Verbruik en topsnelheid 1.6 TDI DSG

philippe bakker

Forumguru
Ja ik weet niet hoe dat zit in Nederland maar dat leek een Franse gewoonte. Daar gaat men ervan uit dat links de verkeerde baan is en dat je dus moet blijven pinken tot je terug op de juiste baan bent. Hier in belgie gebruik je decrichtingaanwijzer als je van richting verandert. Dus op het linkse vak gaan is pinken daarna pinker uit en wanneer je terug naar rechts gaat terug pinker aan
 

philippe bakker

Forumguru
Sinds een maand rijd ik nu een Octavia Combi Style Business 1.6 TDI(110pk) met DSG.
Hiervoor reed ik een Octavia Combi Elegance Business 1.6 TDI(105pk) handgeschakeld.
En een aantal zaken beginnen nu op te vallen.

Ten eerste het verbruik. Waar ik met de vorige auto met gemak 800 km op een tank reed, haal ik nu met moeite 700 km. Het verbruik ligt met DSG nu rond de 1:15 km/l (5000 km) en met de handgeschakelde haalde ik 1:17 km/l (over 180.000 km).

Afgelopen weekend ben ik naar vrienden in Duitsland geweest, heen en terug 550 kilometer. Met de vorige auto kon ik bij thuiskomst nog rustig 200 km rijden na deze rit. Afgelopen weekend moest ik toch echt tanken na 500 km en toen ging er 46 liter in. En nee, aan de snelheid ligt het niet, want ik rijd altijd plankgas waar het mag in Duitsland.

En over snelheid gesproken, met de handgeschakelde auto haalde ik normaal gesproken de 200 op de teller wel. Met de huidige auto met DSG krijg ik hem niet over de 190.

Is het hoge verbruik en de lagere topsnelheid iets wat meer mensen herkennen bij de 1.6TDI met DSG?
Of is er meer aan de hand met mijn auto?
Ik denk idd dat hoe dat jij graag rijdt een 2,0 tdi meer iets voor jou zou zijn. Of wat jij nu storend vindt ga je dan toch niet meer ondervinden
 

Arnoldotje

Forumguru
Bedankt voor alle reacties tot nu toe!

@Peter-036 Ten opzichte van de vorige auto zitten er inderdaad andere banden onder. Ik heb nu 18 inch in plaats van 17 inch. maar de breedte is nog steeds 225mm. Door de 18 inch is de rolafstand met krap één centimeter gestegen. Dit is gunstig terug te zien aan de snelheidsmeter, want deze vertoond iets minder afwijking. Maar kan me niet voorstellen dat dit een groot effect heeft op de topsnelheid en verbruik. En aankaarten bij de dealer zal ik zeker doen, dan ligt dat inderdaad maar vast.

@Bakkertje Ik heb zelf ook Spritmonitor een tijdje bijgehouden, voor 3 auto's (Zoek maar op Arnoldotje op Spritmonitor). De vorige auto was lang niet zo onzuinig in het begin als de auto die ik nu heb. Maar goed, de motor is iets anders dus wie weet.

@Spoetnik Ik heb je Spritmonitor gezien, zo te zien is je verbruik in het begin al redelijk gemiddeld geweest.

@Rallye Nee de vorige had ook een tankinhoud van 50 liter, dus daar geen verschil. Wel weer het verschijnsel dat er bij actieradius 0 er maar 43 liter ingaat, net als de vorige. Maar goed, daar zijn al topics genoeg over volgeschreven.:jaja:
 

Tom D

Actief lid
Ik heb een handbak en ik moet zeggen, na 12000 km haal ik een aardig verbruik van gemiddeld 1 op 19 (display geeft 21km/liter aan, maar dat klopt dus niet) Veel snelwegkilomters tegen 139 km op de cruisecontrol, de rest binnenwegen en stad.
Topsnelheid van mijn 110 pk 1.6 tdi valt zwaar tegen. Ik haal 183 km/u op gps. Teller geeft dan 191 km p/u aan, maar duurt een eeuwigheid van 170 naar 190. Zelfs mijn 105pk Superb haalde 195 km op de teller.
Geen idee waar dan iedereen de 206 gps snelheden vandaan haalt. Dat moet dan haast 215km op de teller zijn..voorwaar een erg grote marge met mijn Octi.

Fijne auto, en een 2.0 zat er niet in kwa budget, dus ik moet het er maar mee doen. Mijn vrouw met haar Fiestaatje 1.0 3 cilinder rijdt mij in alle versnellingen zoek:-) Ik laat haar maar, goed voor de seks...
 
