Verbruik

hallo, heb sinds twee weken een 1900 TDI, ongeveer 1300 km mee gereden, mijn verbruik ligt rond de 6 liter op boordcomputer maar in werkelijkheid blijkt dit wel hoger te liggen. Is het normaal dat het verbruik tijdens het "inrijden" hoger ligt? ik kan er ook bij vertellen dat het vooral autosnelwegkilometers waren die ik reed aan een gemiddelde van 110 km/u

Berry

Senior Member
Mijn 1.9 TDI begon ook hoog maar zit nu bij 13000 km op 5.4.
ook de 1.9 TDI Octavia 66kw van mijn begon ook zo maarit nu bij +100000km op 4.8
ik heb gehoord dat een diesel ongeveer 15000 km nodig heeft om in te lopen

jullie moeten mij eens uitleggen hoe het voor elkaar krijgt om zo voordelig te rijden. Mijn 1.9 TDI gebruikt ongeveer 7 liter op 100 km

</font><blockquote><font class="small">Citaat: henktank</font><hr />

jullie moeten mij eens uitleggen hoe het voor elkaar krijgt om zo voordelig te rijden. Mijn 1.9 TDI gebruikt ongeveer 7 liter op 100 km

[/ QUOTE ]
Wij hebben geen 4x4..... /forum/images/graemlins/crazy.gif

dorstvlegel

Actief lid
Met de vorige tank diesel 1011 km gereden met de 1.9TDI.
Volgens de boorcomputer 4.4 l/100km. In de praktijk 5.1 l/100 km. De auto wordt inderdaad steeds zuiniger. Hij heeft nu zo'n 18000 km gereden. Het kan echter ook aan de oplopende buitentemperatuur liggen. /forum/images/graemlins/yeah.gif

___JC___

Forumguru
Een beetje /forum/images/graemlins/ot.gif ff over de 2.0 TDI

Mijn boordcomputer gaf voor de eerste 3.000 km een gemiddelde van 7,2 liter per 100 km aan. Vrij vors maar gechipt en veel kortere stukjes gereden. Echter toen ik op de site van de leasmij keek bleek het verbruik 9 liter per 100 km te zijn !!!
Had ik net zo goed weer een RS kunnen nemen! /forum/images/graemlins/mad.gif /forum/images/graemlins/mad.gif

Hij wordt gelukkig wel zuiniger want de boordcomputer zit nu (3.500 km) op 6,8 liter per 100 km gemiddeld.
Wat verbruiken jullie 2.0 TDI's? (met name gechipte)

MMM

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: BelgischeRijder</font><hr />

... mijn verbruik ligt rond de 6 liter op boordcomputer maar in werkelijkheid blijkt dit wel hoger te liggen. ...

[/ QUOTE ]

Dat klinkt me bekend in de oren. Ik had de afgelopen week ook al mijn twijfels over de boordcomputer. Ik had de dagteller op nul gezet en de boordcomputer op stand 2 ook gereset na het tanken en wat blijkt:

De boordcomputer (2) gaf 4,6 ltr / 100 km aan (= 1:21,7) /forum/images/graemlins/smile.gif
49,6 ltr getankt en de dagteller stond op 958 km (= 1:19,3) /forum/images/graemlins/crazy.gif

Ben ik nou zo slim, of is mijn skoda nou gek? /forum/images/graemlins/confused.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat: henktank</font><hr />

[/ QUOTE ]

Vroeg schakelen, zeker wanneer je motor kout is. Doortrekken heeft alleen maar nut wanneer je vlot ergens langs moet. Diesel heeft zo'n hoge koppel dat je altijd laag in de toeren kan blijven.

Hoeveel km kan je op een tank doen Henktenk? Ik zelf 900 km.

Ik maak er voor mezelf een stelregel van zo systematisch mogelijk te schakelen tussen 2000 en 2200 toeren ..., liefst op 2000. Levert me nu al - nog VOOR 1000 Km een verbruik op van 5,9 op de boordcomputer (reëel verbruik ligt nog wel iets hoger).

