Vebruik 1.6TDI

DeNnZ

Forumguru
Hallo allen,


Ik ben helemaal in mn nopjes aangezien ik vandaag (een voor mij) nieuwe SuperB II heb mogen ophalen.
Ik ben nog steeds enorm onder de indruk van de wagen!

Er is mij tijdens het naar huis rijden echter iets opgevallen en ben benieuwd wat jullie ervan zeggen;

-De rit naar huis is vanaf de dealer 500m stad gevolgd door 20km snelweg (100) en als laatst 3 km een 80-weg en een tweetal straten. Ik heb 'normaal' gereden en het viel me op dat het verbruik, zeker in het begin, richting de 1:10-1:12 ging. Na een tijdje te hebben gereden en thuis te zijn aangekomen was het verbruik zo ongeveer 1:16. Dit moet toch beter zijn zou je zeggen?

-Vanavond wederom even een stuk gereden. Nadat de auto warm was heb ik een tachtig-weg opgezocht en in de 5e versnelling continu 80 gereden. Het resultaat was een verbruik dat schommelde tussen de 1:16 en 1:21 met de neiging onder de 1:20 te blijven.
Ook hier schrok ik eigenlijk wel van, als ik de verbruik gegevens van anderen erop na sla lees ik dat een gemiddeld verbruik van 1:22/1:23 haalbaar moet zijn en ik red amper 1:20 op een tachtig-weg in de 5e versnelling :(

Iemand een idee?
Maandag maar eens met de dealer bellen anders...

Alvast bedankt!
 

Bakkertje

Forumguru
Ik neem even aan dat je een nieuwe Superb opgehaald hebt en dus met een 6 bak?
Die zijn namelijk in de praktijk minder zuinig dan de 5 bak zoals ik hem rijd.
Anyways in de winter red ik met moeite om op een gecombineerde rit minder dan 1 op 20 te verbruiken.
In de zomer is 1 op 22 geen uitzondering op een tank.

De weersomstandigheden (zeker de harde wind) maakt dat zelfs een 1.6 niet echt zuinig is.

@Corné de Kluijver 1 op 9 haal ik ook, maar dan wel met de sleurhut erachter ...

Ow ook niet onbelangrijk: Gefeliciteerd met je nieuwe aanwinst!
Troost je ook met het feit dat ie iedere 10.000 km steeds mooier gaat lopen (die van mij in ieder geval wel)
 

DeNnZ

Forumguru
Nee, de auto is uit 2011 en heeft een 5-bak.
Ik heb het vergeleken met verbruik info die mensen delen op autoweek.
Ach, ik hou het sowieso in de gaten, maar stond er wel even van te kijken.
Zijn er nog anderen die hun ervaring willen delen?
 

kansberg

Forumguru
@DeNnZ : Don't worry... De BC in mijn Superb geeft ook niet de juiste waardes aan... Volgens de BC rijdt ik gemiddeld 1 : 18,1 en bij de pomp blijkt het 1 : 19,5 te zijn. Nu, met de winterbanden en 'winterdiesel' 1 : 19.

Juist meten kun je alleen bij de pomp. De BC is slechts een indicatie....

Een koude motor gebruikt meer brandstof dan een warme, dat is zeker iets om rekening mee te houden, en nadat mijn auto 'behandeld' is, is het verbruik gedaald met ong. een km./liter.

Onder deze omstandigheden gezien is een verbruik van 1 : 18 voor jouw auto normaal. Maar nogmaals, reken het uit bij de pomp en laat je niet leiden door de BC....
 

Bakkertje

Forumguru
Controleer je bandenspanning ook nog ff, scheelt ook nog het nodige en wat @kansberg aangeeft herken ik ook, aan de pomp blijkt m'n Superb zuiniger dan wat de BC aangeeft.
 

kansberg

Forumguru
Ter aanvulling: Mijn auto wordt voornamelijk gebruikt voor woon/werk. Dat is 25 km. en 25. km. terug, daarnaast korte ritjes en heel af en toe een langere (50 km. of meer) rit.
Normaal rijd ik redelijk rustig en volgens de regels, maar zo af en toe trap ik hem ook op z'n staart.

Oooops... helemaal vergeten, Gefeliciteerd met je nieuwe Superb. Vanaf vandaag stap je met een glimlach in de auto!
 
Laatst bewerkt:

Kees2

Lid
Ik rijd all over gemiddeld 1:20,5
Merk wel een groot verschil in wind mee of wind tegen
deze week een heenrit van 1:18 en retour bijna 1:25 waarbij aangetekend dat mijn MFA te negatief aangeeft,
Verder is mij ervaring dat 80 km in 4 zuiniger is dan in 5
 

kansberg

Forumguru
Wellicht overbodig maar wil graag nog wat toevoegen: De auto 'uit laten rollen' en veelvuldig de cruise gebruiken scheelt behoorlijk brandstof. De start/stop functie ook wel wat, al schakel ik deze altijd uit.

