Verbruik?

purk

Senior Member
ff een oude topic uit de kast gehaald.......


Maar kom net uit Oostenrijk, Altenmark/zauchensee en gemiddeld verbruik bij een gemiddelde snelheid van 109 km/h (lange stukken in de file en lange stukken 150 km/h) 8.4 liter op 100 km dat incl skikoffer op dak.
 

Vlaar032

Senior Member
Heerlen, regelmatig heen en weer vanuit Utrecht. Indien de O1 door mij of mijn echtgenote wordt gebruikt meestal 7,8 ltr/100km bij 120 km/u en 6,9 bij 100 km/u op de TomTom. Als mijn zoon dat rijdt, die nog niet zolang zijn rijbewijs heeft, komt-ie snel op 9,0 a 9,5 ltr/100km + bon. Pedal to the metal kan in de display nog wel 25 ltr/100 km opleveren. Mijn record: 34 ltr/100 km in het metertje. Die 2 hoge wel allebei maar een korte tijd. Je ziet, bij ritjes naar Heerlen heb je toch niks te doen, dus kan je lekker met je computertje spelen...

Oftewel het voetgebruik gestuurd door het verstand van de berijder kan een groot verschil uitmaken. Of het nu een oude O1 is zoals wij hebben of een andere wagen.

Het onderwerp is nogal actueel, vandaar dat we bij mijn werk nu ANWB cursussen over het nieuwe rijden aan de berijders gaan aanbieden. Ik zie bij de zakelijke berijders nu altijd veel hogere verbruikscijfers dan de leasemij aangeeft.

En de diesel is ook al duur, dus wie weet gaat het helpen.
 

purk

Senior Member
inwendige vervuiling van de motor, die je meer geld kan gaan kosten dan dat het nieuwe rijden je oplevert.
 
Een hoop nadelen is dus volgens jou hetzelfde als (een hoop?) inwendige vervuiling, maar treedt die ook op bij gebruik van de juiste (merk)benzine? Shell pretendeert immers dat zijn V-Power die bestaande of dreigende vervuiling nu juist tegengaat? Ik bedoel: niemand belet een ander te scheuren en te raggen met zijn benzineauto, maar een beetje netjes rijden in de nieuwe stijl - het zou mij zeer bevreemden als dat slecht is voor een automotor!
 

purk

Senior Member
ik heb niet gezegt dat je moet raggen met een auto, maar een beetje hoger in de toeren rijden voorkomt dat je motor van binnen vervuild, hitte zorgt er nu eenmaal voor dat koolaanslag op kleppen en zuigers + vervuiling van bougie's verwijderd word. ( schoonbranden )

Ook zitten er op juist de nieuwe moderne motoren allerlei klepjes/aanpassingen voor het milieu ( uilaatgassen ) op die door rustig en in mijn ogen onder toeren rijden vervuilen en dicht gaan zitten wat weer zorgt voor slecht werking van deze aanpassingen en dus slechte uitlaatgassen.

Ook kunnen door het vervuilen vervelende klachten onstaan tijdens het rijden.

ik spreek alleen uit ervaring en zie veel problemen met die door vervuiling worden veroorzaakt.

shell zullen maar moeten geloven, ik kan niet zeggen of het wel of niet helpt.
 
Is rustig rijden per definitie hetzelfde als onder toeren rijden? Bij het accellereren hanteer ik een toerental van driekwart van het maximale koppel van 4000 tpm als een soort bovengrens. Dat levert met m'n FSI aantrekkelijke verbruikscijfers op. Tenslotte is dit type motor daarvoor ontworpen, dacht ik. (Voor mpi-motoren kan dat anders liggen; dat weet ik niet.) Kortom: 'elk nadeel hep z'n voordeel' ...
 

