Verbruik

SKODACHAUFFEUR

Actief lid
Zo kan ik tussen de 1000 en 1200km rijden op een tank diesel, de Fabia heeft een 45 liter tank, maar door de ontluchtingstruck toe te passen gaat er na de eerste afslag van de pomp nog 12 liter extra in... (moet je wel diesel tanken die niet schuimt zoals Shell anders duurt het tanken zo lang).

Wat is een ontluchtingstruck ???
En hoe werkt dat??
En is dat dan schadelijk voor je auto?



Marcel
 
Wat is een ontluchtingstruck ???
En hoe werkt dat??
En is dat dan schadelijk voor je auto?



Marcel

Ik deed het al bij mijn Golf II diesel, nog nooit problemen gehad en m'n ouders en broer halen de truck ook elke keer uit (2x fabia TDI, 1x Golf II diesel en 1x golf III tdi).
Als je de tankdop er af draait dan zie je een zwart knopje zitten, dit wordt normaal ingedrukt door de dop. Als je nadat de pomp is afgeslagen met het tankpistool dit knopje indrukt zul je een zuigend geluid horen en je ziet de diesel weer zakken.
Je maakt nu eigenlijk oneigenlijk gebruik van de expansieruimte van de tank dus je moet die alleen doen als je na het tanken weer een stuk gaat rijden. Ik tank meestal of 's-ochtends vroeg en dan moet ik nog ruim 100km. Het dichtst bij huis tank ik op 20km afstand en heb nog nooit problemen gehad.
Je moet het dus niet doen als je de pomp om de hoek gebruikt en je daarna de auto meteen stilzet.
Het scheelt bij mijn Fabia zo'n 12 liter en door die ontluchting te gebruiken kan ik het over het algemeen redden om 1x in de week te tanken.
 
Ik deed het al bij mijn Golf II diesel, nog nooit problemen gehad en m'n ouders en broer halen de truck ook elke keer uit (2x fabia TDI, 1x Golf II diesel en 1x golf III tdi).
Als je de tankdop er af draait dan zie je een zwart knopje zitten, dit wordt normaal ingedrukt door de dop. Als je nadat de pomp is afgeslagen met het tankpistool dit knopje indrukt zul je een zuigend geluid horen en je ziet de diesel weer zakken.
Je maakt nu eigenlijk oneigenlijk gebruik van de expansieruimte van de tank dus je moet die alleen doen als je na het tanken weer een stuk gaat rijden. Ik tank meestal of 's-ochtends vroeg en dan moet ik nog ruim 100km. Het dichtst bij huis tank ik op 20km afstand en heb nog nooit problemen gehad.
Je moet het dus niet doen als je de pomp om de hoek gebruikt en je daarna de auto meteen stilzet.
Het scheelt bij mijn Fabia zo'n 12 liter en door die ontluchting te gebruiken kan ik het over het algemeen redden om 1x in de week te tanken.


Ook handig voor leaserijders als je naar het buitenland moet en geen buitenlandpas hebt :-) Ik neem aan dat dit ook bij benzine auto's zo is (ook bij RS TFSI??)
ontopic?: Ik heb nu 700 km op de teller staan met een gem.verbruik van 11.9 liter/100km. Tja, je moet hem wel ff uitproberen he :-)
 

Swiss

Actief lid
Ik zit op een 5,7 l/100 km met m'n 1.9 TDi. Niet allemaal autosnelweg, ook secundaire wegen (70/90 km/u). Heb trouwens al gemerkt dat ik op zo'n banen nog minder verbruik dan op de autosnelweg (ik zak soms onder de 5 liter), zolang ik maar niet teveel rode lichten heb.

Ik zit nog in m'n eerste 5000 km, dus hoop daar nog enkele tienden vanaf te halen.

Greetz,
Swiss
 

Lucky Loek

Nieuw lid
Ik heb gezocht naar het zwarte knopje, maar ik kan helaas niets vinden. Zou je aan kunnen geven waar het knopje zit, misschien met een foto, want ik ben erg geïnteresseerd in extra liters voor in het buitenland.
 