Laatst bewerkt:

Rallye

Forumguru
@Rallye Nee de vorige had ook een tankinhoud van 50 liter, dus daar geen verschil. Wel weer het verschijnsel dat er bij actieradius 0 er maar 43 liter ingaat, net als de vorige. Maar goed, daar zijn al topics genoeg over volgeschreven.:jaja:

Oh, je bent van een O3 naar een O3 gegaan? Ik ging uit van een O2, die overstap heb ik zelf gemaakt en erger me inderdaad aan de kleinere tank.....
 

turboturbo

Forumguru
Grotere rol omtrek heeft absoluut effect op het overgebrachte vermogen en topsnelheid. Zou mij niet verbazen als daar een deel van het verlies in zit.

Elk wiel is op zichzelf een soort vliegwiel dat energie nodig heeft om te laten draaien. Des te lager het gewicht van dat wiel en des te minder rolweerstand (smalle vs brede banden) des te meer energie is er over voor het laten voortbewegen van de auto. Lijkt me althans hoor.

Edit: http://www.amt.nl/techniek/artikel/...meer-dan-uiterlijk-vertoon-2000-0708-10113568
 
Laatst bewerkt:

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb nu 18 inch in plaats van 17 inch. maar de breedte is nog steeds 225mm. Door de 18 inch is de rolafstand met krap één centimeter gestegen.
Dat lijkt me niet, tenzij je geen andere bandhoogte hebt. Om de omtrek gelijk te houden, wordt de band lager als het wiel groter wordt.
 

philippe bakker

Forumguru
Ach ja ik denk dat de mensen die een 1.6 tdi kopen eerder verbruik belangrijk vinden dan pittig rijden. Moest ik een bepaald budget krijgen ve firma en ik kom er niet voor een 2,0 tdi dan leg ik get verschil gewoon bij. Want mij elke dag ergeren aan zoooo traag rijden pffff nee. Ik denk dan maar : ik heb toch 90% gratis gekregen.
 

B.Stuurder

Forumguru
Ik heb het nagerekend op een online converter, en het scheelt echt weinig, maar toch een verschil.
Dat klopt wel, omdat ik 235 brede banden heb en op 19" een 35 hoge band, wat een percentage van de breedte is, is de afwijking van mijn teller zeer minimaal. Maar dat gaat geen significant verschil maken in topsnelheid verwacht ik.

Soms wordt door de werkgever niet de mogelijkheid geboden om een grotere motor te kiezn @philippe bakker, daarom zei ik ook, laat hem tunen. Je zult versteld staan van het resultaat als je 1.6 diesel niet meer op zuinigheid, maar op prestaties is afgesteld @Arnoldotje
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik had ook graag een 2.0 gehad, paste ook keurig in het leasebudget. Maar de 2.0 DSG is energieklasse D en de leaseregeling staat alleen A, B en C toe. Op zich balen, maar ik vind de 1.6 niet traag ofzo. Zeker met DSG is het prima te doen.
 

philippe bakker

Forumguru
Op zich wel een nobele gedachte van die firma's om aan het milieu te denken. ( of aan hun portefeuille) de vertegenwoordigers die hier langs komen krijgen allemaal een budget en daarmee zijn ze vrij. De meesten gaan erover en leggen dan bij.
 

Canon-Eye

Forumguru
Moest ik een bepaald budget krijgen ve firma en ik kom er niet voor een 2,0 tdi dan leg ik get verschil gewoon bij.
Dat kan alleen als de firma dat toestaat en die toestemming krijgt niet iedereen of de overschrijding is aan een maximum gebonden.

Er zijn immers steeds meer bedrijven die, bv. in het kader van het zg. maatschappelijk verantwoord ondernemen, of vanwege vergelijkbare eisen van hun opdrachtgevers, simpelweg een maximale uitstootnorm c.q. energielabel opleggen voor de in te zetten dienstauto's.
Daarnaast is er vermoedelijk geen enkel bedrijf dat zijn medewerkers zal toestaan om hun leasebudget uit eigen zak zo ver aan te vullen dat ze met een te dure auto bij de klant voorrijden. Alleen de ondernemers zelf kunnen eventueel een dergelijke keuze maken.
 
Laatst bewerkt:

Arnoldotje

Forumguru
Klopt als een bus.
Ons bedrijf werkt voor lokale overheden en die kunnen heel veeleisend zijn kwa aanbestedingsbeleid.
We mogen wel tot 15% zelf bijleggen. Dus enige vrijheid is er wel.
 
Bovenaan Onderaan