben, ik deel mijn ervaringen.

Captain Hook

Forumguru
Het blijft bizar dat je met een Rabobank pas meer of minder voor je benzine betaald dan met een ING pas of creditcard.
Ik neem aan dat dit een tikfout is?
Want ik heb nog nooit meegemaakt dat brandstof een andere prijs heeft dan dat wat bij de pomp is aangegeven en dat dat niet afhangt van het gebruikte betaalpasje... o_O

Je bedoelt waarschijnlijk elektra i.p.v. benzine?

Smeeuwis

Donateur
@hemi24 ben benieuwd hoeveel x en hoe lang je laadstops waren.

@Captain Hook Dat kan wel degelijk, alleen het is indirect. Als je betaalt met een tankpas van bijvoorbeeld MTC en jouw leasemaatschappij of bedrijf kortingsafspraken heeft. Bij mijn vorige werkgever hadden we zo'n regeling. Leasemij koopt en betaalt de brandstof in dusdanige hoeveelheden dat de leverancier best wat korting per liter kan geven. Bruto betaal je gewoon de pompprijs, maar achteraf wordt dat dan verrekend zodat je netto minder betaalt. Als je als particulier en allicht ook zakelijk zonder kortingsafspraken en/of met een normale bankpas betaalt dat gaat die vlieger inderdaad niet op.

Ik neem aan dat dit een tikfout is?
Want ik heb nog nooit meegemaakt dat brandstof een andere prijs heeft dan dat wat bij de pomp is aangegeven en dat dat niet afhangt van het gebruikte betaalpasje... o_O

Je bedoelt waarschijnlijk elektra i.p.v. benzine?
Dat was cynisch bedoeld

Bovenaan Onderaan