Vebruik 1.6TDI

DeNnZ

Forumguru
Mijn BC mag dan wel behoorlijk wat afwijken...
Tot nu toe volgens maxidot 227Km (waarvan 90% snelweg) rustig gereden met een gemiddelde van 1:14,3.
Ben heel benieuwd of ik straks met tanken op magische wijze toch in de buurt weet te komen tussen de 1:20 en 1:22.
We gaan het zien!

DeNnZ

Forumguru
Vreemd, ik had inmiddels iets meer dan 1/4 van mn tank opgereden (ik "kreeg" een volle tank bij aflevering vd auto). Ben naar de Shell gereden en heb hem daar afgetankt en ben daarna doorgereden naar mijn werk.
Ritje van 45 km met een gemiddelde van 1:19,3. Dat gaat er meer op lijken!
Zou de dealer er 'jopie-goedkoopie' brandstof in gestopt hebben verdund met wat zonnebloemolie ;)

kansberg

Forumguru
Hmmm inderdaad vreemd, en een nogal groot verschil. Ik neem aan dat de 1:19,3 de BC waarde is... Anderzijds kan ik mij niet voorstellen dat de dealer er inferieure kwaliteit brandstof in gooit...als dat al te krijgen is.

Tafkah

Forumguru
Misschien heeft 'ie net een service beurt gehad? Als het blok open is geweest kan 'ie de eerste km's ook nog wa onzuinig zijn (tenminste, dat is mijn ervaring).
Vandaag terug uit Dld (>300km, 140-160km/u, 130 in NL) maar dan is 1:17 wel mogelijk. (SII, 1.6 CRDI, 6bak, 2014). Bij mooi weer, meer 100 en 80Km wegen moet boven 1:20 mogelijk zijn).

Met sleurhut trouwens 1:11, met 4 fietsen op het dak :D

Joske

Forumguru
Het is een nieuwe auto.. toch? :pieker:

is volgens mij compleet normaal, dat de eerste tank de BC de bal helemaal compleet mis slaat..

De afwijking is wel enorm 7 liter per 100 of 5 liter per 100.. Maar toch, zal wel stabiliseren nu :)

hemi24

Forumguru
"Slimme" dealer weet dat je de laatste 5 liter toch niet ziet bij een volle tank...

Dus jij denkt dat je een volle tank hebt meegekregen?
Van het geld van die laatste 5 liter die er niet in zijn gegaan moest de hulp nog een bosje bloemen kopen van 3,95 en mocht hij zelf 2 euro houden...

De hulp tevreden,
Jouw vrouw content,
Jij blij,
... de dealer had de meeste schik...

Oh ja, wat betreft dat verbruik; hieronder staat wat er door wil als je redelijk doorrijdt.

• Leuk
Waarderingen: CDK

Tafkah

Forumguru
@hemi24 ik denk dat je het verbruik van een Octi niet 'een op een' kunt vergelijken met een SuperBee. Zit toch een kilootje of 150-200 verschil in denk ik..

hemi24

Forumguru
@Tafkah : nou vooruit, mag jij er 0,1 of 0,2 ltr/100km bij rekenen...

Eerlijk gezegd weet ik wel zeker dat mijn rijstijl ongunstiger is dan de kilo's die jij noemt...

Tafkah

Forumguru
@hemi24 hoe genereus.. :D

ik rij verder overigens korte afstanden (16km) met dagelijkse file (A1). Zou ook nog eens aardig kunnen afwegen tegen een 'zware rechtervoet'...

DeNnZ

Forumguru
Hallo allen,

iedereen allereerst al het beste voor het nieuwe jaar!

Heb zojuist mijn eerste volle tankbeurt gehad en dit is eruit gekomen:

Afstand: 923 Km (verhouding pakweg 7/8 snelweg en 1/8 stad)
Getankt: 49.39 L
Gemiddeld verbruik volgens boordcomputer: 1:16.4 (6,09L/100km)
Gemiddeld verbruik berekend: 1:18.7 (5,34L/100km)

Het verbruik wat de auto aangeeft wijkt dus behoorlijk af van de werkelijkheid.
Wel ben ik nog steeds van mening dat de auto beter zou moeten kunnen dan 1:18.7.
Dinsdag ga ik sowieso terug naar de dealer, ben benieuwd wat ze hiermee kunnen...
Bandenspanning is in ieder geval correct.
Mochten jullie nog suggesties hebben, laat maar horen.

Groeten!

@DeNnZ mijn verbruik met een Superb Greenline (wel een 1.9) haalt alles bij elkaar genomen (net) 1:20. De boordcomputer is iets positiever.
Wel is mij opgevallen dat het verbruik steeds gunstiger is geworden over een periode van vier jaar. Ik weet niet helemaal waar 'm dat in zit, maar als jij pas iets meer dan een tank verreden hebt, dan zou die 18,7 nog wat beter kunnen worden. Kom je daarmee in de buurt van de 1:20 dan zou ik, op basis van mijn eigen ervaring, het normaal durven noemen.

Bijlagen

• image.jpg
    image.jpg
    48,6 KB · Weergaven: 8

KWc

Lid
1:18,7 vind ik geen slechte waarde als je bedenkt dat de auto 1450kg weegt, het afgelopen week rond het vriespunt was en je 1/8 stad reed. Ik denk trouwens dat ook de dieselsamenstelling in de winterperiode wat anders is en je auto wat meer erdoor verbruikt. Verbruik neemt boven 110km/u snel toe.
Mijn octavia met dezelde motor verbruikte tussen 1:21- 1:19 afhankelijk van bovenstaande factoren en die is 140 kg lichter.

DeNnZ

Forumguru
Bedankt heren,

Ik heb nog even verder geneust op het net, en vond die waarden van 1:22/1:23 op autoweek alleen bij de hatchback versie van de Superb. Bij de combi (station) vind je waardes die meer overeen komen met hetgeen wat die van mij verbruikt (rond de 5.3/100). Misschien doe ik het dan toch niet zo slecht als ik dacht... Neemt natuurlijk niet weg dat het verschil tussen de 4.4/100 fabrieksopgave en werkelijkheid letterlijk mijlen-ver uit elkaar ligt.

Natuurlijk vind ik 1:18 helemaal niet slecht voor een auto van dit formaat, maar als je de fabriek moet geloven kan het dus nog veel hoger! 1:18 of 1.23 = 5km per liter dus 5x60= 300km zou het schelen het op een tank...
Het 1/8 stad deel zal in werkelijkheid wat lager liggen, veelal hiervan zijn lange 80 wegen..

Bandenmaat is overigens 205/55/16 (even zo uit mn hoofdje)

Wellicht kan ik mijn rijstijl ook aanpassen, al is deze zeker niet verspillend te noemen juist eerder zuinig, maar bijvoorbeeld 110 rijden waar je 120 of 130 mag. Of heb ik liever toch gewoon comfortabel rijden en lekker met het verkeer meekomen en het extra verbruik maar voor lief nemen? Ik gok dan toch, afhankelijk van mijn stemming op dat moment, dat het het laatste wordt.

Hoe dan ook hou ik jullie op de hoogte!

John caravan

Nieuw lid
Ik heb een 2l crtdi diesel en ik heb de indruk dat ik jullie verbruikscijfers zie dat de 2l omzeggens even zuinig is dan de 16 diesel, vooral op de autobaan ga ik gemakkelijk onder de 5 l op 100 km zoal wij in Belgie zeggen, en dan wordt er niet bepaald traag gereden In Duitsland zelfs tegen daar geldende snelheden 150 a 160 km/h.

Bovenaan Onderaan