Mijn opmerking over het zakkende verbruikscijfer bij inschakelen CC was vooral bedoeld, als opmerking dat ik het eigenaardig vindt. Als ik handmatig dezelfde snelheid aanhou, zie ik veel minder fluctuaties in het actuele brandstofverbruik, en is ook de snelheid constanter (niet zo beïnvloed door hellingen). Ik gebruik de CC vooral om:
- meer ontspannen te rijden op lange ritten
- voorkomen ongewilde snelheidsoverschrijdingen
Ik gebruik 'm dus ook heel frequent, ook op stukken van 500m tot 1 km en ook in de bebouwde kom. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik soms bewust mijn CC 1 á 2 km/u lager instel, om bij een beetje gas loslaten van mijn voorligger toch gewoon de CC onaangeroerd te kunnen laten.
Voor het zuinig rijden heeft het niet zoveel invloed. Mooiste voorbeeld daarvan had ik met mijn vorige auto (geen CC, wel boordcomputer): op een ritje in de ochtendspits vanaf Universiteit Utrecht naar de Veluwe, was het verbruik van mijn antieke Seat Cordoba slechts 0,1 liter/100km hoger dan dat van een Prius die op hetzelfde moment ook diezelfde rit reed. (beide auto's met 4 personen, en verschil in reistijd kleiner dan 2 seconden over pakweg 100km afstand). Boordcomputergegevens klopten bij mij altijd exact met de hoeveelheid benzine die ik moest tanken.