Ik haal - alweer volgens de boordcomputer - een 950 KM uit een volle tank. In hoeverre dat écht klopt, weet ik nog niet precies omdat ik gewoon de gewoonte heb op een vaste dag te gaan de tank volgooien ongeacht wat de meterstand is.

Morgen mijn eerste echt "lange" rit van 180 Km. Ongetwijfeld heeft dat ook nog z'n weerslag op wat er op de boordcomputer af te lezen valt /forum/images/graemlins/24.gif

</font><blockquote><font class="small">Citaat: greggdw</font><hr />

Morgen mijn eerste echt "lange" rit van 180 Km. Ongetwijfeld heeft dat ook nog z'n weerslag op wat er op de boordcomputer af te lezen valt /forum/images/graemlins/24.gif

[/ QUOTE ]

Misschien voor en na die lange rit tanken?

Ik denk dan u dan een mooie indicatie zal hebben.

was ook in die zin aan 't denken , maar dan moet ik es effe uitpluizen of ik op het traject een "Jet" benzinestation tegenkom.... Werkgever vraagt daar vol te gooien.

Mijn 2.0 tdi dsg zit na 8500 km op 6.2 l/100km volgens de boordcomputer. Ik heb het nog niet laten uitrekenen.

Frankie

Actief lid
het gemiddelde verbruik van mijn on-gechipte :-/ 2.0TDI staat "trots" /forum/images/graemlins/smile.gif in mijn handtekening !!! Ik rij niet gecontroleerd zuinig !! Er wordt toch wel behoorlijk gegast /forum/images/graemlins/24.gif MAAR ik vul wel 2 liter koelvloeistof per 1000Km bij, wellicht compenseert dat /forum/images/graemlins/smile.gif

Ralph

Lid
Gechipte 2.0 TDI gemiddeld over 25.000 kilometer 1 op 16,5
En dan rijdt ik echt niet met en ei onder mijn gaspendaal

Olaf

Lid
Na 23500km zat ik vanmorgen (na 65km) volgens de boordcomputer op 5,6 l/100km maar dan wel 90% snelweg en relatief weinig optrekken/afremmen.

Als ik binnendoor ga over 80/60/80/60/50/80 etc. wegen dan kom ik (na 40km) op 5,1 l/100km

Volgens eigen berekening kom ik uit op 6,4 l/100km op een volle tank. Meeste snelweg maar uiteraard ook boodschappen e.d. binnen de plaats.

Maximum uit de tank te halen is bij mij ong. 850km. Ik rij wel door maar max. 15-18km te hard (uitsluitend op de snelweg).

@iedereen met een verbruik onder 6 l/100km:
Zijn dat snelwegkilometers in de randstad of zuiden waar het vrij druk is (en dus lage snelheid)?

smg

Lid
Het is mij in mijn 41.000 km nog nooit gelukt om een tankgemiddelde ónder de 6 l/100 km te krijgen...
En dan rij ik heus door en veel in de randstad. Maar wel altijd volgens het nieuwe rijden, dus veel afremmen op de motor, anticiperen, cruisecontrol en vroeg opschakelen. Haal bijna altijd rond de 950 km en tank dan tussen de 50 en 54 liter (tussen de 5,3 en 5,7 l/100km). Heb ook wel eens ruim 55 liter getankt, was toch beter dan doorrijden naar het volgende tankstation...

Olaf

Lid
Je bedoeld dat je nooit een gemiddelde boven de 6 l/100km hebt gekregen? Je geeft nl. aan dat je 5,3 - 5,7 l/100km haalt volgens je berekening (950km / 50-54 l)

Nou ja, nog meer mijn best doen dus.

MMM

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Frankie</font><hr />

MAAR ik vul wel 2 liter koelvloeistof per 1000Km bij, wellicht compenseert dat /forum/images/graemlins/smile.gif

[/ QUOTE ]

Wordt het dan niet eens tijd dat er iemand naar dat koelvloeistof verbruik kijkt? Dit is echt niet normaal hoor!

Bovenaan Onderaan