Maar weer eens iets posten over de Skoda. Het gaat redelijk snel met de kilometers, er staat nu al ruim 66.000 op de teller. In tegenstelling tot wat hierboven staat, went het zitten in de Octavia dus niet (zelfs m'n vrouw begint er nu over te klagen). Ook heb ik problemen met de versnellingsbak. Bij ongeveer 2.250 toeren (ongeacht welke versnelling) maakt de bak een hoog piepend geluid. De dealer onderkent het wel, maar schroeft er liever een nieuwe bak onder dan dat de huidige bak uit elkaar gehaald moet worden. Het irritante is dat je rond dat toerental zit op de snelweg in z'n zes....
Bij elke hobbel in de straat, kraakt het flink in het vooronder (vooral in de winter). Ik krijg bijna het idee dat de rubbers van de ophanging hun beste tijd al gehad hebben. Bij de volgende beurt maar weer aankaarten, wie weet kunnen ze daar wel iets aan doen. Ik las al iets over speciaal vet en nieuwe rubbers.
De navigatie gebruik ik niet veel meer, omdat deze mij vaak probeert rond te sturen (ligt volgens mij aan een speciale Greenline-instelling). Het afspelen van muziek en het gebruiken van de telefoon gaat wel heel goed. Wel heb ik soms het probleem dat het volume laag blijft staan na een file-melding. Wie weet wordt dat opgelost met de nieuwe update die op skoda.nl gereedstaat.
Al met al blijf ik van mening dat de prijs/kwaliteit verhouding in orde is. De auto is vrij goedkoop in de aanschaf, dus moet je zulke zaken voor lief nemen. Wel krijg ik sterk de neiging om bij een volgende auto veel meer te kijken naar de kwaliteit (zowel van de stoelen als van de totale auto). Dat ik dan meer moet betalen is logisch, maar ik zit er dan ook ongeveer drie uur per dag in en dat is gewoon fors meer dan vooraf ingeschat.