Verbruik 1.6 cr

hemi24

Forumguru
We mogen ook niet uit het oog verliezen dat onze (euro 5) auto's met roetfilter zijn uitgerust, wat automatisch een meerverbruik betekent. Nu ten tijde van Kopenhagen rijden we met een iets geruster geweten rond, niet?

ik zeg maar één ding: "climate-gate"...
 

bos-eh

Nieuw lid
Wat de skoda greenline mist is een 6-bak!
ik zit met een gemiddelde van 5,95 op 100 km bij bijna 16000km,
mijn vorige auto (renault megane 1,5 dci haalde met dezelfde rijstijl 4,9 op 100km) maar dan wel met 6-bak, scheelt natuurlijk enorm in je toeren, maar je moet wel ff vaker van verzet wisselen, alhoewel de trekkracht in de tussensprints ook met deze 5-bak tegen vallen.
 

hemi24

Forumguru
Wat de skoda greenline mist is een 6-bak!

Wil jij bij 175 nog een keer schakelen of iets dergelijks?
De 5 is voor mij lang genoeg, ik denk eerder dat de motor inhoud mist...
Je verbruik is wel vrij hoog: mijn 'standaard' 1.6 TDI Elegance BNS doet bij stevig verbruik over 18k 0,2 l/100km minder!
 

petrolboerke

Nieuw lid
mijn verbruik op de autosnelweg (naaldje op 120) is bijzonder hoog als ik dat hier lees. ik zit dan op 6.5l a 7.0l. kan er iets mis zijn met de motor of dergelijke? ik heb wel niet de greenline-editie
 

GewwiT

Lid
Ben nog steeds benieuwd of er nu verschil zit in de overbrengingsverhouding van de Greenline en de niet-Greenline versies:

Mijn O2 Combi 1.6 CR TDI Eleg Bns in "5": 110km/h bij 2.000 omw./min

Volgens mij zit er weinig verschil in de overbrenging tussen mijn Greenline en jouw Non Greenline.

Met 120 km/u in z'n 5 zit ik op zo'n 2150 RPM.
Met 160 km/u zit ik op exact 3.000 RPM.
 

hemi24

Forumguru
Mijn niet GL schommelt afhankelijk van stand rechtervoet en mijn stemming tussen de 5,3 en 6,0 l/100km (gemeten aan de pomp).

Ik heb 2 keer m'n best gedaan bij de oosterburen en dan stijgt het verbruik tot 6,8 - 6,9 l/100km... Maar dan moet je de 1.6 TDI wel goed kietelen..!
 

Bakkertje

Forumguru
mijn verbruik op de autosnelweg (naaldje op 120) is bijzonder hoog als ik dat hier lees. ik zit dan op 6.5l a 7.0l. kan er iets mis zijn met de motor of dergelijke? ik heb wel niet de greenline-editie

Het zal er ook een beetje aan liggen of je wind mee of wind tegen hebt, stukje file is ook dramatisch voor je verbruik. Mijn 1.9 rijdt ook keurig 1 op 19 als ik de naald op 120 zet. Met een beetje tegenwind wordt dat rap minder..

Ik sta iedere 870 km aan de pomp voor ca. 50 liters diesel. Dat is een gemiddeld verbruik van 1 op 17,5 ongeveer. Ik vind dat best netjes voor gecombineerd file en snelweg gebruik (dagelijks op de A2...)
 

Ronnie

Forumguru
mijn verbruik op de autosnelweg (naaldje op 120) is bijzonder hoog als ik dat hier lees. ik zit dan op 6.5l a 7.0l. kan er iets mis zijn met de motor of dergelijke? ik heb wel niet de greenline-editie
( ik zit dan op 6.5l a 7.0l.?? )Je zult dan wel een benzine versie hebben, neem ik aan???
 

petrolboerke

Nieuw lid
neenee, de 16tdi cr. vandaag weer eens zuinig zitten rijden en ik haal (als ik van de autostrade afkom 6.5l/100km. en het was heel rustig deze namiddag...
 

Neptukker

Forumguru
neenee, de 16tdi cr. vandaag weer eens zuinig zitten rijden en ik haal (als ik van de autostrade afkom 6.5l/100km. en het was heel rustig deze namiddag...
WTF :1884:
Lopen je remmen aan of zo of heb je voor de lol 800 kilo lood in de achterbak? Dit zijn waarden die je ook met benzine kunt halen zonder al te veel je best te doen.
Bezoek aan de dealer lijkt mij verstandig.

- edit - Bedoel je het verbruik juist op de snelweg is of op de B wegen. Gaat het om de snelweg, dan heb ik niks gezegt want dan is het met benzine vrij lastig om te halen. Besparing is vooral te halen op secundaire wegen.
 

