Betreft het incidenteel hogere verbruik i.v.m. regenereren van de roetfilter vermoed ik dat ik eenzelfde probleem heb. Heb doorgaans het actueel verbruik op de multidot staan. Als er geregenereerd wordt gaat het verbruik bij bijvoorbeeld 120kmu van 20km/l naar gemiddeld zo''n 15km/l. Gedurende een minuut of 10 springt het verbruik heen en weer waar het normaalgesproken redelijk constant is. Motortemperatuur loopt ook een graad of 10 op van 95 naar 105. Wanneer je de auto tijdens/vlak na dit regenereren uitzet blijft de radiator een minuut of 5 volle bak nablazen en voel je de hete lucht t.h.v. de linker achterband.
Sinds de auto de 150k gepasseerd was leek het zo 1x per tankbeurt te gebeuren. De afgelopen periode eens bijgehouden bij welke km-standen/interval het precies gebeurde: 189473, 189950, 190255, 190981. Dat is dus ongeveer iedere 500km!
Ca. 700km/week. Voornamelijk snelweg en een enkel supermarktritje. Betrap mezelf dat ik soms iets té eco rijdt dus geef 'm al iets vaker de sporen, echter vermoed ik dat zo vaak regenereren niet pluis is.
Verwacht niet dat eerste eigenaar (leasemaatschappij) de EGR dicht heeft laten zetten. Zou dat een mogelijke oplossing zijn voor deze symptomen? Of moet de boel gewoon eens goed gereinigd worden van binnen? Heb bij beide geen idee wat voor prijskaartje ik aan moet denken...