Fabia

† In Memoriam
Wat mij geleerd is bij tijdens het lessen voor C is dat je juist met voldoende toeren moet rijden. Ik probeer juist zoveel mogelijk constant het juiste toerental aan te houden. Bij vrachtwagens heb je een groen gebied in de toerenteller en daar moet je zoveel mogelijk in zien te blijven. Dan heb je voldoende trekkracht en een optimaal verbruik. Zou voor personenwagens ook handig zijn.
 

van_der_P

Senior Member
Wat mij geleerd is bij tijdens het lessen voor C is dat je juist met voldoende toeren moet rijden. Ik probeer juist zoveel mogelijk constant het juiste toerental aan te houden. Bij vrachtwagens heb je een groen gebied in de toerenteller en daar moet je zoveel mogelijk in zien te blijven. Dan heb je voldoende trekkracht en een optimaal verbruik. Zou voor personenwagens ook handig zijn.

Een vrachtauto en een bus komen bij 2500 tpm al in het rood, en draaien stationair amper 600 tpm. Dat is een klein gebied. Bij een auto met dieselmotor is dat veel groter. Je zou meer versnellingen nodig hebben. Om de motor in het groene gebied te houden. Of een auto maken die harder kan dan 130 km/u b.v.
 

Roel

Lid
Je kunt best laag in de toeren rijden. Hoe laag hangt af van het maximale koppel / toerental. Het is wel slecht om laag in de toeren de motor vol te belasten. Rij je laag in de toeren en belast je de motor niet, dan is het mengsel arm en zal de motor ook niet snel vervuilen (koolstofaanslag e.d.).
Maar ik ben het met Purk eens: op z'n tijd moet je de motor eens de sporen geven om voor variatie (schoonbranden) te zorgen. En natuurlijk voor de fun:super:
 

johann

Lid
Rond de 8,0l/100km overall. Toppunt was wel een ritje Duitsland met 220km/h en meer: zo'n 24l/100km, dus 1 op 4, maar met 80 op cruisecontrol weer 5,6l/100km, best netjes dacht ik zo....
 

Roel

Lid
Als je het knopje van de boordcomputer, onder de richtingaanwijzer, indrukt, zie je je gemiddelde verbruik. Bij mij is deze 9.9 l/100 km. Toen ik de auto kocht was dit 10.0.
Een korte rekensom leert dat ik dus 8.7 liter / 100 km heb verbruikt. Niet slecht, gezien ik dagelijkse korte ritjes van ongeveer 20 km rij (woon-werk).
 
Nadat ik al een keertje 741 kilometer op één tank benzine had gereden, wilde ik eens kijken wat ik er maximaal uit kon halen. Afgelopen tank is het dan eindelijk gelukt:
801,4 kilometer gereden en ongeveer 53 liter (tot de nok toe) bij gevuld. Dat is omgerekend zo'n 1 op 15, 1.
De eerste 350 kilometer waren met een lege snelweg, maar de rest bestond uit heel veel korte stukjes van 5 tot maximaal 30 kilometer. Dat laatste vond ik erg jammer, want ik had het helemaal gaaf gevonden als ik de 900 kilometer op mijn schermpje had kunnen krijgen.
Ik moet wel zeggen dat dit met een zeer behoudend gasvoetje is bereikt en dat ik de frustratie van dat zuinige rijden in de huidige tankbeurt al heb afgereageerd (bij deze mijn excuses aan milieu-activisten).
Oh ja, ik rijd in een 20V turbo L&K die tot ongeveer 200PK is gechipped.
In één van de volgende tankbeurten zal ik eens kijken of ik die 900 kilometer kan rijden... ik had tenslotte ook nog 2 liter over...
 
Wat mij opvalt tijdens de autosnelweg-ritten is dat ik zonder cruise-control aanmerkelijk zuiniger rijdt, dan met cruise-control.

Met cruise-control bij 120 km/h geeft de boordcomputer gemiddeld 6,1 aan.
Zonder cruise-control, met het voetje goed stil, bij 120 km/h geeft de boordcomputer gemiddeld 5,4 aan.

Afhankelijk van de weersomstandigheden variëren de waarden natuurlijk.
Dat scheelt mij gemiddeld meer dan 10% = ongeveer 100 km per volle tank.

Groet, Ronald
 
Dag Ilske,

ik zit momenteel op een 8l/100km, in't begin had ik dezelfde ervaring als jij maar dit is ondertussen naar de vermelde 8l gezakt.
Trouwens héél tevreden met mijn ondertussen 2 jaar oude octavia 1 combi 1.6!
 
Bovenaan Onderaan