Bedankt heren,
Ik heb nog even verder geneust op het net, en vond die waarden van 1:22/1:23 op autoweek alleen bij de hatchback versie van de Superb. Bij de combi (station) vind je waardes die meer overeen komen met hetgeen wat die van mij verbruikt (rond de 5.3/100). Misschien doe ik het dan toch niet zo slecht als ik dacht... Neemt natuurlijk niet weg dat het verschil tussen de 4.4/100 fabrieksopgave en werkelijkheid letterlijk mijlen-ver uit elkaar ligt.
Natuurlijk vind ik 1:18 helemaal niet slecht voor een auto van dit formaat, maar als je de fabriek moet geloven kan het dus nog veel hoger! 1:18 of 1.23 = 5km per liter dus 5x60= 300km zou het schelen het op een tank...
Het 1/8 stad deel zal in werkelijkheid wat lager liggen, veelal hiervan zijn lange 80 wegen..
Bandenmaat is overigens 205/55/16 (even zo uit mn hoofdje)
Wellicht kan ik mijn rijstijl ook aanpassen, al is deze zeker niet verspillend te noemen juist eerder zuinig, maar bijvoorbeeld 110 rijden waar je 120 of 130 mag. Of heb ik liever toch gewoon comfortabel rijden en lekker met het verkeer meekomen en het extra verbruik maar voor lief nemen? Ik gok dan toch, afhankelijk van mijn stemming op dat moment, dat het het laatste wordt.
Hoe dan ook hou ik jullie op de hoogte!