Veiligheidsoptie knipperende remlichten?

-Ri-

Actief lid
Van de verzekeringsmaatschappij kreeg ik de vraag welke veiligheidsopties mijn bestelde o3 heeft.

Ik weet dat ik geen lane assist heb en driver alert,...
Echter kwamen ze ook nog met de vraag als de wagen knipperende remlichten heeft? Ik vermoed bij een noodstop. Of knipperlichten die knipperen (duh :) ) bij een noodstop.

De dealer kon mij niet direct een antwoord hierop geven en ging het navragen.

Iemand hier die het misschien weet?
 

Smeeuwis

Donateur
Knipperende remlichten zitten er voor zover ik weet niet op. Via VCDS kan geprogrammeerd worden dat de alarmlichten aan gaan bij een noodstop. Maar misschien heeft iemand een aanvulling hierop?
 

B.Stuurder

Forumguru
Is dat niet standaard, de gevarenlichten bij een noodstop?

Wat hier met de remlichten bedoeld wordt is progressieve remlichten. Bijvoorbeeld bij BMW, Audi en Mercedes topmodellen reageren de remlichten anders als je harder remt. Ze kunnen bij toenemend harder remmen steeds feller gaan branden en bij een noodstop ook wel knipperen. Ik gok dat een Octavia dat niet heeft.

Zie ook hier: http://www.amt.nl/techniek/nieuws/2011/3/eerder-gewaarschuwd-met-knipperend-remlicht-10117050
 

Level42

Forumguru
Volgens mij zijn noodknipperlichten automatisch aan bij noodstop vrij standaard tegenwoordig.....misschien zelfs wel een eis.

Oh.....en ja....ik heb knipperende remlichten....maar da's een heel ander verhaal..... :D:D

Buiten dit....gaat je dit dan premie schelen ? Lijkt me nogal vreemd want als er iemand bij jou achterop klapt is die partij schuldig dus heeft dat geen gevolgen voor jouw verzekering....
 

ertromp

Forumguru
Staat standaard niet aan op de O3
Zowel knipperende remlichten als ook de knipperlichten aan bij noodstop is aan te zetten met VCDS of VCP
 

Level42

Forumguru
Staat standaard niet aan op de O3
Zowel knipperende remlichten als ook de knipperlichten aan bij noodstop is aan te zetten met VCDS of VCP
Ik vind dat erg vreemd. Ik heb ooit met mijn 2e of 3e O2 een remtest gedaan tijdens een anti-slipcursus in Lelystad en herinner me dat toen wel degelijk mijn noodknipperlichten geactiveerd werden. Je moet echter wel een echte noodstop maken dus echt met alle macht op de rem...

Was trouwens interessant, ik stond vrijwel op dezelfde afstand stil als met de Golf van de slipschool, en dat terwijl ik helemaal vol gereedschap en materialen achterin (wel onder het dekje) reed met de O2.
 

Canon-Eye

Forumguru
Was trouwens interessant, ik stond vrijwel op dezelfde afstand stil als met de Golf van de slipschool, en dat terwijl ik helemaal vol gereedschap en materialen achterin (wel onder het dekje) reed met de O2.
Dat is niet zo vreemd als het lijkt.
De af te remmen massa is wel groter dus er moet meer kinetische energie worden geabsorbeerd, maar de druk van de wielen op de weg, en daarmee dus de wrijving, is ook navenant groter.

In het kader van onze chauffeurs-bijscholing hadden we destijds een heel simpele demo op instructielokaal-formaat, bestaande uit een 2,50 meter lang houten paneel en twee margarinekuipjes, waarvan eentje leeg en eentje gevuld met zand.
Als je die twee kuipjes aan een uiteinde naast elkaar zet en vervolgens dat uiteinde optilt totdat ze gaan glijden, dan blijven ze mooi naast elkaar en komen gelijktijdig beneden aan. Dit is a.h.w. de andere kant van dezelfde medaille.
 

ertromp

Forumguru
Ik vind dat erg vreemd. Ik heb ooit met mijn 2e of 3e O2 een remtest gedaan tijdens een anti-slipcursus in Lelystad en herinner me dat toen wel degelijk mijn noodknipperlichten geactiveerd werden. Je moet echter wel een echte noodstop maken dus echt met alle macht op de rem...

Was trouwens interessant, ik stond vrijwel op dezelfde afstand stil als met de Golf van de slipschool, en dat terwijl ik helemaal vol gereedschap en materialen achterin (wel onder het dekje) reed met de O2.
Op de O2 staat het inderdaad wel standaard aan
 

Spinal

Forumguru
Knipperende remlichten staat bij de 02 standaard aan, met VCDS is in te stellen dat daarnaast ook de gevarenlichten aangaan.
Ander vraagje: wat wordt gezien als een noodstop, als de ABS ingrijpt?
 

-Ri-

Actief lid
....

Buiten dit....gaat je dit dan premie schelen ? Lijkt me nogal vreemd want als er iemand bij jou achterop klapt is die partij schuldig dus heeft dat geen gevolgen voor jouw verzekering....

Dit zou idd een korting geven op de premie. Wss onder het moto beter voorkomen dan genezen, want als er iemand achter op je klapt is toch werk voor beide verzekeringmaatschappijen
 
Bovenaan Onderaan