Veiligheidsoptie knipperende remlichten?

Canon-Eye

Forumguru
We raken wat off topic, maar de montagepunten voor een trekhaak zijn toch door de fabriek meegenomen in het ontwerp van de auto. Dan zou een tik op de trekhaak niet meer zulke gevolgen moeten hebben.
De trekhaak is naar zijn aard erg stevig en lastig te vervormen, dus die belemmert de achterste kreukelzone in het uitoefenen van zijn energie-absorberende functie. Dat is nu eenmaal niet anders...
Lijkt me een gevalletje óf-óf, want én-én wordt wel heel erg lastig.
 

andrehj

Forumguru
We raken wat off topic, maar de montagepunten voor een trekhaak zijn toch door de fabriek meegenomen in het ontwerp van de auto. Dan zou een tik op de trekhaak niet meer zulke gevolgen moeten hebben.
Toch heeft @Canon-Eye wel degelijk gelijk. De kreukelzone van jouw auto begint al in de stalen binnenbalk van je achterbumper. Dat is de balk die je bij het monteren van je trekhaak als eerste in de oud-ijzerbak gooit...
Het volgende deel van de kreukelzone is de achterzijde van de carrosserie, tot zo'n beetje de reservewielbak. En ook dit deel wordt compleet overbrugd door de massief stalen bevestigingsdelen van de trekhaak. Dus een groot deel van de energie die normaliter in de achterste meter van je auto wordt opgenomen, wordt nu veel verder naar voren geabsorbeerd, waardoor de schade inderdaad veel hoger zal zijn.
 
Bovenaan Onderaan