Verbruik 1.6 cr

flip

Lid
Zonder zuinigheidskampioen te (willen) zijn - te lang met een lethargische auto gereden en ik moet af en toe mijn hartje ophalen - haal ik een gemiddeld verbruik (woning-werkverkeer op drukke gewestweg met veel verkeerslichten) van net boven 5 liter rond per 100 km (net geen 1 op 20, m.a.w.). Hoe is dit bij jullie, en zakt dit na verloop van tijd nog? Ik heb er nu net 3000 km op zitten.

hemi24

Forumguru
Over het algemeen heb ik last van een (te) 'zware rechtervoet', wat het verbruik van de TDI niet ten goede komt.

Over 14.500 km heeft mijn O2 Combi 1.6 TDI gemiddeld 5,8 l/100km verstookt (werkelijke liters van de pomp).

Hierbij heb ik 2 tankvullingen op de Autobahn verplankt, waarbij er een tweetal uitschieters zijn van 6,88 en 6,82 l/100km.

Even in vergelijk met wat andere automobielen:

Vorige O2 1.9 TDI (77 kw):
gem. 6.1 l/100km over 122.000 km met max van 7.4 l/100km bij 'gebruik' in Dld;

Voorloopauto Astra station 1.7CDTI (74 kw):
gem 6,4 l/100km over 23.000 km;

Eerdere 206sw 2.0HDi (66 kw):
gem 6.3 l/100km over 168.000 km.

Dus gezien mijn rijstijl is de 1.6 CR TDI redelijk zuinig te noemen; zeker als je veel constante snelheden tussen 50 en 90 km/h kunt rijden, haal je met gemak een vebruik van rond de 1 op 25...

Octavia_II

Actief lid
Na 3000 km verwacht ik niet dat jouw verbruikt nog zakt.

Ps. voor mijn verbruik zie mijn handtekening.... :winkie:

Groet,

Charlie

Oli4

Actief lid
Zonder zuinigheidskampioen te (willen) zijn - te lang met een lethargische auto gereden en ik moet af en toe mijn hartje ophalen - haal ik een gemiddeld verbruik (woning-werkverkeer op drukke gewestweg met veel verkeerslichten) van net boven 5 liter rond per 100 km (net geen 1 op 20, m.a.w.). Hoe is dit bij jullie, en zakt dit na verloop van tijd nog? Ik heb er nu net 3000 km op zitten.

Na de "chip"-update bij JD is het gemiddeld verbruik met ±½l/100km gedaald.
Voorheen zo'n 6.3l/100km, nu zo'n 5.7l/ 100km bij woon-/werkverkeer op de A12.
Op langere stukken snelweg een nog lager verbruik: Laatst 'n retourtje Gouda-Zwolle, met bijrijder / 30kg bagage en 65Kg hond in de kofferbak: eindverbruik een 5.2l/100km.

Zuinigheidsrecord zie foto:xyxthumbs: (avondritje over B-wegen, omdat de A12 afgesloten was) . En dat met 225/45 17" sloffen !
In een "Piss-off" - Bui met de DSG op "S" is 7.5 liter echter óók gemakkelijk haalbaar:D..
Ben benieuwd wat de winter gaat brengen, rijdt nu op 195 / 15" winterbanden...

Groeten uit 't Goudse..

Bijlagen

• Octi2 na JD.jpg
    Octi2 na JD.jpg
    37,6 KB · Weergaven: 53

flip

Lid
Weekendje Ardennen - 4 volwassenen, bagage en 2 MTB's op het draagstel - naaldje op 120km/u, 680km
verbruik: 5.9l/100 km - kan ik mee leven!

Hendrik

Nieuw lid
Verbruik Greenline

5.1 liter/100km over de laatste 6100 km. Bij lange ritten daalt het verbruik eenvoudig naar 4,5 liter/100km bij een normale rijstijl!

Bij mij 4300 km op de klok, met een gemiddeld verbruik van 6.2 liter/100 km. Nog niet echt een laag verbruik dus. Afgelopen weekend ook al met een aanhangwagen gereden, dan heeft mijn O2 Greenline niet veel meer over. Al moet ik wel bekenen dat de aanhangwagen inclusief lading zwaarder was als 1400 kg.
Met de aanhangwagen erachter schiet het verbruik wel omhoog, maar dat moge duidelijk zijn.