VEEJAY

Forumguru
mijn verbruik op de autosnelweg (naaldje op 120) is bijzonder hoog als ik dat hier lees. ik zit dan op 6.5l a 7.0l. kan er iets mis zijn met de motor of dergelijke? ik heb wel niet de greenline-editie

Nee hoor 120 echte km per uur is bij mijn 6 bak 1.9tdi ook ongeveer gemiddeld zoveel. Hij is pas zuinig tussen de 80-100 km per uur.
 
Met 120 op de snelweg zit ik een eind onder de 6 liter, net boven de 5. Pas met de auto helemaal vol (4 passagiers, koffer propvol, 1 fiets en een bak van 300 liter op het dak) kom ik ook maar enigzins in de buurt van de 7 liter: vorige zomer 105 km/h gemiddeld (dus op autosnelweg continu 140 aangehouden!) over 1100 km gaf op die manier 6,8l/100km gemiddeld. Dat alles met een 1.9tdi combi met vijfbak.
 

flip

Lid
Op Briskoda ongeveer dezelfde thread. Daar klagen enkele 1.6cr-mannen ook over een te hoog verbruik. Zijn er, ondanks de bouw in serie met in principe identieke wagens, dan toch zulke individuele verschillen in verbruik? Of is alles terug te brengen op verschillen in rijstijl?
 

VEEJAY

Forumguru
ff copy /paste

Zuinige auto's verbruiken 45% meer dan norm

Hoe lager de CO2-uitstoot van een auto is, hoe groter het verschil tussen het normverbruik en het werkelijk verbruik. Een zuinige auto (ongeveer 100 gram CO2-uitstoot per kilometer) verbruikt in werkelijkheid gemiddeld 45% meer brandstof dan hij volgens de fabrieksnorm zou moeten. Dat blijkt uit onderzoek van Travelcard en TNO onder 240 duizend auto’s.

Sowieso verbruiken de meeste auto’s veel meer dan de norm aangeeft. Het werkelijke brandstofverbruik van dieselauto’s ligt gemiddeld zo’n 18% hoger dan de fabrieksnorm. Benzineauto’s verbruiken in werkelijkheid 16% meer dan hun norm.

Travelcard meldde al eerder dat het werkelijk verbruik en de fabrieksnorm ver uit elkaar liggen, vooral bij hybrides. Deze bevindingen heeft de organisatie nu samen met TNO verder onderzocht. Hieruit blijkt dat niet alleen hybrides maar alle zuinige auto's veel meer uitstoten dan de fabrikant opgeeft.

(bron Automotive online)
 

Bakkertje

Forumguru
Het opgegeven verbruik is een normverbruik wat in bepaalde condities gemeten wordt (hoe precies weet ik niet). Ik heb hier ooit een vraag over gesteld bij Ford (mijn focus verbruikte aanzienlijk meer dan wat ie zou moeten doen). Het daadwerkelijke verbruik ligt per definitie hoger. Ook dingen als verlichting, achterruitverwarming e.d. beïnvloeden het verbruik aanzienlijk.
 

joepjanssen

Nieuw lid
ik had een 2008 1.9TDI waarmee ik als ik rustig reed 5.0/100km haalde.
nu heb ik een 1.6CR Greenline (TD,Groene I) uit 2012 en haal ik met veel moeite 6.4/100km????

Zelfde merk en bandenmaat.. zelfde diesel, zelfde rechtervoet..., zelfde buitentemperaturen, altijd koplampen aan.

Ik lees veel dat de 1.6 Greenline zuiniger is dan den 1.9, maar dat merk ik zelf nog helemaal niet.
Wat zou er mis kunnen zijn? (luchtfilter vernieuwen? bandenspanning verhogen (van 2.1 naar 2.3 bar?) of moet ik het echt in de techniek van de Motor zoeken? (turbo, injectors, EGR, .....)
 

joepjanssen

Nieuw lid
Thanks voor de reactie, maar heeft iemand een idee waaraan het kan liggen dat mijn verbruik zo hoog is.
haal je dat verbruik alleen met 100 over de snelweg of ook met stukjes 130 er tussen?
 

Canon-Eye

Forumguru
Bandenspanning op 2,1 vind ik wel erg laag. Ik rij nooit beneden de 2,6. Dat moet wel enig verschil maken, al zal het vast geen 20% zijn.
Verder zou ik eens (laten) nakijken of alles optimaal is afgesteld, schoon luchtfilter, geen licht slepende remmen of moeizaam draaiende wiellagers etc.
 
Bovenaan Onderaan