Timothee

Actief lid
Ik heb hem nu ietsje langer dan een jaar, inmiddels bijna 48.000km gereden en kom telkens uit op een verbruik tussen de 1:18 en 1:19. Bij enkel snelweg zou ik 1100km moeten kunnen halen op een tank maar dat is me nog nooit gelukt (zo lang kan ik me niet beheersen :D.
Die 1:20 haal ik dus nooit maar 1:18 vind ik ook heel acceptabel, dan kun je tenminste nog vlot doorrijden.
 
Ik heb gezocht naar het zwarte knopje, maar ik kan helaas niets vinden. Zou je aan kunnen geven waar het knopje zit, misschien met een foto, want ik ben erg geïnteresseerd in extra liters voor in het buitenland.

De Octavia 2 heeft dit knopje ook niet meer. Mijn vorige auto (Ibiza) nog wel. Inderdaad wel jammer voor leaserijders die naar het buitenland gaan.
 
Ik doe met mijn Superb (1.9 gechipt naar 150pk/300nm) gemiddeld 1050 km met een volle tank... wel misschien 1100km zou ik ze echt helemaal leeg rijden :tongue:

Maakt 5.6/5.7 l per 100km... vind ik best goed gezien het gewicht en de pk's :)
 

Jan_Hein

Actief lid
Bijna iedereen noteert hier het verbruik van de diesels........

Deze week teruggekomen uit Frankrijk, met file langs Parijs en Antwerpen.

Met mijn 2.0 FSI met automaat ongeveer 750 km gereden. Dat komt neer op ongeveer 1 op 14,7 km. Heb me wel gehouden aan de snelheidslimieten, d.w.z. flink doorgereden waar het mocht.

Niet slecht toch ?
 

sitechris

Donateur
Bijna iedereen noteert hier het verbruik van de diesels........

Deze week teruggekomen uit Frankrijk, met file langs Parijs en Antwerpen.

Met mijn 2.0 FSI met automaat ongeveer 750 km gereden. Dat komt neer op ongeveer 1 op 14,7 km. Heb me wel gehouden aan de snelheidslimieten, d.w.z. flink doorgereden waar het mocht.

Niet slecht toch ?

gehouden aan de snelheidslimieten, maar flink doorgereden waar het mocht? je bent via Duitsland gegaan?
 

Koekie

Lid
Ik deed het al bij mijn Golf II diesel, nog nooit problemen gehad en m'n ouders en broer halen de truck ook elke keer uit (2x fabia TDI, 1x Golf II diesel en 1x golf III tdi).
Als je de tankdop er af draait dan zie je een zwart knopje zitten, dit wordt normaal ingedrukt door de dop. Als je nadat de pomp is afgeslagen met het tankpistool dit knopje indrukt zul je een zuigend geluid horen en je ziet de diesel weer zakken.
Je maakt nu eigenlijk oneigenlijk gebruik van de expansieruimte van de tank dus je moet die alleen doen als je na het tanken weer een stuk gaat rijden. Ik tank meestal of 's-ochtends vroeg en dan moet ik nog ruim 100km. Het dichtst bij huis tank ik op 20km afstand en heb nog nooit problemen gehad.
Je moet het dus niet doen als je de pomp om de hoek gebruikt en je daarna de auto meteen stilzet.
Het scheelt bij mijn Fabia zo'n 12 liter en door die ontluchting te gebruiken kan ik het over het algemeen redden om 1x in de week te tanken.

Deze ontluchtingstruck haalde ik ook altijd uit bij mijn vorige auto, een Seat Leon TDI.
Echter nu heb ik net een nieuwe O2 en wilde ik tijdens het tanken het zelfde geintje weer uithalen. En wat schetst mijn verbazing, bij de nieuwe O2's zit geen ontluchtings palletje meer.
Hebben anderen dit ook? Of heb ik nu weer zo'n anti extra vuldop op mijn tank zitten...:smiley29:
 
Bovenaan Onderaan