Bij temperaturen als vandaag blijft de motor stationair op 1000 tpm draaien, afhankelijk van de water/olie temperatuur en buitentemperatuur. Je zult begrijpen dat dit ook extra brandstof kost omdat het stationaire toerental normaal op 750 tpm ligt.

Niet vergeten a.s. woensdag te tanken, 1 januari gaan de accijns weer omhoog... :arghh:

Ik wil niet aanmatigend of opdringend over komen maar...morgen foto's van je nieuwe aanwinst? :bloos:
 

TooTall

Forumguru
Het duurt ongeveer 6 MAAND vooraleer je "leert" hoe je zuinig moet rijden met een auto. Na verloop van tijd zijn er dan minder ritjes "om het plezier" met je nieuwe wagen, het is ook minder koud,...

Hou je verbruik bij via spritmonitor.de, geniet gewoon even van je aankoop, en je zal na +/- 6 maand merken dat je verbruik veel lager zal liggen.
 

KJvO

Forumguru
Op binnenwegen haal ik gemakkelijk boven de 1:20, maar aangezien ik veel op de Duitse autobaan rij ligt mijn gemiddelde een stuk lager (zoals je in mijn handtekening kan zien). Ook valt met mij op veel verschil in tegen of meewind en mijn BC zuiniger aangeeft dan werkelijk (1-1,5 gunstiger).
 

Skodasuperb2011

Actief lid
DeNnZ proficiat met je Suberb. Mijn gemiddeld verbruik ( Superb 2011 1.6 tdi) over de afgelopen
100.000 km 5.4 liter op 100 km 1:18,52 . Een verbruik van 1:23 haal ik regelmatig maar dit is meestal
op binnenwegen. Ik ben regelmatig onderweg in Duitsland en dit haalt mijn gemiddeld verbruik omhoog
( meestal ritten in Duitsland 6.3 l op 100 km 1:15,87
 

micky

Forumguru
Op binnenwegen haal ik gemakkelijk boven de 1:20, maar aangezien ik veel op de Duitse autobaan rij ligt mijn gemiddelde een stuk lager (zoals je in mijn handtekening kan zien). Ook valt met mij op veel verschil in tegen of meewind en mijn BC zuiniger aangeeft dan werkelijk (1-1,5 gunstiger).

Mijn hoog verbruik komt ook door Duitsland en mijn BC was ongeveer 1 liter op 100km zuiniger dan de werkelijkheid, ik heb met VAGCOM het verbruik met 15% aangepast (was 100 staat nu op 115% is max aan te passen) en nu geeft hij ongeveer aan wat ik ook echt verbruik volgens spritmonitor :)
 

Piet

Nieuw lid
Over de afgelopen 140 duizend kilometer rijd ik gemiddeld 4,66 liter op 100 km (1 op 21,4). Hoef ik niets speciaals voor te doen. Rij wel veel op 80 en 100 kilometerwegen. Maar ook als de auto aan de bak moet in Duitsland of Frankrijk kom ik zelden boven de 5,5 liter op 100 km. De auto is wel steeds zuiniger geworden met het verstrijken van de kilometers.
 

DeNnZ

Forumguru
Iedereen bedankt voor de reacties.

Ik ga gewoon even kijken wat de auto doet op een volle tank en dat even vergelijken met wat de BC zegt.
Ik kom nog terug hier op!

@kansberg , Foto's zullen volgen als er zich weer een mooie dag voordoet en ik tijd heb om wat plaatjes te schieten..
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat extra verbruik door hoger stationair toerental is toverigens te verwaarlozen, tenzij je veel te maken hebt met rode verkeerslichten en stilstaande files...
 

Canon-Eye

Forumguru
Dat hangt er maar van af hoe er gereden wordt. Ik merk nogal vaak dat het actuele verbruik bij een constante snelheid van 32 tot 35 km/u in de 3e versnelling rond de 2,8 tot 3,8 liter/100km ligt, wat zuiniger is dan de 4,4 tot 4,8 of zo die ik bij constant 80 in 5 vaak zie. Ik heb het dan over snelheden volgens de gps en verbruik volgens de maxidot. Die laatste waardes zijn niet noodzakelijk helemaal accuraat, maar het gaat in dit verband vooral over de verschillen...

Waar het in files vooral mis gaat, is dan ook als men toch tegen beter weten in probeert om snel op te schieten door bij elke paar vrije meters wegdek gas te geven en dan weer af te remmen. De tactiek van veel goede beroepschauffeurs (zoveel mogelijk blijven rollen) werkt dan ook veel en veel zuiniger uit, zonder dat het een seconde extra tijd kost.

Gelukkig had ik een jaar of 6 geleden de mogelijkheid om voor mijn werk uit de Randstad te verhuizen naar een streek waar ik eigenlijk nooit last heb van files. En het diichtstbijzijnde verkeerslicht staat ruim 10 km bij mijn woning vandaan.
Dus stationair draaien (en dáár ging het hier toch over) is dan ook maar een zeer klein percentage van de reistijd - en dat zal vast voor meer mensen opgaan. En voor veel anderen niet, natuurlijk...
 
Bovenaan Onderaan