Veiligheidsoptie knipperende remlichten?

Level42

Forumguru
Op de O2 staat het inderdaad wel standaard aan
Wat maf dat ze dat er weer uitgehaald hebben dan ! Maar ja, dat hebben ze ook met de tear-wipe van de ruitenwissers gedaan, dat zat wel op mijn eerste (of was het mijn tweede ?) O2, de laatste had het zeker niet.

Maar als je eenmaal dit gehad heb reken je er toch min of meer op dat het op de opvolgers ook zo zit.....en nu weet ik niet of ik het heb laten aanzetten de laatste keer bij Antera....
 

hemi24

Forumguru
Knipperende remlichten staat bij de 02 standaard aan, met VCDS is in te stellen dat daarnaast ook de gevarenlichten aangaan.
Ander vraagje: wat wordt gezien als een noodstop, als de ABS ingrijpt?

Volgens mij staat het inschakelen van de alarmlichten standaard aan. Knipperende remlichten bij noodrem is inderdaad met VCDS in te stellen.

ABS zal niet het criterium zijn (kun je ook met zacht remmen met twee wielen in de natte berm laten afgaan), maar de de noodremassistent, die registreerd namelijk hoe snel en hoe ver het pedaal wordt ingetrapt.
 

JBee

Lid
Dit zou idd een korting geven op de premie. Wss onder het moto beter voorkomen dan genezen, want als er iemand achter op je klapt is toch werk voor beide verzekeringmaatschappijen
Bedoel je zoals met deze is gebeurd? Stond stil, Merc camionette met een gat,+/- 10cm hoog en 20cm brede, ijsvrije voorruit had mij blijkbaar niet zien stilstaan. Zonder remmen, los achterop, tegen 70 à 80 Km/h. 8 maanden oud, klaar voor 1ste smering (heeft/had er 14.730 opzitten):sterretjes::banghead:
 

Bijlagen

  • oct_20161128_093813_LI.png
    oct_20161128_093813_LI.png
    195,2 KB · Weergaven: 108

B.Stuurder

Forumguru
Zonder vervelend te willen doen, dat ziet er nog behoorlijk vormvast uit, als daar een vrachtwagen met 80 in is gereden. Wel eeuwig zonde natuurlijk en ik hoop geen nekklachten o.i.d. @JBee
 

CDK

Forumguru
Zonder vervelend te willen doen, dat ziet er nog behoorlijk vormvast uit, als daar een vrachtwagen met 80 in is gereden. Wel eeuwig zonde natuurlijk en ik hoop geen nekklachten o.i.d. @JBee

Geen vrachtwagen maar een bestelwagen / bus. Zal een Vito o.i.d. geweest zijn denk ik.
 

JBee

Lid
Zonder vervelend te willen doen, dat ziet er nog behoorlijk vormvast uit, als daar een vrachtwagen met 80 in is gereden. Wel eeuwig zonde natuurlijk en ik hoop geen nekklachten o.i.d. @JBee
Had haar zien aankomen, wilde nog ontsnappen via het fietspad, maar was te laat. Of zij te snel. Heb auto vóór mij, ook even een tik uitgedeeld. Gedeelde smart, halve smart?:itwasntme:
Buiten enkele dagen flinke spierpijn/stijfheid, voorlopig geen klachten. Enkel ego is gekwetst.
Vormvast weet ik niet, linkse achterdeur ging niet open. Linkse achterflank is een dikke cm naar voren opgeschoven.
Portier is open gedaan door expert, gaat nu niet meer dicht. Bult/plooi in het dak, trekhaak heeft nieuwe unieke vorm gekregen. Mijn stoel is naar de vaantjes. Nog even wachten op verslag expert, die is ondertussen al een keer of drie bij de garage langs geweest. E niet het onbelangrijkste, geen gekwetsten. :dankje:
 

B.Stuurder

Forumguru
De kreukelzone heeft zijn werk gedaan. Iets wat ik meer heb gezien is een volledig weggedrukte kofferbak, wat bij jou niet het geval is. Dat is in de rest van de carrosserie verwerkt, die energie. Dat is beter, want als je bagage bij je hebt wordt in dat geval de bagage in de rug van eventuele achterpassagiers gedrukt, of waar ik altijd bang voor ben, als je hond achterin zit dan ben je die kwijt.
Gelukkig geen gewonden, maar hoe kwam het dat ze achterin reed? Gevalletje make up bijwerken of sms beantwoorden?
 

Canon-Eye

Forumguru
trekhaak heeft nieuwe unieke vorm gekregen
Dan zit er ook behoorlijke schade aan de bodemplaat, vooral in het gedeelte vóór de trekhaak...
Die trekhaak heeft er nou juist voor gezorgd dat de kofferbak niet volledig kón vervormen zoals de 'bedoeling' was (van de kreukelzone dus), zodat een flink deel van de botsingsenergie ergens anders in de carrosserie is geabsorbeerd.
Het zou mij niet eens verbazen als het eindresultaat neerkomt op total loss.
 

B.Stuurder

Forumguru
Als zelfs zijn stoel naar zijn grootje is door de aanrijding van achter, alsmede de bobbel in het dak, dan is total loss vrij veilig te voorspellen denk ik.
 

Canon-Eye

Forumguru
@Corné de Kluijver ik heb enige ervaring overgehouden uit de tijd dat ik o.a. de schade-afhandeling deed voor een redelijk groot tanktransportbedrijf. Auto's waar je op het eerste gezicht nauwelijks iets aan de buitenkant zag, bleken toch total loss na een stevige tik op de trekhaak, simpelweg omdat niet de kofferbak maar de bodemplaat rond achteras/acherbank "opgerimpeld" bleek te zijn. Bovendien kan dat dan ook nog andere delen meetrekken, tot en met het dak aan toe zelfs.

Zo'n trekhaak is een prettige bescherming tegen parkeerschades e.d. (ik heb er ook altijd veel plezier van gehad toen ik in de drukke tijd 2x daags met de pont Maassluis/Rozenburg mee ging), maar werkt zeer nadelig bij een echte aanrijding van achteren.
 

B.Stuurder

Forumguru
@Corné de Kluijver ik heb enige ervaring overgehouden uit de tijd dat ik o.a. de schade-afhandeling deed voor een redelijk groot tanktransportbedrijf. Auto's waar je op het eerste gezicht nauwelijks iets aan de buitenkant zag, bleken toch total loss na een stevige tik op de trekhaak, simpelweg omdat niet de kofferbak maar de bodemplaat rond achteras/acherbank "opgerimpeld" bleek te zijn. Bovendien kan dat dan ook nog andere delen meetrekken, tot en met het dak aan toe zelfs.

Zo'n trekhaak is een prettige bescherming tegen parkeerschades e.d. (ik heb er ook altijd veel plezier van gehad toen ik in de drukke tijd 2x daags met de pont Maassluis/Rozenburg mee ging), maar werkt zeer nadelig bij een echte aanrijding van achteren.
Je brengt via de trekhaak energie in de constructie op een plek, waar dat door de constructeur niet voorzien is. Dus de bedachte kreukelzones functioneren niet zoals voorzien.
 

Rallye

Forumguru
We raken wat off topic, maar de montagepunten voor een trekhaak zijn toch door de fabriek meegenomen in het ontwerp van de auto. Dan zou een tik op de trekhaak niet meer zulke gevolgen moeten hebben.
 
Bovenaan Onderaan