Oli4

Actief lid
5.1 liter/100km over de laatste 6100 km. Bij lange ritten daalt het verbruik eenvoudig naar 4,5 liter/100km bij een normale rijstijl!

Proficiat :xyxthumbs:
Alhoewel ik zeker weet, dat de 1.6CR uiteindelijk zuiniger zal zijn vergeleken met m'n "JD-ed" 2.0 PD.. tòch 't laatste verbruikcijfer (waarschijnlijk alléén haalbaar bij een afgesloten A12 => dan mòet ik wel over B-wegen braaf en dus zuinig rijden:grin:): zie bijlage

Mòchten er mensen zijn die hier onder gaan zitten: "Show me/us yours!":473:

Bijlagen

• O-II JD-ed 175Pk.jpg
    O-II JD-ed 175Pk.jpg
    19,6 KB · Weergaven: 45

hemi24

Forumguru
Weekendje Center-P aan de andere kant van NL, vol bepakt met vrouw, kind, kinderwagen en overige babyspullen: 5,3l/100km (gemeten aan de pomp) BC dacht dat er 5,5 liters per 100km verstookt waren...

flip

Lid
De boordcomputer overdrijft bij mij ook enigszins. hemi24, wat was jouw snelheid dan (ook 120u, of reed je iets rustiger?)
Ik leg me een ander experimentje op: eerste weekend december naar Limburg, naaldje 110 km/u, 2 volwassenen en geen fietsen achterop. Ik heb zo een donkerblauw vermoeden dat het verbruik dan meteen fel gaat dalen (zo rond 5l, vermoed ik)
Wel er bij vermelden dat ik nog nooit zo uitgerust aankwam na een snelwegrit! Wat rijdt die auto rustig, en zo rond de 2200 toeren aan 120. En op asfalt hoor je amper iets. Indrukwekkend!

hemi24

Forumguru
Ben nog steeds benieuwd of er nu verschil zit in de overbrengingsverhouding van de Greenline en de niet-Greenline versies:

Mijn O2 Combi 1.6 CR TDI Eleg Bns in "5": 110km/h bij 2.000 omw./min

flip

Lid
Zoals beloofd: weekendje (Belgisch) Limburg, twee volwassenen en geen fietsen achterop, 110 km/u op cc. Weliswaar felle zijwind (en zondag vanaf Gent windop), 4-5 beaufort. Dat zal ook wel zijn invloed gehad hebben. Haalde 5.3l/100km, met airco op 22°).
Op Briskoda halen sommigen enorm lage verbruikscijfers. Rijden zij dan zoveel trager (tussen de vrachtwagens), of heb ik een O2 te pakken met iets meer dorst, of hoe zit dat? En is het idd zo dat het verbruik na verloop van tijd daalt? En na hoeveel km ongeveer, als dat zo is?
En waar zitten die Greenline-mannen? Hun verbruik? Hun eindverhouding (althans die van hun wagen)?

hemi24

Forumguru
Mijn ervaring:
wil je echt heel zuinig rijden met de 1.6TDI, moet je onder de 90 km/h blijven... Daarboven is 'ie qua verbruik vergelijkbaar met de 'oude' 1.9.

Op die manier is het opgegeven gem. verbruik van 4,5 l/100km wel haalbaar.

hemi24

Forumguru
Je kunt vast wel raden hoe ik het bedoelde, maar goed, de geluiden komen ook uit de hoek van de 2.0 TDI rijders: CR is misschien stiller, maar de beleving qua trekkracht en de verbruikcijfers weten nog niet zo 1,2,3 te overtuigen!

flip

Lid
We mogen ook niet uit het oog verliezen dat onze (euro 5) auto's met roetfilter zijn uitgerust, wat automatisch een meerverbruik betekent. Nu ten tijde van Kopenhagen rijden we met een iets geruster geweten rond, niet?

Bovenaan Onderaan